Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

univerzitapardubiceziskalaocenenihrawardautorjjambor17334619813797565.jpg

Učitelská pedagogika

Vyučující: prof. PhDr. Karel Rýdl, CSc.

Rozsah: přednáška/seminář/12 hodin

Cíle: Studenti určí a popíší základní témata tzv. školní (učitelské) pedagogiky, na základě získaných znalostí aktivně pracují s klíčovými pedagogickými koncepty, metodami výuky a hodnocení, komunikací ve vzdělávacím prostředí a profesní etikou učitele. Obhajují, kritizují a hodnotí její současném stavu a vyvozují perspektivy vzdělávání a profese učitele. Využívají odbornou literaturu a další informační zdroje a aplikují získané poznatky pro vlastní každodenní praxi a celoživotní vzdělávání. 

Témata:

  1. Pedagogiky a její role v moderním vzdělávacím prostředí. Vývoj základních pedagogických myšlenek. Pedagogické paradigma a současné trendy ve vzdělávání.
  2. Teorie učení a způsoby podpory učení ve třídě. Motivace a učení žáků. Komunikace a interakce ve vzdělávacím procesu.
  3. Plánování výuky a vzdělávacích cílů. Metody výuky a aktivní pedagogické metody. Poznávání vzdělávacích potřeb žáků. Diagnostika a hodnocení vzdělávacích výsledků.
  4. Rozvoj profesní identity učitele. Etika a profesionální zodpovědnost učitele. Komunikace s žáky, rodiči a kolegy. Řízení třídního klimatu a podpora inkluzivního prostředí.
  5. Inovace ve vzdělávání. Moderní technologie ve vzdělávání. Individualizace výuky a diferenciace vzdělávacích strategií. Interdisciplinární přístup a projektové vzdělávání.
  6. Hodnocení a evaluace výuky. Metody hodnocení žáků a jejich výkonu. Vyhodnocování výuky a reflexe vlastní pedagogické praxe. Zásady a metody evaluace výuky a školního prostředí.
  7. Profesní rozvoj a seberealizace učitele. Kontinuální profesní rozvoj učitele a jeho vzdělávání. Sebereflexe ve vlastní pedagogické praxi.


Forma a způsob hodnocení: ústní zkouška

Požadavky na studenta: 75% účast

Způsob ověření naplnění cílů účastníky: Porozumění sledované problematice z oboru pedagogika pro učitele, a to účastí v řízených diskusích, zvládání empirické argumentace vlastních názorů, schopnost zodpovědět zkušební otázky s oporou o odbornou literaturu a zdroje. 

Literatura:

HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál 2002
JANÍK, T. a kol. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido 2009
KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ, J., Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála 2010
KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál 1996
MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál 1998
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál 1996
RÝDL, K. Inovace ve školských systémech. Praha: ISV 2003
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. Pedagogika pro učitele. Praha: GRADA 2007
VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele. Brno: Paido 2004
www.ct.edu.cz
www.npi.cz
www.svobodauceni.cz
www.ted.com/talks/ken_robinson_says_schools_kill_creativity.html
a další vybrané texty na aktuální témata