Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

univerzitapardubiceziskalaocenenihrawardautorjjambor17334619813797565.jpg

Oborová didaktika: didaktika společenskovědních oborů, přírodovědných oborů a výuky českého jazyka a cizích jazyků

Vyučující: 
společenskovědní obory: prof. PhDr. Karel Rýdl, CSc., PaedDr.Zdenka Šándorová, Ph.D.
přírodovědné obory: PhDr. Ing. Patrik Čermák, Ph.D. (Fy, Mt). Mgr. Jiří Hruška (Che, Ze, Př, výchova k občanství)
českého jazyka: Mgr. Lucie Jáchimová (Čj)
cizích jazyků: Mgr. Irena Reimannová, Ph.D. (Aj)

Rozsah: seminář/ 40 hodin

Každý účastník absolvuje oborovou didaktiku v rozsahu 40 hodin dle svého zaměření či specializace. V rozvrhem daném čase se výuka oborových didaktik rozdělí podle oborových skupin do několika skupin, které si v separátních učebnách povedou příslušní lektoři oborových didaktik.

Cíle: V oblastech vyučovaných oborů a jejich zprostředkování žáků a žákyním; plánování, vedení a reflexe výuky; a zpětné vazby a hodnocení po absolvování tohoto předmětu účastníci:
- rozumívývoji této problematiky a toto porozumění aplikují v diskusích o jejím současném stavu a perspektivách vyučovacích a učebních procesů jednotlivých oborů a předmětů dle vlastní aprobace v souvislosti s aktuálními technologiemi; toto porozumění aplikují také ve své výuce;
- chápou vztahy a provázanost svého oboru s dalšími obory; 
- umí obhájit a zdůvodnit vlastní návrh vyučovací hodiny ve všech jejích fázích, tj. srozumitelně a fakticky správně dokáží promýšlet zprostředkování obsahu vyučovaných oborů žákům a žákyním na příslušném stupni vzdělávání v souladu s jejich vzdělávacími potřebami, tj. obsah didakticky transformují;
- dokáží využívat odbornou literaturu, výzkumná zjištění, své zkušenosti a další informační zdroje pro vlastní každodenní praxi a celoživotní vzdělávání v oboru.
- rozumí didaktice konkrétního oboru, toto porozumění aplikují v diskusích o jejím současném stavu a popisují didaktické znalosti obsahu vzdělávání konkrétního oboru dle vlastní aprobace v souvislosti s aktuálními technologiemi;
- dokáží své poznatky aplikovat ve své výuce;
- chápou vztahy a provázanost konkrétního oboru s dalšími obory;
- plánují výuku konkrétního předmětu, obhajují a zdůvodňují vlastní návrh vyučovací hodiny ve všech jejích fázích; 
- ví, jak vytvářet bezpečné prostředí pro učení a jak vhodně pracovat s digitálním i fyzickým prostředím pro učení
- dokáží efektivně hodnotit možnosti a způsoby výuky konkrétního oboru;

Témata:

  1. Vývoj členění vyučovacích předmětů a oborů u nás a ve světě.
  2. Současná struktura vyučovacích předmětů dle typů a druhů škol.
  3. Odlišnosti didaktického přístupu dle skupin předmětů – humanitní, společenskovědní, přírodovědné, umělecké. 
  4. Efektivní didaktické formy a metody oborů (společenskovědní obory/přírodovědní obory/český jazyky/cizí jazyky) a předmětů a jejich hodnocení. Poskytování zpětné vazby. Vrstevnické hodnocení, sebehodnocení. 
  5. Technologie ve výuce.
  6. Vývoj didaktiky konkrétního oboru u nás a ve světě. Její současný stav.
  7. Didaktické znalosti obsahu vzděláván konkrétního oboru.
  8. Vyučovací styly a metakognitivní postupy konkrétního oboru.
  9. Metodické plánování výuky konkrétního oboru.
  10. Technologicko-didaktické znalosti a dovednosti učitele v konkrétním oboru.
  11. Efektivní formy hodnocení výuky konkrétního oboru - zpětné vazby.


Forma a způsob hodnocení: ústní zkouška

Požadavky na studenta: 75% účast

Způsob ověření naplnění cílů účastníky: prezenční ústní zkouška s videoukázkami a 

audiovizuálními prezentacemi zvládání, schopnost zodpovědět zkušební otázky

Literatura:

HENDRICH, J. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN 1988
JANÍK, T. a kol. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Brno: Paido 2009
JANÍK, T., STUCHLÍKOVÁ, I. Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy. Brno: MU 2015
JULÍNEK, S. Základy oborové didaktiky dějepisu. Brno: PedF MU 2009
MÁLKOVÁ, G. Zprostředkované učení. Jak naučit žáka myslet a učit se. Praha: Portál 2009
MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál 1998
RÝDL, K. Alternativní pedagogická hnutí v současné společnosti. Brno: Zeman 1994
TEPLÝ, J. Stati k vyučování dějepisu. Pardubice: UPa 2009
ŠKODA, Jiří a kol. Aktuální problémy vybraných oborových didaktik. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2009. 235 s. ISBN 978-80-7414-169-0.
HAUSENBLAS, Ondřej. Čeština doopravdy: návrh didaktického pojetí výuky vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura na 1. stupni ZŠ. [Praha]: Nákladem vlastním, [2015], ©2015. 71 stran. ISBN 978-80-260-8165-4.
OPEČEK, Pavel, KRÁKORA, Pavel a CINGELOVÁ, Gabriela. Didaktika a metodika výuky společenskovědních oborů a dějepisu pro začínající akademické pracovníky. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. 79 stran. Studijní opora. ISBN 978-80-244-4779-7.
CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků: úvod do vědního oboru. Vyd. 2. Praha: Academia, 2013. 209 s. ISBN 978-80-200-2274-5.
KVAPILOVÁ BRABCOVÁ, Radoslava a kol. Didaktika českého jazyka: pro studující oboru učitelství na prvním stupni základní školy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. 183 s. Učebnice pro vysoké školy. ISBN 80-04-24251-0.
JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina a kol. Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání: metodická příručka pro učitele biologie, chemie, fyziky, geografie, informatiky, matematiky a lektory environmentální výchovy. První vydání. [Praha]: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2022. 157 stran. ISBN 978-80-7603-289-7
DUŠEK, Bohuslav. Kapitoly z didaktiky chemie. Vyd. 2., přeprac. Praha: Vydavatelství VŠCHT, 2009. 133 s. ISBN 978-80-7080-736-1.
a další vybrané texty na aktuální témata