Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

univerzitapardubiceziskalaocenenihrawardautorjjambor17334619813797565.jpg

Obecná, vývojová a sociální psychologie

Vyučující: PhDr. Mgr. Ilona Ďatko, Ph.D. 

Rozsah: přednáška/seminář/ 18 hodin

Cíle: Studenti definují základní psychologické pojmy a jevy, formulují a uceleně objasní pohled na člověka z pedagogicko-psychologického kontextu, zprostředkuji žákům a žákyním souvislosti mezi oborovou teorií, reálnými jevy a životní praxí, včetně aktuálního dění, rozumí ontogenezi lidské psychiky, specifikují a kategorizují základní problémy obecné, vývojové a sociální psychologie ve školním prostředí, obhájí uplatnění znalosti z těchto oborů přímo ve výuce. Získají znalosti a porozumění psychologickým procesům, stavům a interakcím relevantním pro jejich budoucí práci učitele. Rozvinou dovednosti analýzy a porozumění lidského chování a rozvoje. Rozvinou schopnosti analyzovat a interpretovat psychické procesy a chování v kontextu výuky a výchovy. Využívají odbornou literaturu a další informační zdroje pro vlastní každodenní praxi a celoživotní vzdělávání o oboru. Aplikují psychologické poznatky v pedagogické praxi pro efektivní interakci s žáky a podporu jejich rozvoje.

Témata:

  1. Základní psychické procesy (paměť, myšlení, vnímání, pozornost, řeč). Psychologie učení a paměti. Pozornost a její role ve výuce. Emoce a motivace: jejich vliv na učení a vyučování. Motivace k učení a podpora zvídavosti žáka.
  2. Teorie vývoje osobnosti a jejich aplikace v pedagogické praxi. Vývoj kognitivních schopností u dětí a dospívajících. Vliv rodiny, školy a sociálního prostředí na vývoj jedince. Činitelé duševního vývoje a jejich role v pedagogickém procesu.
  3. Sociální vnímání a kognice. Formování identity a sebepojetí. Sociální vlivy a procesy (konformita, obedience, skupinová dynamika).
  4. Aplikace psychologických poznatků v pedagogické praxi. Efektivní komunikace ve výuce a řízení třídy. Řízení chování a motivace žáků. Poznávání vzdělávacích potřeb žáků.
  5. Péče o psychické zdraví a psychohygiena ve výchovně vzdělávacím procesu.


Forma a způsob hodnocení: ústní zkouška

Požadavky na studenta: 75% účast

Způsob ověření naplnění cílů účastníky: Porozumění sledované problematice z oboru psychologie pro učitele, a to účastí v řízených diskusích, zvládání empirické argumentace vlastních názorů, schopnost zodpovědět zkušební otázky s oporou o odbornou literaturu a zdroje.  

Literatura:
HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 1998.
KŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe rozumíme. Praha: Svoboda, 1988.
KŘIVOHLAVÝ, J. Konflikty mezi lidmi. 2. vyd. Praha: Portál, 2008.
MATOUŠEK, O. Práce s rizikovou mládeží. Praha: Portál, 1996.
ŘEZÁČ, J. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998.
ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2004. 
ŠVANCARA, J. Diagnostika psychického vývoje. Praha: Avicenum, 1980.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie, Grada, 2006.
VÁGNEROVÁ, M, Vývojová psychologie 1., Dětství a dospívání. Karolinum, 2005.
HELUS Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Grada, 2007.
JEDLIČKA R. a kol. Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Grada, 2015.
VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. Sociální psychologie. Grada, 2008.
a další vybrané texty na aktuální témata