Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

univerzitapardubiceziskalaocenenihrawardautorjjambor17334619813797565.jpg

Plánování výuky a praxe I.

Vyučující: prof. PhDr. Karel Rýdl, CSc., PhDr. Mgr. Ilona Ďatko, Ph.D.

Rozsah: seminář/ 18 hodin

Cíle: Studenti jsou přesvědčeni o potenciálu každého žáka a každé žákyně postupně dosáhnout stanovených cílů. Studenti aktivně pracují na konkrétní přípravě pro své pedagogické praxe a reflektují své vlastní zkušenosti z výuky žáků. Aplikují znalosti a zkušenosti s plánováním výuky. Navrhují a tvoří vyučovací hodiny podle cílů hodiny, vhodně propojují učivo a užívají aktivizační techniky, hodnotí výsledky plánování výuky a praxe. Cíle nastavují tak, aby vedly k naplnění očekávaných výstupů a rozvoji klíčových kompetencí a gramotností v souladu s ŠVP/RVP.

Témata: 

  1. Plánování výuky, vznik a vývoj členění vyučovacího dne v rámci školní výuky. Zásady tvorby struktury vyučovací hodiny podle cílů hodiny a stavu žáků a studentů. Problematika výkladu nové látky, návaznosti na předešlé znalosti žáků a studentů. Identifikace klíčových prvků plánování výuky.
  2. Výběr učiva z množství vědecky ověřených poznatků (limity časové, světonázorové, věkové žáků a studentů a prostředí školy včetně ŠVP). Návrh a realizace vyučovacího plánu.
  3. Principy stanovování vzdělávacích cílů. Analytické a syntetické zpracování učební látky.
  4. Propojování učiva, aktivizace žáků ve vyučování – metody a formy, příklad exemplárního učení nebo mikroteaching. 
  5. Plánování a realizace výuky ve specifických kontextech: Plánování výuky pro různé věkové kategorie studentů. Plánování výuky pro různé typy škol a vzdělávacích programů. Plánování výuky s ohledem na různé potřeby a schopnosti studentů.
  6. Praxe tvorby efektivních způsobů hodnocení, metody reflektivních zpětnovazebních praktik aj. 


Forma a způsob hodnocení: ústní zápočet

Požadavky na studenta: 100% účast

Způsob ověření naplnění cílů účastníky: Porozumění sledované problematice a to účastí v řízených diskusích, zvládání empirické argumentace vlastních názorů s oporou o odbornou literaturu a zdroje. Prezentace a analýza videoprojekce.

Literatura:

KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, L. Hodnocení žáků. Praha: Grada 2009 
KRATOCHVÍLOVÁ, J. al. Standard kvality profesních kompetencí studenta učitelství. Brno: Masarykova univerzita, 2020
STARÝ, K., LAUFKOVÁ, V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál 2015
ZIEGENSPECK, J. K problému známkování ve škole. Univerzita Pardubice 2007
www.ct.edu.cz
www.svobodauceni.cz
www.csicr.cz
související legislativa a další vybrané texty na aktuální témata