Portfolio učitele
Vyučující: PhDr. Mgr. Ilona Ďatko, Ph.D., prof. PhDr. Karel Rýdl, CSc.,
Rozsah: seminář/ 6 hodin
Cíle: Studenti vytvoří vlastní profesní portfolio monitorující jejich vztah ke studovanému oboru, dosud prostudovanou literaturu, uskutečněnou a probíhající praxi, a vlastní poznámky k uskutečněnému pedagogickému procesu během pedagogické praxe (evaluace). Sdružují o soubor materiálů o profesním rozvoji učitele. Tvoří ji dokumenty podávající přehled o jeho činnosti a umožňující jeho sebehodnocení/ sebereflexi a hodnocení pro další rozvoj. Studenti aktivně pracují na konkrétní přípravě pro své pedagogické praxe a reflektují své vlastní zkušenosti z výuky žáků.
Témata:
- Co je profesní portfolio a jeho příprava. Obsah pracovního portfolia
- Pedagogická praxe uskutečněná. Pedagogická příprava
- Pedagogické náslechy, pedagogické výstupy
- Kartotéka pedagogických a didaktických metod. Pedagogická literatura
- Hodnocení pedagogické praxe. Uplatnění získaných poznatků v pedagogické praxi
- sebehodnocení učitele
V souladu s § 2 vyhlášky č. 317/2005 Sb. o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků si účastník vede po dobu studia portfolio.
Toto portfolio obsahuje
- písemné přípravy alespoň 5 vyučovacích hodin praxe,
- písemný rozbor průběhu a výsledku vyučovacích hodin uvedených v písmenu a) na základě reflexe s učitelem, který vedl praxi,
- písemné závěrečné hodnocení6 praxe účastníka studia učitelem, který vedl praxi, a
- sebehodnocení v profesních kompetencích (dle Kompetenčního rámce absolventa či absolventky učitelství či jeho části nebo podle z něj odvozeného sebehodnotícího nástroje),
- další doklady, pokud jsou uvedeny v akreditaci vzdělávacího programu.
- seznam odborné literatury zejména z oblasti pedagogiky, didaktiky a psychologie, kterou účastník použil pro přípravu a výkon praxe,
- anonymizované výstupy práce žáků vytvořené během praxe (které dokládají proces či výsledky učení žáků či jejich pokrok v souvislosti s hodinami vedenými účastníkem v průběhu pedagogické praxe = jedná se o podklady využitelné zejména v průběhu reflexe těchto hodin)
Forma a způsob hodnocení: odevzdání profesního portfolia a jeho obhajoba/ zápočet
Požadavky na studenta: 100% účast
Způsob ověření naplnění cílů účastníky: Porozumění sledované problematice a to odevzdáním profesního portfolia a jeho obhajobou, účastí v řízených diskusích, zvládání empirické argumentace vlastních názorů s oporou o odbornou literaturu a zdroje. Prezentace a analýza videoprojekce.
Literatura:
TROJNAOVÁ I., TOMÁŠEK F. Portfolio učitele. MŠMT, 2019
Metodický portál RVP.
související legislativa a další vybrané texty na aktuální témata