Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

univerzitapardubiceziskalaocenenihrawardautorjjambor17334619813797565.jpg

Portfolio učitele

Vyučující: PhDr. Mgr. Ilona Ďatko, Ph.D., prof. PhDr. Karel Rýdl, CSc., 

Rozsah: seminář/ 6 hodin

Cíle: Studenti vytvoří vlastní profesní portfolio monitorující jejich vztah ke studovanému oboru, dosud prostudovanou literaturu, uskutečněnou a probíhající praxi, a vlastní poznámky k uskutečněnému pedagogickému procesu během pedagogické praxe (evaluace). Sdružují o soubor materiálů o profesním rozvoji učitele. Tvoří ji dokumenty podávající přehled o jeho činnosti a umožňující jeho sebehodnocení/ sebereflexi a hodnocení pro další rozvoj. Studenti aktivně pracují na konkrétní přípravě pro své pedagogické praxe a reflektují své vlastní zkušenosti z výuky žáků.

Témata:

  1. Co je profesní portfolio a jeho příprava. Obsah pracovního portfolia
  2. Pedagogická praxe uskutečněná. Pedagogická příprava 
  3. Pedagogické náslechy, pedagogické výstupy
  4. Kartotéka pedagogických a didaktických metod. Pedagogická literatura
  5. Hodnocení pedagogické praxe. Uplatnění získaných poznatků v pedagogické praxi
  6. sebehodnocení učitele

V souladu s § 2 vyhlášky č. 317/2005 Sb. o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků si účastník vede po dobu studia portfolio. 

Toto portfolio obsahuje 

  1. písemné přípravy alespoň 5 vyučovacích hodin praxe,
  2. písemný rozbor průběhu a výsledku vyučovacích hodin uvedených v písmenu a) na základě reflexe s učitelem, který vedl praxi,
  3. písemné závěrečné hodnocení6 praxe účastníka studia učitelem, který vedl praxi, a
  4. sebehodnocení v profesních kompetencích (dle Kompetenčního rámce absolventa či absolventky učitelství či jeho části nebo podle z něj odvozeného sebehodnotícího nástroje),
  5. další doklady, pokud jsou uvedeny v akreditaci vzdělávacího programu.
  6. seznam odborné literatury zejména z oblasti pedagogiky, didaktiky a psychologie, kterou účastník použil pro přípravu a výkon praxe,
  7. anonymizované výstupy práce žáků vytvořené během praxe (které dokládají proces či výsledky učení žáků či jejich pokrok v souvislosti s hodinami vedenými účastníkem v průběhu pedagogické praxe = jedná se o podklady využitelné zejména v průběhu reflexe těchto hodin)


Forma a způsob hodnocení: odevzdání profesního portfolia a jeho obhajoba/ zápočet

Požadavky na studenta: 100% účast

Způsob ověření naplnění cílů účastníky: Porozumění sledované problematice a to odevzdáním profesního portfolia a jeho obhajobou,  účastí v řízených diskusích, zvládání empirické argumentace vlastních názorů s oporou o odbornou literaturu a zdroje. Prezentace a analýza videoprojekce.

Literatura:
TROJNAOVÁ I., TOMÁŠEK F. Portfolio učitele. MŠMT, 2019
Metodický portál RVP.
související legislativa a další vybrané texty na aktuální témata