Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

univerzitapardubiceziskalaocenenihrawardautorjjambor17334619813797565.jpg

Pedagogicko-psychologická diagnostika ve školní praxi

Vyučující: PhDr. Mgr. Zdeněk Čermák, PhDr. Mgr. Ilona Ďatko, Ph.D.

Rozsah: seminář/ 18 hodin

Cíle: Studenti rozumí základním pojmům pedagogicko-psychologické diagnostikyv kontextu školní praxe, obhájí použití základních diagnostických metod a technik, klasifikují diagnostiky v rámci různých oblastí, uplatní získané znalosti ve školní praxi. Využívají odbornou literaturu a další informační zdroje pro vlastní každodenní praxi a celoživotní vzdělávání o oboru. Studenti aplikují znalosti a dovednosti potřebné k efektivnímu hodnocení a diagnostice potřeb žáků ve vzdělávacím procesu, s důrazem na individuální rozdíly a specifika.

Témata:

  1. Základní pojmy, typy, úkoly a typy pedagogicko-psychologické diagnostiky. Role pedagogicko-psychologické diagnostiky ve školní praxi. 
  2. Diagnostické metody a techniky /pozorování, rozhovor, dotazník, testy, zkouška, anamnéza, katamnéza.../. Portfolia a jiné alternativní metody diagnostiky.
  3. Pedagogická diagnostika /pedagogická diagnostika žáka se speciálními vzdělávacími potřebami.
  4. Pedagogická diagnostika v rámci kariérového poradenství.
  5. Pedagogická diagnostika třídního kolektivu. Diagnostika klimatu třídy/ školy.
  6. Školní poradenská pracoviště a školská poradenská zařízení. Aplikace diagnostických poznatků v pedagogické praxi. Plánování individuálních vzdělávacích plánů. Podpora inkluzivního vzdělávání. Spolupráce s pedagogicko-psychologickou poradnou a dalšími odborníky.
  7. Praktické cvičení v diagnostických metodách. Reflexe diagnostických situací a přístupů. Zpětná vazba od kolegů a lektorů.


Forma a způsob hodnocení: ústní zkouška

Požadavky na studenta: 75% účast

Způsob ověření naplnění cílů účastníky: Porozumění sledované problematice z oboru pedagogicko-psychologická diagnostika ve školní praxi, a to účastí v řízených diskusích, zvládání empirické argumentace vlastních názorů s oporou o odbornou literaturu a zdroje. 

Literatura:
KREJČOVÁ L., MERTIN V. Metody a postupy poznávání žáka – Pedagogická diagnostika, Woltera Kluwer, Praha, 2016
SVOBODA M., VÁGNEROVÁ M., KREJČÍŘOVÁ D., Psychodiagnostika dětí a dospívajících, Portál, Praha, 2021
FELCMANOVÁ L. a kol. Metodika ke katalogu podpůrných opatření: k dílčí části pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění, Univerzita Palackého Olomouc, Olomouc, 2015
Související legislativa a další vybrané texty na aktuální témata