Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

univerzitapardubiceziskalaocenenihrawardautorjjambor17334619813797565.jpg

Reflektivní seminář

Vyučující: PhDr. Mgr. Ilona Ďatko, Ph.D., prof. PhDr. Karel Rýdl, CSc. Mgr. Irena Reimannová, Ph.D. (+ ostatní vyučující)

Rozsah: seminář/ 40 hodin (Skupinová reflexe praxí ze strany účastníků na reflektivním semináři 10h., uvádění studenta do života školy s provázejícím učitelem, spolupráce studenta s provázejícím učitelem před, v průběhu a bezprostředně po výuce (společné plánování výuky a její reflexe) 30h.)

Cíle: studenti navazují na předmět Praxe I. a Praxe II., rozumí tématům reflexe a sebereflexe, užívají reflektivní a sebereflektivní techniky. Znají a aplikují základní prvky hodnocení průběhu vyučovací hodiny. Rozumí procesu reflexe výuky, jeho fázím a významu pro zlepšování učení žáků a žákyň i pro vlastní profesní rozvoj. Výsledky reflexe využívají pro plánování navazující výuky.

Témata:

  1. Společné plánování, uvádění do života školy 
  2. Reflektivní techniky a jejich využití. Sebereflektivní dotazníky.
  3. Hodnocení. Funkce a cíle hodnocení. Průběžné hodnocení. Oblasti činností asistenta pro hodnocení.
  4. Reflektivní praxe ve výuce: Analýza vlastního pedagogického působení v učebním prostředí. Identifikace silných stránek a oblastí pro zlepšení ve výuce.
  5. Reflektivní praxe ve vztahu k žákům: Porozumění žákům jako individuálním osobnostem a jejich potřebám. Strategie pro efektivní komunikaci a podporu žáků v jejich učení a rozvoji.
  6. Reflektivní spolupráce s kolegy: Podpora reflektivní praxe v rámci týmové spolupráce. Sdílení zkušeností a vzájemná podpora v profesním rozvoji.
  7. Reflexe a komunikace: Efektivní komunikace v rámci reflexního procesu. Poskytování a přijímání konstruktivní zpětné vazby. 
  8. Celkové hodnocení. Hodnocení asistenta mentorem. Sebehodnocení asistenta. Analýza vlastních pedagogických situací. Identifikace silných stránek a oblastí potřebujících zlepšení. Plánování a implementace změn v pedagogické praxi na základě reflexe 
  9. Etické a profesní aspekty reflexe: Respektování soukromí a důvěrnosti v procesu reflexe. Etické aspekty zpětné vazby a kritiky. Profesionální rozvoj prostřednictvím reflexe.
  10. Reflektivní seminář v kontextu Kompetenčního rámcem absolventa a absolventky učitelství: Analýza a aplikace kompetencí definovaných v Kompetenčním rámcem absolventa a absolventky učitelství v rámci reflektivního semináře. Vytvoření propojení mezi teoretickými poznatky a praktickými dovednostmi vyžadovanými pro efektivní pedagogickou praxi.


Forma a způsob hodnocení: ústní zápočet

Požadavky na studenta: 100% účast

Způsob ověření naplnění cílů účastníky: Porozumění sledované problematice a to účastí v řízených diskusích, zvládání empirické argumentace vlastních názorů s oporou o odbornou literaturu a zdroje. Prezentace a analýza videoprojekce.

Literatura

PÍŠOVÁ, M., ČERNÁ, M. Pro mentory projektu Klinický rok: vedení pedagogické praxe. Pardubice: Univerzita Pardubice 2006.
SEBEROVÁ, A. a kol. Reflektivní pedagogická praxe pro studenty učitelství a začínající učitele. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2010.