Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

univerzitapardubiceziskalaocenenihrawardautorjjambor17334619813797565.jpg

Didaktické problémy v pedagogické psychologii

Vyučující: PhDr. Mgr. Ilona Ďatko, Ph.D., 

Rozsah: seminář/ 10 hodin

Cíle: Studenti rozumí základním didaktickým problémům z pohledu pedagogické psychologie, uplatňují dovednosti v aplikaci pedagogické psychologie při řešení pedagogických situací. Popíší základní principy učení a objasní osvojování vědomostí a dovedností. Kategorizují jednotlivé schopnosti učícího se a vysvětlí jeho potřeby ve školním prostředí. Obhájí uplatnění základních didaktických přístupů pedagogické psychologie ve školní praxi. 

V rámci didaktické transformace efektivně vytváří příležitosti pro učení a využívají vhodné vyučovací metody a prostředky pro učení, např. učební úlohy, situace, modely a modelové příklady. základním didaktickým problémům z pohledu pedagogické psychologie. Rozvíjí kompetence pro úspěšnou pedagogickou praxi.

Témata:

  1. Společnost, dítě, škola, - současné pojetí dítěte a dětství, sociální proměny, socializace, sociální heterogennost.
  2. Učení - druhy, zákonitosti. Osvojování vědomostí - učení ve spirále, zapomínání a opakování.
  3. Formování vybraných aspektů osobnosti (Maslowova teorie potřeb)
  4. Didaktické problémy v pedagogické psychologii. Osvojování intelektových dovedností – řešení problémů, vývojová stádia řešení problémů, tvůrčí řešení problémů - kreativita. Teorie mnohačetné inteligence. IQ a EQ požadavky ve vzdělávání. Mozek a jeho funkce – neurofyziologická funkce mozku, procesy učení a zapamatování
  5. Žák – jeho potřeby a školní zdatnost. Školní třída klima, sociální a vztahové potřeby, osobnost učitele
  6. Motivace a sebemotivace – typy a její ovlivňování, problematika odměn a trestů
  7. Učení ve školním kontextu – definice, typy, styly. autoregulace, smysluplné učení, pamětní, kooperativní. Problematika efektivního vyučování.
  8. Didaktické strategie a metody v pedagogické psychologii. Aktivní metody výuky a učení. Individualizace výuky a diferenciace ve vzdělávacím procesu. Hodnocení a zpětná vazba jako nástroje pedagogické intervence.
  9. Aplikace pedagogické psychologie v praxi. Řešení didaktických problémů ve vzdělávání. 


Forma a způsob hodnocení: ústní zápočet

Požadavky na studenta: 75% účast

Způsob ověření naplnění cílů účastníky: Porozumění sledované problematice a to účastí v řízených diskusích, zvládání empirické argumentace vlastních názorů s oporou o odbornou literaturu a zdroje. 

Literatura:
ČÁP, J; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007. 
FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha: Portál, 2014.
JEDLIČKA, R. a kol. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání. Praha: Grada, 2018
NAKONEČNÝ, M.: Úvod do psychologie. Praha: Academia, 2003.
MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. 
PUGNEROVÁ, M. a kol. Psychologie: pro studenty pedagogických oborů. Praha: Grada, 2019.
VÁGNEROVÁ, M.: Základy psychologie. Praha: Univerzita Karlova, 2004.
a další vybrané texty na aktuální témata