Didaktické problémy v pedagogické psychologii
Vyučující: PhDr. Mgr. Ilona Ďatko, Ph.D.,
Rozsah: seminář/ 10 hodin
Cíle: Studenti rozumí základním didaktickým problémům z pohledu pedagogické psychologie, uplatňují dovednosti v aplikaci pedagogické psychologie při řešení pedagogických situací. Popíší základní principy učení a objasní osvojování vědomostí a dovedností. Kategorizují jednotlivé schopnosti učícího se a vysvětlí jeho potřeby ve školním prostředí. Obhájí uplatnění základních didaktických přístupů pedagogické psychologie ve školní praxi.
V rámci didaktické transformace efektivně vytváří příležitosti pro učení a využívají vhodné vyučovací metody a prostředky pro učení, např. učební úlohy, situace, modely a modelové příklady. základním didaktickým problémům z pohledu pedagogické psychologie. Rozvíjí kompetence pro úspěšnou pedagogickou praxi.
Témata:
- Společnost, dítě, škola, - současné pojetí dítěte a dětství, sociální proměny, socializace, sociální heterogennost.
- Učení - druhy, zákonitosti. Osvojování vědomostí - učení ve spirále, zapomínání a opakování.
- Formování vybraných aspektů osobnosti (Maslowova teorie potřeb)
- Didaktické problémy v pedagogické psychologii. Osvojování intelektových dovedností – řešení problémů, vývojová stádia řešení problémů, tvůrčí řešení problémů - kreativita. Teorie mnohačetné inteligence. IQ a EQ požadavky ve vzdělávání. Mozek a jeho funkce – neurofyziologická funkce mozku, procesy učení a zapamatování
- Žák – jeho potřeby a školní zdatnost. Školní třída klima, sociální a vztahové potřeby, osobnost učitele
- Motivace a sebemotivace – typy a její ovlivňování, problematika odměn a trestů
- Učení ve školním kontextu – definice, typy, styly. autoregulace, smysluplné učení, pamětní, kooperativní. Problematika efektivního vyučování.
- Didaktické strategie a metody v pedagogické psychologii. Aktivní metody výuky a učení. Individualizace výuky a diferenciace ve vzdělávacím procesu. Hodnocení a zpětná vazba jako nástroje pedagogické intervence.
- Aplikace pedagogické psychologie v praxi. Řešení didaktických problémů ve vzdělávání.
Forma a způsob hodnocení: ústní zápočet
Požadavky na studenta: 75% účast
Způsob ověření naplnění cílů účastníky: Porozumění sledované problematice a to účastí v řízených diskusích, zvládání empirické argumentace vlastních názorů s oporou o odbornou literaturu a zdroje.
Literatura:
ČÁP, J; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007.
FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha: Portál, 2014.
JEDLIČKA, R. a kol. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání. Praha: Grada, 2018
NAKONEČNÝ, M.: Úvod do psychologie. Praha: Academia, 2003.
MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013.
PUGNEROVÁ, M. a kol. Psychologie: pro studenty pedagogických oborů. Praha: Grada, 2019.
VÁGNEROVÁ, M.: Základy psychologie. Praha: Univerzita Karlova, 2004.
a další vybrané texty na aktuální témata