Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

univerzitapardubiceziskalaocenenihrawardautorjjambor17334619813797565.jpg

Sociálně pedagogická intervence ve škole

Vyučující: Mgr. Adriana Sychrová, Ph.D.

Rozsah: seminář/ 8 hodin

Cíle: Studenti rozumí základním pojmům sociálně pedagogické intervence ve škole, rozvíjí své teoretické a praktické znalosti pro podporu sociálního a emocionálního rozvoje žáků. Využívají odbornou literaturu a další informační zdroje pro vlastní každodenní praxi a celoživotní vzdělávání o oboru. Rozvíjí kompetence potřebné pro efektivní a respektující práci s žáky se specifickými potřebami v rámci širšího školního prostředí. Studenti analyzují sociální problémy ve škole a navrhují a realizují účinné intervence pro podporu žáků v rámci jejich vzdělávacího procesu.

Témata:

  1. Úloha prostředí ve výchově a vzdělávání. Sociální pedagogika v prostředí školy.
  2. Možnosti spolupráce mezi rodinou a školou. Komunikace s rodiči. 
  3. Snižování nerovností ve vzdělávání.  Dítě se sociálním znevýhodněním nebo pocházející z nepodnětného prostředí, jeho identifikace a podpora. 
  4. Ohrožené dítě ve škole – sociálně právní ochrana dítěte v prostředí školy, spolupráce s institucemi v sociální i školské sféře. Obtížné životní situace. Vytváření podporujícího a bezpečného prostředí ve škole.
  5. Specifická intervence, příklady a způsoby řešení. Kazuistická práce.
  6. Plánování a realizace sociálně pedagogické intervence. Stanovení cílů intervence. Výběr vhodných intervencí a strategií. Implementace intervence ve školní praxi.
  7. Evaluace a reflexe sociálně pedagogické intervence. Metody a nástroje evaluace účinnosti intervence. Zpětná vazba od žáků, rodičů a pedagogického týmu. Reflexe vlastní pedagogické praxe a profesního rozvoje


Forma a způsob hodnocení: ústní zkouška

Požadavky na studenta: 75% účast

Způsob ověření naplnění cílů účastníky: Porozumění sledované problematice z oboru sociálně pedagogická intervence ve škole, a to účastí v řízených diskusích, zvládání empirické argumentace vlastních názorů s oporou o odbornou literaturu a zdroje. 

Literatura:

ČAPEK, Robert. Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013. 184 s. ISBN 978-80-247-4640-1.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. 215 s. ISBN 978-80-262-0643-9.
RABUŠICOVÁ, Milada et al. Škola a (versus) rodina. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 2004. 176 s. ISBN 80-210-3598-6.
TRAPKOVÁ, Ludmila a CHVÁLA, Vladislav. Rodinná terapie psychosomatických poruch: rodina jako sociální děloha. Vydání třetí. Praha: Portál, 2017. 222 stran. ISBN 978-80-262-0523-4.
Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů.
Související legislativa a další vybrané texty na aktuální témata