Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

univerzitapardubiceziskalaocenenihrawardautorjjambor17334619813797565.jpg

Didaktika primární a sekundární prevence

Vyučující: PhDr. Mgr. Zdeněk Čermák, PhDr. Marcela Ehlová, Ph.D.

Rozsah: seminář/ 12 hodin

Cíle: Studenti aplikují základní poznatky o problematice sociálních deviací a o systému primární, sekundární a terciární prevence v kontextu pedagogické praxe, definují základní pojmy, objasní specifika základních institucí v rámci záchranné sociální sítě, mapují a identifikují sociálně rizikové jevy (problematika norem, sociální kontroly a jejich forem, normality, příčinami rizikových sociálních jevů a možnostmi a limity jejich prevence). 

Obhájí uplatnění základních didaktických přístupů primární a sekundární prevence ve školní praxi. Zprostředkovávají žákům a žákyním souvislosti mezi oborovou teorií, reálnými jevy a životní praxí, včetně aktuálního dění. Aplikují dovednosti a kompetence potřebné pro efektivní prevenci problémového chování a podporu zdravého vývoje jednotlivců ve vzdělávacím prostředí.

Témata:

  1. Úvod do didaktiky prevence: Definice a koncepty primární a sekundární prevence. Vztah didaktiky a prevence v pedagogické praxi. Role učitele při implementaci prevence ve školním prostředí.
  2. Školní poradenské pracoviště a jeho úloha v primární, sekundární a terciární prevenci sociálně patologických jevů, včetně povinných strategických dokumentů školy. Faktory ovlivňující úspěšnost prevence v pedagogickém kontextu.
  3. Osobnostně výchovné programy a aktivity. Vzdělávací programy zaměřené na sociální a emocionální dovednosti. Komunikace a interakce s žáky pro podporu zdravého chování.
  4.  Pojetí normy a sociální patologie včetně jejich příčin v kontextu rodiny a školy. Syndrom týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte, oznamovací povinnost pedagogických pracovníků Závislostní chování Sebepoškozování, transgender identity. Záškoláctví. Šikana 
  5. Identifikace a intervence při počátečních projevech problémového chování. Poradenství a podpora žáků s rizikovým chováním. Spolupráce s rodiči a dalšími odborníky při řešení problematických situací. Poradenství dětem v oblasti návazných služeb (OSPOD, krizové služby apod.)
  6. Aplikace metod a technik didaktiky prevence ve výuce a školní praxi. Reflexe vlastní role učitele v procesu prevence. Analýza a evaluace účinnosti prevence v konkrétních pedagogických situacích.


Forma a způsob hodnocení: ústní zápočet

Požadavky na studenta: 75% účast

Způsob ověření naplnění cílů účastníky: Porozumění sledované problematice a to účastí v řízených diskusích, zvládání empirické argumentace vlastních názorů s oporou o odbornou literaturu a zdroje. 

Literatura:

FISCHER S., ŠKODA J. Sociální patologie, Grada, Praha, 2014
VÁGNEROVÁ M., Současná psychopatologie pro pomáhající profese, Portál, Praha, 2014
FELCMANOVÁ L. a kol. Metodika ke katalogu podpůrných opatření: k dílčí části pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění, Univerzita Palackého Olomouc, Olomouc, 2015
a další vybrané texty na aktuální témata