Obecná didaktika
Vyučující: prof. PhDr. Karel Rýdl, CSc.,
Rozsah: přednáška/seminář/ 18 hodin
Cíle: V oblastech vyučovaných oborů a jejich zprostředkování žáků a žákyním a plánování, vedení a reflexe výuky po absolvování tohoto předmětu účastníci:
- se orientují ve vztahu vyučovaných oborů a kurikula na různých stupních vzdělávání;
- rozumí základním tématům obecné didaktiky v současném kontextu vzdělávání a dokáží je aplikovat ve své výuce;
- rozumí vývoji této problematiky, aplikují své poznatky z obecné didaktiky v diskusích o jejím současném stavu;
- kriticky hodnotí perspektivy vyučovacích a učebních procesů v souvislosti s aktuálními technologiemi;
- rozlišují společenskou podmíněnost jednotlivých metod a forem školního vzdělávání a jejich aplikační praxi;
- dokáží využívat odbornou literaturu, výzkumná zjištění, své zkušenosti a další informační zdroje pro vlastní každodenní praxi a celoživotní vzdělávání v oboru.
Témata:
- Základní didaktické otázky a problémy. Vývoj didaktického myšlení a pojetí učení člověka.
- Pedagogické podmíněnosti didaktických teorií a jejich aplikace v praxi.
- Cíle a obsahy školního vzdělávání (kurikulum). Kompetence 2.1, 2
- Společenská podmíněnost jednotlivých metod a forem školního vzdělávání a jejich aplikační praxe.
- Didaktické znalosti obsahu vzdělávání.
- Didaktika inovativních a alternativních forem a metod vzdělávání ve světě.
- Didaktické zvláštnosti v práci s menšinovými a etnickými skupinami. Žák s odlišným mateřským jazykem.
Forma a způsob hodnocení: ústní zkouška
Požadavky na studenta: 75% účast
Způsob ověření naplnění cílů účastníky: prezenční ústní zkouška s videoukázkami a audiovizuálními prezentacemi zvládání, schopnost zodpovědět zkušební otázky
Literatura:
JANÍK.., T. a kol. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Brno: Paido 2009.
MALACH, J. Obecná didaktika pro učitelství odborných předmětů. Ostrava: PedF OU 2002.
MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál 1998.
RÝDL, K. Alternativní pedagogická hnutí v současné společnosti. Brno: Zeman 1994.
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Portál 2003.
a další vybrané texty na aktuální témata