Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

univerzitapardubiceziskalaocenenihrawardautorjjambor17334619813797565.jpg

Obecná didaktika

Vyučující: prof. PhDr. Karel Rýdl, CSc., 

Rozsah: přednáška/seminář18 hodin

Cíle: V oblastech vyučovaných oborů a jejich zprostředkování žáků a žákyním a plánování, vedení a reflexe výuky po absolvování tohoto předmětu účastníci:
- se orientují ve vztahu vyučovaných oborů a kurikula na různých stupních vzdělávání;
- rozumí základním tématům obecné didaktiky v současném kontextu vzdělávání a dokáží je aplikovat ve své výuce;
- rozumí vývoji této problematiky, aplikují své poznatky z obecné didaktiky v diskusích o jejím současném stavu;
- kriticky hodnotí perspektivy vyučovacích a učebních procesů v souvislosti s aktuálními technologiemi;
- rozlišují společenskou podmíněnost jednotlivých metod a forem školního vzdělávání a jejich aplikační praxi; 
- dokáží využívat odbornou literaturu, výzkumná zjištění, své zkušenosti a další informační zdroje pro vlastní každodenní praxi a celoživotní vzdělávání v oboru. 

Témata:

  1. Základní didaktické otázky a problémy. Vývoj didaktického myšlení a pojetí učení člověka.
  2. Pedagogické podmíněnosti didaktických teorií a jejich aplikace v praxi.
  3. Cíle a obsahy školního vzdělávání (kurikulum). Kompetence 2.1, 2
  4. Společenská podmíněnost jednotlivých metod a forem školního vzdělávání a jejich aplikační praxe.
  5. Didaktické znalosti obsahu vzdělávání.
  6. Didaktika inovativních a alternativních forem a metod vzdělávání ve světě.
  7. Didaktické zvláštnosti v práci s menšinovými a etnickými skupinami. Žák s odlišným mateřským jazykem.


Forma a způsob hodnocení: ústní zkouška

Požadavky na studenta: 75% účast

Způsob ověření naplnění cílů účastníky: prezenční ústní zkouška s videoukázkami a audiovizuálními prezentacemi zvládání, schopnost zodpovědět zkušební otázky

Literatura:

JANÍK­.., T. a kol. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Brno: Paido 2009.
MALACH, J. Obecná didaktika pro učitelství odborných předmětů. Ostrava: PedF OU 2002.
MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál 1998.
RÝDL, K. Alternativní pedagogická hnutí v současné společnosti. Brno: Zeman 1994.
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Portál 2003.
a další vybrané texty na aktuální témata