Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

univerzitapardubiceziskalaocenenihrawardautorjjambor17334619813797565.jpg

Pedagogická praxe I. a II. 

Vyučující: PhDr. Mgr. Ilona Ďatko, Ph.D., prof. PhDr. Karel Rýdl, CSc.

Rozsah: 70 hodin (35h. v rámci Praxe I., 35h v rámci Praxe II.)

Cíle: Účastníci na své pedagogické praxi získají praktické zkušenosti a dovednosti potřebné pro efektivní výkon učitelské profese. Praxe je klíčovým prvkem v přípravě učitelů, protože umožňuje spojit teoretické znalosti získané během studia s praktickým uplatněním ve školním prostředí. Některé z hlavních cílů pedagogické praxe mohou zahrnovat:

  1. Získání praxe ve výuce: Účastníci se učí plánovat a vyučovat lekce v reálném prostředí, což zahrnuje přizpůsobení výuky potřebám žáků.
  2. Rozvoj komunikačních dovedností: Účastníci zlepšují své schopnosti komunikace s žáky, rodiči a kolegy. Efektivní komunikace je klíčová pro vytváření pozitivního vzdělávacího prostředí.
  3. Zvládání třídního managementu: Účastníci se učí spravovat chování a organizační aspekty ve třídě. To zahrnuje vytváření disciplinovaného prostředí, řešení konfliktů a motivování žáků.
  4. Reflexe a sebereflexe: Účastníci získávají reflexi Praxe poskytuje možnost reflexe nad vlastním výkonem a zapojením. Účastníci se učí zhodnocovat své metody výuky a hledat způsoby, jak svou pedagogickou praxi neustále zlepšovat.
  5. Spolupráce s kolegy: Účastníci spolupracují s ostatními vzdělavateli, získávat od nich zpětnou vazbu a sdílet osvědčené postupy.
  6. Přizpůsobení se různorodým potřebám žáků: Účastníci rozpoznávají individuální rozdíly mezi žáky a vyvíjet metody, které umožňují efektivní výuku pro všechny.


Obsah a zaměření pedagogické praxe: Celkem 70 hodin pedagogické praxe I. a II. je realizováno v přímé výuce žáků (pozorováním, asistencí, samostatnou nebo párovou výukou, viz níže). 

Z těchto 70 hodin je možné realizovat maximálně 50 hodin formou samostatné nebo párové výuky žáků a vykonat ve škole, ve které účastník vzdělávání působí v době studia vzdělávacího programu v zaměstnaneckém poměru. 

Pokud účastník zvolí tento způsob realizace části pedagogické praxe, pak bude zajištěna reflexe této praxe tzv. provázejícím učitelem, případně z části také ze strany jiného účastníka vzdělávacího programu (probíhá vrstevnické učení v podobě tandemu dvou účastníků programu). 

Taková reflexe probíhá na základě společné prezenční účasti účastníka i druhé uvedené dospělé osoby ve výuce žáků.

Zbývajících 20 hodin z praxe realizované v přímé výuce žáků (do celkového součtu 70 hodin) je realizováno na jiné škole, než na které je účastník programu zaměstnán, formou asistence ve výuce, nebo pozorováním výuky. (V případě asistence vystupuje účastník vzdělávacího programu v roli asistenta pedagoga a tuto roli vykonává bez předchozí přípravy výuky společně s učitelem. Asistenci ve výuce a pozorování výuky je možné nahradit samostatnou nebo párovou výukou.)

Do praxe se nezapočítává individuální samostatná příprava účastníka na výuku.

Výběr školy je voleny tak, aby měl účastník zkušenost s působením jak na základní, tak na střední škole. 

S ohledem na předmět Plánování a praxe výuky II. (v socioekonomicky znevýhodněném prostředí) jsou voleny také školy s vyšším podílem žáků ze socioekonomicky znevýhodněného prostředí tak, aby účastníci poznali vzdělávací realitu v plné šíři. 

Garanti předmětu jsou v kontaktu také s provázejícím učitelem z této školy, který vede účastníka programu na pedagogické praxi. Garanti předmětu vykonají min. dvakrát za dobu konání vzdělávacího programu hospitaci ve výuce každého účastníka na jeho pedagogické praxi a následně vykonají tripartitní reflexi výuky s účastníkem a jeho provázejícím/uvádějícím učitelem.

Praxi nelze uznat na základě působení účastníka v roli učitele před zahájením vzdělávacího programu, ani na základě její realizace v minulosti před zahájením vzdělávacího programu

Pokud není účastník programu v průběhu studia zaměstnán ve škole, koná všech 70 hodin praxe v přímé výuce žáků na škole/školách určené/určených za tímto účelem poskytovatelem vzdělávacího programu.

Forma a způsob hodnocení: zápočet. Účastník získá atestaci na základě vykonání praxe v plném rozsahu, odevzdání potvrzení o praxi a odevzdání písemně zpracovaných výstupů z praxe.

Požadavky na studenta: 100% účast

Způsob ověření naplnění cílů účastníky: Hodnocení uvádějícím učitelem nebo garantem praxe, samoevaluace, pravidelné konzultace a setkání s učiteli z praxe, hodnocení studentů, portfolia.

Literatura

ČERVENKOVÁ, I. Reflektovaná asistentská praxe. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2018. 
HAVLÍNOVÁ, I. Metodika pedagogických praxí na FF UJEP. FF UJEP, 2021.
SLEZÁKOVÁ, J. Průvodce pedagogickou praxí. Olomouc: UJEP, 2020.
VLČKOVÁ, K. et al. Řízení třídy: studenti učitelství a jejich provázející učitelé. Brno: Masarykova univerzita, 2020. 
VYSTRČILOVÁ, P. a kol. Sada nástrojů pro (sebe)hodnocení studentů na souvislé praxi. Brno: Masarykova univerzita, 2022.