Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

univerzitapardubiceziskalaocenenihrawardautorjjambor17334619813797565.jpg

Neuropedagogika

Vyučující: prof. PhDr. Karel Rýdl, CSc., PaeDr. Zdenka Šándorová, Ph.D., 

Rozsah: seminář/ 6 hodin

Cíle: Studenti rozumí možnostem současného výzkumu činnosti mozku, popíší včasné příčiny vzniku různých změn v chování a jednání člověka, rozpoznají je v obecné rovině v různých oblastech a různých věkových kategoriích. Jsou schopni aplikovat neuropedagogické metody a strategie ve výuce a vedení žáků s různými potřebami. Dokáží analyzovat význam vztahu mezi neurovědami a pedagogikou pro efektivní vzdělávání. Hodnotí své znalosti a zdůvodní možnosti využití neuropedagogiky ve výchovné a vzdělávací praxi. Využívají odbornou literaturu a další informační zdroje pro vlastní každodenní praxi a celoživotní vzdělávání o oboru. Studenti rozumí neurobiologickým procesům spojeným s učením a pamětí, aplikují poznatky z neuropedagogiky do své pedagogické praxe a vytváří prostředí podporující optimální vzdělávání.

Témata:

  1. Vývoj neuropedagogiky, její základní principy a její aktuální trendy.
  2. Neurovědy a učení: Neurobiologické mechanismy učení a paměti. Vztah mezi mozkem a učením. Role neurotransmiterů a neuroplasticity ve vzdělávání.
  3. Neuropedagogické strategie ve výuce: Individualizace výuky a diferencované přístupy k žákům. Využití multimodálních metod a výukových technik. Podpora emocionálního a sociálního rozvoje žáků.
  4. Neuropedagogika a specifické vzdělávací potřeby: Neuropedagogické přístupy k žákům s poruchami učení (dyslexie, dysgrafie, dyskalkulie). Podpora žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
  5. Aplikace neuropedagogiky v praxi: Design výukových materiálů a prostředí z hlediska neuropedagogických principů. Využití technologií a moderních pedagogických nástrojů v souladu s neuropedagogickými poznatky.


Forma a způsob hodnocení: ústní zápočet

Požadavky na studenta: 75% účast

Způsob ověření naplnění cílů účastníky: Porozumění sledované problematice z oboru neuropedagogika, a to účastí v řízených diskusích, zvládání empirické argumentace vlastních názorů s oporou o odbornou literaturu a zdroje. 

Literatura:
ADÁMEK, M. Budování osobnosti. Pardubice, studijní text 2013
DRAPELA, V. J. Přehled teorií osobnosti. Praha, Portál 1998
HöSCHL, C. Psychiatrie. Praha 2002
CHURCHLAND, Patricia Smith. Mozek a vědomí, aneb, Role mozku při utváření lidské identity. Vydání první. Praha: Dybbuk, 2016. 
KOUKOLÍK, F. Sociální mozek. Praha, Karolinum 2006
KOUKOLÍK, F. Lidský mozek. Praha 2012 
KOUKOLÍK, F. Já: o mozku, vědomí a sebeuvědomování. Praha: Karolinum, 2013. 
KULIŠŤÁK, P. a kol. Klinická neuropsychologie v praxi. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2017
MYSLIVEČEK, Jaromír a kol. Základy neurověd. 3., aktualizované vydání. V Praze: Stanislav Juhaňák - Triton, 2022. 
PŘÍHODA, V. Ontogeneze lidské psychiky 1 – 4. Praha, SPN 1963-67
a další vybrané texty na aktuální témata