Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

kaa6b_110879.jpg

Vzdělání

2018 docent pro obor Pedagogika – habilitační řízení na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně  

1999 – 2004 doktorské studium na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy, udělen titul Ph.D. 

2000 – 2001 vzdělávání v rámci projektu Britské rady v oblasti přípravy učitelů na práci dětmi se specifickými poruchami učení - Teaching Heterogeneous Classes (including learners with SpLD) 

1997 – kurs Britské rady pro vzdělavatele učitelů Becoming a Teacher Trainer - Cambridge, Fitzwilliam College 

1983 – 1988 Fakulta tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy, obor tělesná výchova – anglický jazyk 

  

Education

2018 docent in the field of Pedagogy – habilitation procedure at the Faculty of Education, Masaryk University in Brno 

1999 – 2004 Ph.D. studies, Charles University Prague, Faculty of Education 

2000 –2001 British Council project Teaching Heterogeneous Classes (including learners with specific learning difficulties) 

1997 – British Council course Becoming a Teacher Trainer, Cambridge, FitzwilliamCollege 

1983 – 88 Charles University Prague, Faculty of Physical Education and Sport (majors in Physical Education and English) 

  

Studijní pobyty / Academic internships

May 2001 – the Netherlands, Hogeschool Drenthe, Assen (vzdělávání učitelů / teacher education) 

November 2003 – University of Birmingham (problematika speciálních vzdělávacích potřeb, e-learning / special educational needs; e-learning) 

March /April 2003 – University of Nottingham (vzdělávání učitelů / teacher education) and University of Loughborough (e-learning) 

February 2004 – the Netherlands, Hogeschool Drenthe, Assen (vzdělávání učitelů / teacher education) 

April / May 2007 - Universidade da Madeira, Funchal, Portugal (vzdělávání učitelů / teacher education, e-learning) 

April 2009 – Anadolu University, Eskisehir, Turkey (vzdělávání učitelů / teacher education, problematika speciálních vzdělávacích potřeb / special educational needs, e-learning) 

November 2012 – Oklahoma State University, Stillwater, OK (vzdělávání učitelů anglického jazyka / English language teacher education) 

April 2013 – M.S.Ramaiah College of Education, Bangalore, Karnataka, India (vzdělávání učitelů / teacher education) 

 

Odborné zaměření

Přípravné vzdělávání učitelů, zejména klinická komponenta, dále využití videozáznamu, informačních a komunikačních technologií a portfolia  

Osvojování druhého jazyka, především příběhy učení se anglickému jazyku, dále faktory ovlivňující osvojování výslovnosti 

Didaktika anglického jazyka, zejména výuka žáků se specifickými poruchami učení a raná výuky cizích jazyků 

  

Research interests

Initial English language teacher education, namely its clinical component; furthermore, the use of video, ICT, and portfolio in teacher education 

Second language acquisition, especially individual histories of learning English, also determinants of pronunciation acquisition 

Teaching English as a foreign language, namely teaching English to children with specific learning difficulties and very early language learning 

 

Výzkumné projekty / Research projects: 

GA ČR (Czech Science Foundation) 13-25982S 

Aspects of English Language Acquisition of Czech Students on the Onset of Teacher Education (1. 2. 2013 – 31. 12. 2015) – řešitelka  

  

Publikace / Publications

Monografie / Monographs: 

Píšová, M., Čáňová, Š., & Černá, M. (Eds.). (2001). Promoting Reflection: Personal Theories in Teaching/Learning English as a Foreign Language. Pardubice: Univerzita Pardubice. ISBN 80-7194-379-7. 

Píšová, M., & Černá, M. (2002). Pro mentory projektu Klinický rok. Vedení pedagogické praxe. Univerzita Pardubice. ISBN 80-7194-433-5.  

Černá, M., & Píšová, M. (2002). Teaching Practice Guide for Assistants in the Clinical Year Project. Pardubice: Univerzita Pardubice. ISBN 80-7194-458-8.  

Černá, M. (2005). ICT in Teacher Education: Extending Opportunities for Professional Learning. Pardubice: Univerzita Pardubice. ISBN 80-7194-742-3.  

Píšová, M., & Černá, M. (2006). Pro mentory projektu Klinický rok. Vedení pedagogické praxe (2. rozšířené vydání). Pardubice: Univerzita Pardubice. ISBN 80-7194-854-3.  

Černá, M., Ivanová, J., & Ježková, Š. (Eds.) (2015). Learner Corpora and English Acquisition.  Pardubice: Univerzita Pardubice. ISBN 978-80-7395-946-3. 

Černá, M., Hornová, L., Ivanová, J., & Ježková, Š. (2016). Routes and Destinations. Learning histories of Czech speakers of English and their achievement in selected communicative language competences. Pardubice: Univerzita Pardubice. ISBN 978-80-7560-034-9.

Zelinková, O., Černá, M., & Zitková, H. (2020). Dyslexie. Zaostřeno na angličtinu. Praha: Pasparta Publishing, s.r.o.

Kapitoly vmonografii / Chapters in monographs: 

Brebera, P., Černá, M., & Píšová, M. (2005). Practice in Teacher Training. In M. Persson (Ed.). Learning for the Future – Dimensions of the New Role of Teacher (pp. 135–142). Karlstad: The Learning Teacher Network. ISBN 91-975204-2-X.  

Černá, M. (2009). Možnosti využití videozáznamu k rozvoji didaktické znalosti obsahu v přípravném vzdělávání učitelů anglického jazyka. In T. Janík a kol. Možnosti rozvíjení didaktických znalostí obsahu u budoucích učitelů (s. 97–110). Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-176-8.  

Černá, M. (2010). Highly Gifted Pupils in Learning English at Basic School through the Lens of English Language Teacher Education. In R. Grenarová & M. Vítková (Eds.). Cizojazyčná výuka a nadaný žák. Foreign Language Teaching and a Gifted and Talented Pupil (s. 39–67). Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-5375-5.  

Černá, M. (2015). Pre-primary English language learning and teacher education in the Czech Republic. In S. Mourão & M. Lourenço (Eds.). Early years second language education: international perspectives on theories and practice (pp. 165–176). Oxon: Routledge. ISBN 978-0-415-70527-1. (SCOPUS) 

Černá, M. (2015). Motivation in language learning: Focus on individual learners’ stories. In M. Černá, J. Ivanová, & Š. Ježková (Eds.). Learner Corpora and English Acquisition (pp. 143–160). Pardubice: Univerzita Pardubice. ISBN 978-80-7395-946-3.  

Černá, M. (2019). Conclusion: Lessons Learnt from Research-based Approaches. In T. Janík, I. M. Dalehefte & S. Zehetmeier (Eds.), Supporting Teachers: Improving Instruction. Examples of Research-based Teacher Education (pp. 171–178). Münster: Waxmann.

Články / Articles: 

Píšová, M., & Černá, M. (1998). Beginning Teaching: Novice Teachers’ Experience. In Sborník  vědeckých prací Univerzity Pardubice, Série C, Ústav jazyků a humanitních studií (s. 81–86). ISSN 1211-6629. ISBN 80-7194-173-5.  

Černá, M., & Zderadičková, O. (1998). Využití projektové metody ve výuce kulturních studií. In Sborník vědeckých prací Univerzity Pardubice, Série C, Ústav jazyků a humanitních studií (s.125–127). ISSN 1211-6629. ISBN 80-7194-173-5.  

Píšová, M., & Černá, M. (2000). Integrace profesní přípravy učitelů cizích jazyků, Pedagogická orientace, 10(2), 73–79. ISSN 1211-4669. 

Píšová, M., & Černá, M. (2001). Learning to Teach: Investigating Trainees’ Preconceptions. In Sborník vědeckých prací Univerzity Pardubice, Série C, Ústav jazyků a humanitních  studií (s. 111–124). ISSN 1213-3485. ISBN 80-7194-341-X.  

Píšová, M., & Černá, M. (2000). Towards Integration in Teacher Professional Development Module. In Syllabus Development Based on Research and Experience: Proceedings (s. 54–58). Liberec: Technická univerzita. ISBN 80-7083-438-2.  

Píšová, M., & Černá, M. (2002). Klinický rok. In V. Švec (Ed.). Profesní růst učitele (s. 187–192). Brno: Konvoj. ISBN 80-7302-039-4.  

Černá, M., & Píšová, M. (2001). Let’s Visit a School. In M. Píšová, Š. Čáňová & M. Černá (Eds.). Promoting Reflection: Personal Theories in Teaching/Learning English as a Foreign Language (s. 21–24). Pardubice: Univerzita Pardubice. ISBN 80-7194-379-7.  

Černá, M., & Píšová, M. (2004). English Lessons in English? In Š. Ježková (Ed.). Learning Together (s. 114–118). Pardubice: ATE CR.  ISBN 80-7194-724-5.  

Píšová, M., & Černá, M. (2004). Dilemata oborového didaktika. In T. Janík, V. Mužík &  O. Šimoník. Oborové didaktiky v pregraduální učitelském studiu. (CD ROM). Brno:  MU Brno. ISBN 80-210-3474-2.  

Černá, M. (2005). K problematice e-learningu. In Scientific Papers of the University of Pardubice. Series C. Faculty of Humanities (s. 127–136). Pardubice: University of Pardubice. ISSN 1211-6629. ISBN 80-7194-734-2. 

Černá, M. (2007). Tutoring online: vzdělavatelé učitelů v nových rolích. In P. Sojka, & M. Kvizda (Eds.). Sharable Content Objects (SCO) 2007 (s. 135–140). Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-4296-4. 

Brebera, P., & Černá, M. (2007). Cestou necestou k učitelské profesi: nebezpečné zkratky a slepé uličky. In Ako sa učitelia učia? (s. 52–55). Prešov: Metodicko-pedagogické centrum v Prešove. ISBN 978-80-8045-493-7.  

Brebera, P., Černá, M., & Kostková, K. (2007). Profesní portfolio v přípravném vzdělávání učitelů: výsledky empirického šetření. In M. Píšová (Ed.). Portfolio v profesní přípravě učitele (s. 57–67). Pardubice: Univerzita Pardubice. ISBN 978-80-7395-024-8.  

Brebera, P., Černá, M., Kostková, K., & Píšová, M. (2007). Bachelor/Magister Scheme in ELTE. In S. Válková (Ed.). New Trends in Educating Future Teachers of English  III (s. 21–28). Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-1851-3.  

Černá, M., & Brebera, P. (2007). Pedagogická praxe jako příležitost pro zkušenostní učení v oblasti e-learningu. In E. Zelenická (Ed.). Pedagogická prax: súčasnosť a perspektívy (s. 31–38). Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa, Filozofická fakulta. ISBN 978-80-8094-145-1.  

Černá, M. (2009). Blended learning experience in teacher education: The trainees’ perspective. Acta Didactica Napocensia, 2(1), 37–48. ISSN 2065-1430. 

Černá, M., & Kostková, K. (2009). BLOOMing with you… Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives and ELT. In L. Betáková & C. Koy (Eds.). English for Life, South Bohemian Anglo-American Studies No. 3 (pp. 27–33). České Budějovice: University of South Bohemia. ISBN 978-80-7394-188-8.  

Černá, M., Urbanová, Z., & Vít, M. (2011). Pronunciation awareness of students in ELTE study programme. In S. Válková (Ed.). New Trends in Educating Future Teachers of English VI (s. 22–37). Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-2821-5.  

Černá, M. (2012). Very Early Language Learning and English Language Teacher Education. In L. Podroužková & N. Vojtková (Eds.). The Signposts 2011. 10th National and International Conference of the Moravian and Silesian Association of Teachers of English. Selected Papers (pp. 9–17). Brno: Masaryk University, Faculty of Education. ISBN 978-80-210-6043-2.  

Černá, M. (2013). Aspekty osvojování si anglického jazyka u českých studentů při vstupu do přípravného vzdělávání učitelů. In Efektivita vzdělávání v proměnách společnosti. 21. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. (CD ROM). Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně. ISBN 978-80-7414-602-2.  

Černá, M. (2014). Data elicitation through language testing: challenges of test design. In A. Akbarov (Ed.). Linguistics, Culture and Identity in Foreign Language Education (pp. 1423–1431). Sarajevo: International Burch University. ISBN 978-9958-834-35-6.  

Ivanová, J., & Černá, M. (2016). Influence of formal instruction in English on the acquisition of Czech learners’ production of English phonemes. Konin Language Studies, 4(2), 127–149. eISSN 2353-5148. 

Černá, M., Píšová, M., & Vlčková, K. (2017). Vliv klinické zkušenosti na profesní rozvoj studentů učitelství v přípravném vzdělávání učitelů. Studia paedagogica, 22(3), 41–68. ISSN 1803-7437. DOI: 10.5817/SP2017-3-4  

Černá, M. (2017). Autonomy in learning English pronunciation: the role of portfolio. Hradec Králové Journal of Anglophone Studies, 4(1), 33–43. ISSN 2336-3347.  

Černá, M., Ivanová, J., & Myslivec, J. (2017). Predictors of the Czech learners’ acquisition of selected English phonemes. Journal of Language and Cultural Education, 5(3), 22–45. print ISSN 1339-4045, e-ISSN 1339-4584 (online) DOI: 10.1515/jolace-2017-0026 

Janík, T., Černá, M., Najvar, P., Samková, L., Rokos, L., & Petr, J. (2020). Video v učitelském vzdělávání: přístupy a výzvy. Pedagogická orientace, 30(1), 5–31.

Tůma, F., Píšová, M., & Černá, M. (2020). Eroding Trust in Teacher Professionalism: An Ethnomethodological Analysis of Radio Interviews with Czech Experts on Education. Studia paedagogica, 25(2), 47–69. DOI: 10.5817/SP2020-2-3

Černá, M. (2020). Private Tutoring in English through the Eyes of its Recipients. Orbis Scholae, 14(2), 59–79. DOI: 10.14712/23363177.2020.13

Studijní materiály / Study materials: 

Černá, M., & Píšová, M. (2000). Na návštěvě ve škole Didaktické principy ve vyučování anglického jazyka, video, Univerzita Pardubice a Galaxia a.s.  

Černá, M., & Píšová, M. (2001). Na návštěvě ve škole. Didaktické principy ve vyučování  anglického jazyka, příručka k videofilmu. Pardubice: Univerzita Pardubice. 53 s. ISBN 80-7194-324-X.  

Černá, M., Píšová, M. & Čermák, Z. (2002). Na návštěvě ve škole II. Faktory vyučovacího procesu, video.  Pardubice: Univerzita Pardubice, 2002.  

Černá, M., & Píšová, M. (2002). Na návštěvě ve škole II. Faktory vyučovacího procesu, příručka k videofilmu, Pardubice: Univerzita Pardubice. 44 s. ISBN 80-7194-422-X.  

Píšová, M., & Černá, M. (2002). Uvádění začínajících učitelů do praxe. In Raadce učitele (8. aktualizované vydání) (s. 1–26). Praha: nakl. Dr. Josef Raabe. ISBN 80-86307-06-9.  

Černá, M., Píšová, M., & Brebera, P. (2005). Video Library - Teaching Practice 1 (CD-ROM). Pardubice: Univerzita Pardubice.  

Černá, M. (2007). Preparation for the Clinical Year. Online kurs pro systém eDoceo. Pardubice: Univerzita Pardubice.  

Černá, M., Píšová, M., Brebera, P., & Kostková, K. (2008). Video Library II – Teaching skills and subskills. DVD. Pardubice: Univerzita Pardubice.  

Černá, M. (2009). Teacher’s Resource Book – Methodology for Very Early Language Learning. Part I. In Teacher’s Resource BookMethodology for Very Early Language Learning (pp. 1–20). Praha: Art D – grafický ateliér Černý, s. r. o. ISBN 978-80-87368-00-8.  

Černá, M. (2011). Na návštěvě ve školce. Angličtina s motýlky. DVD. Praha: Prague Video Production.  

Syslová, Z., Píšová, M., Rodová, V., Černá, M., Grůzová, L., Nováková, E., & Stadlerová, H. (2018). Podpora tvorby profesního portfolia v přípravném vzdělávání učitelů mateřských škol a 1. stupně základních škol. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta.

Vybraná vystoupení na konferencích / Selected conference presentations: 

Píšová, M., & Černá, M. Towards Integration in Teacher Professional Development Module. In Syllabus Development Based on Research and Experience. Liberec, September 12 – 13, 2000.  

Černá, M., & Píšová, M. Let´s Visit a School. In Promoting Reflection: Personal Theories in Teaching /Learning English As a Foreign Language. Pardubice, Univerzita Pardubice, February 2 – 3, 2001.  

Píšová, M., & Černá, M. Would you like to have an assistant? In 5th National and International Conference of the Moravian and Silesian Association of Teachers of English. Zlín, Univerzita Tomáše Bati, September 7 – 9, 2001.  

Černá, M. Information and Communication Technologies in Teacher Training. In 5th National and International Conference of the Association of Teachers of English of the Czech Republic. Liberec, Technical University, September 6 – 8, 2002. 

Píšová, M., & Černá, M. Professional Development during the Clinical Year. In IATEFL-Hungary 12th International Conference. Veszprém, Hungary, October 4 – 6, 2002. 

Píšová, M., Černá, M., & Brebera, P. Klinický rok jako možný model pedagogické praxe. In  Jak dál v učitelském vzdělávání. Brno, FF  MU Brno, 19. 11. 2002.  

Černá, M. Využití ICT pro podporu pedagogické praxe. In Pedagogická praxe. III. celostátní konference. Praha, UK PedF, 22. 1. 2003.  

Černá, M. Využití informačních a komunikačních technologií v přípravě učitelů anglického jazyka. In Vzdělávání učitelů cizích jazyků na počátku 21. století. IV. Středoevropská  regionální konference FIPLV. Praha, UK PedF, 6. – 7. 2. 2003. 

Píšová, M., & Černá, M. Effective Teacher Preparation for the Effective School. In Perspectives of Educational Freedom in an Integrating Europe 27th International EFFE Colloquium. Seč / Pardubice, May 1 – 4, 2003. 

Černá, M. ICT in Education. In Leren met zonder methode. Netherlands, Assen, Hogeschool Drenthe, February 19, 2004.  

Černá, M. E-learning v přípravě učitelů. In Aktuální otázky psychologie učitele. Hradec Králové: Pedagogická fakulta Univerzity Hradec Králové, 11. 5. 2004. 

Černá, M., & Píšová, M. English Lessons in English? In Learning Together.8th National and 4th International Conference of the Association of Teachers of English of the Czech Republic. Pardubice, University of Pardubice, September 10 – 12, 2004.  

Píšová, M., & Černá, M. Dilemata oborového didaktika. In Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu. Brno, PdF MU, 13. – 14. 9. 2004.  

Černá, M. K proměnám role pedagoga v souvislosti s integrací ICT do přípravného vzdělávání učitelů. In Proměny pedagogiky. Mezinárodní vědecká konference ČPdS. Praha, PedF UK, 3. – 4. 2. 2005. 

Píšová, M., Černá, M., & Brebera, P. Profesní portfolio v přípravném vzdělávání učitelů. In 14. konference ČAPV. Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu. Plzeň, 5. 9. 2006.  

Černá, M., & Brebera, P. Pedagogická praxe jako příležitost pro zkušenostní učení  v oblasti e-learningu. In Pedagogická prax: súčasnosť a perspektívy. Medzinárodná konferencia. UKF Nitra, Slovensko. 16. 3. 2007.  

Černá, M. Video-based observations in English Language Teacher Education. In 41st International Annual IATEFL Conference and Exhibition. Aberdeen Exhibition and Conference Centre, Aberdeen, UK, April 18 – 22, 2007. 

Černá, M. Tutoring online: vzdělavatelé učitelů v nových rolích. In SCO 2007. Konference o elektronické podpoře výuky. MU Brno, 30. – 31. 5. 2007. 

Brebera, P., & Černá, M. Cestou necestou k učitelské profesi: nebezpečné zkratky a slepé uličky. In Ako sa učitelia učia? Medzinárodná konferencia.  Prešov, Slovensko, 27. – 28. 6. 2007.  

Píšová, M., & Černá, M. Strategie a techniky facilitace profesního rozvoje studentů  učitelství. In Svět výchova a vzdělávání v reflexi současného pedagogického výzkumu. XV. konference ČAPV s mezinárodní účastí. České Budějovice, 12. – 14. 9. 2007.  

Brebera, P., Černá, M., Kostková, K., & Píšová, M. Bachelor/Magister Scheme in ELTE: responding to the needs for a comparative study in Czech educational context. In New trends in educating future teachers of English III. Olomouc, PedF UP, November 13, 2007.  

Brebera, P., Černá, M., & Kostková, K. Profesní portfolio v přípravném vzdělávání učitelů: výsledky empirického šetření. In Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice, Univerzita Pardubice, 5. 10. 2007.  

Černá, M. The Role of Mother Tongue in ELT. In The Linz ConneXion. Linz, Rakousko, September 21 – 23, 2007. 

Černá, M. Využití videozáznamu v profesní přípravě učitelů anglického jazyka. In  Integrovaný model reflektivní praxe. Praha: PedF UK, 24. – 25. 4. 2008. 

Černá, M., & Kostková, K. Bloom-ing with You. In English for Life. 6th International and 10th National ATECR Conference. České Budějovice, September 12 – 14, 2008.  

Černá, M., & Kostková, K.  Bloom-ing while Assessing Learners´ Progress in ELT. In Hradec Králové Anglophone Conference 2009. Hradec Králové, April 2 – 3, 2009.  

Černá, M. The Use of Video Recording in Teacher Education: The Tutor´s Perspective. In "Global Skills for Local Needs" Facing Challenges in 21st Century Classrooms. 19th Annual IATEFL-Hungary Conference. Budapest, October 2 – 4, 2009. 

Černá, M. Specific Features of Very Early Language Learning. In Bilingual Education in a Linguistically Homogeneous Environment, Praha, 16. 10. 2009.  

Černá, M. Faktor času v procesech učení se cizímu jazyku. In Kam směřuje současný pedagogický výzkum? XVIII. Celostátní konference ČAPV. Liberec, 7. – 9. 9. 2010. 

Černá, M. Teoretická východiska rané výuky cizích jazyků. In Němčina a čeština u nás ve školce, Hejnice, 21. 10. 2010.  

Černá, M. Virtuální hospitace – dveře třídy dokořán. In Učitel v informační síti, Brno, 10. 11. 2010. 

Černá, M., Urbanová, Z., & Vít, M. Pronunciation awareness of students in ELTE study programme. In New Trends in Educating Future Teachers of English VI. UP Olomouc, November 25, 2010.  

Černá, M. Virtuální hospitace – příležitost k učení. In Počítač ve škole 2011, Nové Město na Moravě, 19. – 21. 4. 2011.  

Černá, M. Výzkum individuálních příběhů učení se angličtině jako cizímu jazyku. In Smíšený design v pedagogickém výzkumu. XIX. Celostátní konference ČAPV. MU Brno, 5. – 7. 9. 2011. 

Černá, M. Very Early Language Learning and English Language Teacher Education. In ELT Signposts. 10th National and International Conference of the Moravian and Silesian Association of Teachers of English. Brno, September 9 – 11, 2011. 

Černá, M., Urbanová, Z., & Vít, M. Implementation Phase of the Action Research Project: Speaking and Pronunciation Portfolio. In ELT Signposts. 10th National and International Conference of the Moravian and Silesian Association of Teachers of English. Brno, September 9 – 11, 2011.  

Černá, M. Empowered by the Early Start? In Empower/ed. Shaping Learning Communities. 21st IATEFL-Hungary Annual Conference. Budapest, October 7 – 9, 2011. 

Černá, M. Virtuální hospitace – podpora učitelů při realizaci kurikula. In Zkušenosti z realizace seminářů ve světle výzkumných zpráv na Národní konferenci projektu Kurikulum G. Praha, 30. 11. 2011.  

Černá, M. Možnosti zlepšení výslovnosti studentů učitelství anglického jazyka. In Kvalita ve vzdělávání. XX. výroční konference ČAPV. Praha, PedF UK, 10. – 12. 9. 2012 

Černá, M. Learning from the Learners’ Experience. In New Ways to Teaching and Learning. 8th International and 12th National ATECR Conference. Hradec Králové.  University of Hradec Králové, Faculty of Education, September 14 –15, 2012. 

Černá, M., & Sheorey, R. Czech Students’ Perceptions of their English Accent. In Fifth Brno Conference on Linguistic Studies in English: English as the Lingua Franca of the Modern World. Brno, September 17 – 18, 2012.  

Černá, M. The Teaching of Writing in English Classes in the Czech Republic. In OSU TESOL seminar. Oklahoma State University, Stillwater, OK, Novemeber 7, 2012. 

Černá, M. Learning English Pronunciation for Global Communication. In To the Future. OKTESOL Annual Fall Conference. Oklahoma City University, November 10, 2012. 

Černá, M. Aspekty osvojování si anglického jazyka u českých studentů při vstupu do přípravného vzdělávání učitelů. In Efektivita vzdělávání v proměnách společnosti. XXI. výroční konference ČAPV. Ústí nad Labem, PedF UJEP, 16. – 18. 9. 2013. 

Černá, M., Hornová, L., Ježková, Š., & Urbanová, Z. Do teachers benefit from academic research? In Traditions and Innovations. 11th National and International Conference of the Moravian and Silesian Association of Teachers of English. Olomouc, Palacký University, Faculty of Education, September 13 – 14, 2013.  

Černá, M. The Role of Parents in Very Early Language Learning. In Parents Role in the Process of Very Early Language Acquisition. Praha, September 24, 2013. 

Černá, M. Data elicitation through language testing: challenges of test design. In Teaching, Acquiring and Applying Intercultural Linguistic Competence. 4th International Conference on Foreign Language Teaching and Applied Linguistics and International Forum on Cognitive Linguistics. Sarajevo, May 9 – 10, 2014. 

Černá, M. Postoje žáků/studentů k anglickému jazyku během základní a střední školy a jejich utváření. In Pedagogický výzkum: spojnice mezi teorií a praxí. XXII. výroční konference ČAPV. Olomouc, PedF UP, 8. – 10. 9. 2014. 

Černá, M. Czech Students in English Language Teacher Education Study Programmes: Who They Are and Why They Come. In In/Outside the Frame. 12th International Cultural Studies Conference and 1st International Conference on Linguistics and Teaching/Learning English. Pardubice, University of Pardubice, October 20 – 21, 2014. 

Černá, M., & Ivanová. J. Influence of formal instruction in English on the acquisition of Czech learners’ production of English phonemes. In Speaking in a Foreign Language: Enhancing the Quality of Classroom Interaction. Konin, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa, May 11 –13, 2015.  

Černá, M. Motivation in language learning: Focus on individual learners’ stories. In English Acquisition and Corpora Building. Pardubice, University of Pardubice, June 4, 2015. 

Černá, M. Vliv rodiny na učení se anglickému jazyku. In Etické a sociální aspekty v oblasti vzdělávání a pedagogickém výzkumu. XXIII. Konference ČAPV. Plzeň, 16. – 18. 9. 2015.  

Ivanová, J., & Černá, M. Individual learning histories throwing light on Czech learners’ acquisition of English pronunciation. In 21st Conference of the International Association for World Englishes: World Englishes – Bridging Culture and Contexts. Istanbul, Boğaziçi University, October 8 – 10, 2015.  

Černá, M., Ivanová, J., & Ježková, Š. Routes and destinations: at an intersection of research findings. In 13th International Cultural Studies Conference and 2nd International Conference on Linguistics and Language Teaching and Learning. Pardubice: Univerzita Pardubice, October 13 –14, 2016.  

Černá, M. Integration in English Language Teacher Education: Benefits and Challenges. In Language in Focus 2018. Greece, Thessaloniki, May 3 – 5, 2018.  

Černá, M. Osvojování angličtiny v raném věku v českém kontextu optikou výzkumu. In Edugate. Praha, 20. 5. 2019 (invited lecture) 

Tůma, F., Píšová, M., & Černá, M. (Ne)důvěra v učitelskou profesi: Etnometodologický pohled na mediální rozhovory s odborníky na vzdělávání. In Sociolingvistický seminář FF UK. Praha, 2. 10. 2019.

Černá, M. Learning English as a Foreign Language: In between Explicit and Implicit learning. In Breaking the Boundaries in Between Texts, Cultures and Conventions, Brno, Masaryk University, 12-14 February 2020.

Černá, M. Learning English in the shadows: Czech learners´ experience of private tutoring. In Inside/Outside the Frame, Pardubice, University of Pardubice, 5-6 November 2020.