Pracoviště:
1990 – 2016 - Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1994 – 2016 – vedoucí katedry primární pedagogiky
Od 25.9.2017 - Fakulta filozofická, Univerzita Pardubice – katedra anglistiky a amerikanistiky
Vzdělání a kvalifikace
- doktorát filozofie v oboru pedagogická psychologie (1980)
- kandidátská dizertace v oboru pedagogika (1989)
- habilitační práce a docentura v oboru pedagogika na Pedagogické fakultěUK Praha (1997)
- jmenování profesorkou pedagogiky na Univerzitě Palackého v Olomouci (2008)
Badatelské zaměření
- přípravné a další vzdělávání učitelů, kurikulární reforma, primární pedagogika, didaktika, srovnávací pedagogika
Pedagogická činnost
Výuka
- přednášky a semináře z obecné didaktiky, komparativní pedagogiky, osobnostně sociální výchovy v rámci přípravného vzdělávání učitelů
- přednášky a semináře v rámci doktorského studia – Teorie a výzkum učitelské profese, Primární pedagogika, Vzdělávací politika
- přednášky, semináře a dílny v rámci celoživotního vzdělávání učitelů
Další pedagogické činnosti
- vedení diplomových a rigorózních prací
- školitel 21 doktorandů v oboru pedagogika (v letech 2002 – 2017 úspěšně ukončilo studium 19 doktorandů)
- předseda komise a examinátor u státních závěrečných zkoušek z pedagogiky na PedF UK, státních doktorských zkoušek a obhajob doktorských dizertací na PedF UK
- předseda komise a examinátor u státních závěrečných zkoušek z pedagogiky na Fakultě filozofické, Univerzita Pardubice
- examinátor u státních zkoušek z pedagogiky, psychologie a dramatické výchovy na DAMU
- oponent a člen komise u řady obhajob doktorských a habilitačních prací a člen komisí pro jmenování profesorem na UK v Praze (PedF, FF), MU v Brně, UP v Olomouci, UMB v Banské Bystrici.
Členství ve vědeckých a odborných společnostech:
- členka Vědecké rady UK – Pedagogické fakulty v Praze (1998 – 2016)
- členka Vědecké rady Jihočeské univerzity – Pedagogické fakulty v Českých Budějovicích (2004 – 2006)
- členka Vědecké rady Technické univerzity – Pedagogické fakulty v Liberci – od 2012
- členka Vědecké rady Pedagogické fakulty v Ústí nad Labem – od 2014
- členka Vědecké rady Pedagogické fakulty ZČU v Plzni – od 2016
- členka Vědecké rady Fakulty filozofické, Univerzita Pardubice
- předsedkyně Oborové rady pedagogiky na UK – Pedagogické fakultě v Praze (2001-2016)
- členka Oborové rady pedagogiky na Univerzitě Palackého - Pedagogické fakultě v Olomouci (od r.2011 - 2015)
- členka Oborové rady pedagogiky na Univerzitě Karlově, Filozofické fakultě (od r.2012 dosud)
- členka pracovní skupiny Akreditační komise ČR pro pedagogiku, psychologii a kinantropologii
- hodnotitel programů učitelství pro Národní akreditační úřad
- členství: Česká asociace pedagogického výzkumu, ATEE (Assotiation for Teacher Education in Europe), WAER (World Association for Educational Research)
- členství v redakční radách - Pedagogika – výkonná redakce, Paidea
Nejvýznamnější výzkumné projekty
- Osvojování učitelské profese jako proces jejího konstruování
Zadavatel: GA Univerzity Karlovy
Rok: 1994-96
- Primary school teacher education in thirteen TIMSS systems
Zadavatel: T.G.N.Taylor, University of Leicester
Rok: 1999
- Rozvoj národní vzdělanosti a vzdělávání učitelů v evropském kontextu
Zadavatel: MŠMT
Rok 1999-2004
- Identifying Teacher Quality – Toolbox for Teacher Reflection
Erasmus – Comenius
2006 – 2009
- Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání, hlavní řešitel
Zadavatel: MŠMT
Rok 2007-2013
- Koncepce a ověřování nového modelu klinické školy v procesu negraduální přípravy studentů učitelství – Klinická škola
OPPA CZ.2.17/3.1.00/36246
Rok 2014-2015
Nejvýznamnější publikace
Monografie - výběr:
SPILKOVÁ,V. a kol. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál 2005. ISBN 80-7178-942-9.
SPILKOVÁ, V., VAŠUTOVÁ, J.(eds) Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání.. Praha : UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2008. 327 s. ISBN 978-80-7290-384-9.
SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A. a kol. Kvalita učitele a profesní standard. Praha : Pedagogická fakulta UK 2010. 256 s. ISBN 978-80-7290-496-9.
SPILKOVÁ, V., HEJLOVÁ,H.(eds.) Příprava učitelů pro primární a preprimární vzdělávání v Česku a na Slovensku. Vývoj po roce 1989 a perspektivy. Praha : Pedagogická fakulta UK 2010. 394 s. ISBN 978-80-7290-486-0.
HELUS, Z., SPILKOVÁ,V., ZDRAŽIL,T., RÝDL,K., KRATOCHVÍLOVÁ, J., LUKÁŠOVÁ, H. Proměny pojetí vzdělávání a školního hodnocení (filozofická východiska a pedagogické souvislosti). Praha: Asociace waldorfských škol ČR, 2012. ISBN 978-80-905222-0-6.
SPILKOVÁ,V., TOMKOVÁ, A., MAZÁČOVÁ, N., KARGEROVÁ, J. a kolektiv. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha: Retida 2015. 197 stran. ISBN 978-80-260-9405-0.
Kapitoly v monografiích a recenzovaných sbornících - výběr:
Spilková,V , Michek, S. Tvorba případových studií vzdělávací politiky. In Inspirace pro výzkum: nahlédnutí do metodologie pedagogiky, s. 165–180. Brno: MSD, 2022.
Spilková,V. O proměnách učitelské profese a přípravy na ni. In Rodová,V. (ed.). Rozhovory v Komenském, Tucet zamyšlení o výchově a vzdělávání, s. 59–74. Brno: Masarykova univerzita, 2022.
Spilková,V. The transformation of the Czech Education Paradigm after the Velvet Revolution - Turning to Child Centred Education and Its Importance for the Existential Themes of the Child. In Bucher, A. et al. Children and death : educational, spiritual, theological, philosophical and medical perspectives and their meanings for theologizing, philosophizing or just being with children, 23–31. Sokolov: Flavia Viera, 2021.
SPILKOVÁ,V. The Educational “Turning toward the Child” in the Context of the Czech Republic after 1989 and in the Context of the Debates concerning a Paradigm Shift for the International Perspective. In Bravená, N. Do Not Be Concerned Only About Yourself…”: Transcendence and Its Importance for the Socialization and Formation of a Child's Personality. Kassel university press GmbH, 2019, s.19-26. ISBN 978-3-7376-0436-9.
SPILKOVÁ,V. Podpora začínajících učitelů – Co mohou udělat učitelské fakulty pro dobrý profesní start a jaké základy by měly položit pro kvalitní celoživotní profesní rozvoj? In: Kolektiv autorů. Začínající učitel. Praha: Národní institut pro další vzdělávání, 2019, s.8-13. ISBN 978-80-7578-012-6. 59 stran.
SPILKOVÁ,V. Reflexe proměn vzdělávání učitelů pro primární vzdělávání v České republice po roce 1989. In Pechová,Z., Prokeš,Z. et al. Prostor pro primární a preprimární pedagogy. Liberec: TUL 2019, 158 – 162. ISBN 978-80-7494-463-5
SPILKOVÁ,V. Proměny v pojetí pedagogiky v ČR po roce 1989 a pokusy o realizaci nové „nové“ pedagogiky v praxi škol. In Kotková,V. (Ed.) Proměny vzdělávání. Hradec Králové: Gaudeamus 2007. ISBN 978-80-7041-033-2.
SPILKOVÁ,V. Význam portfolia pro profesní rozvoj studentů učitelství. In Píšová,M. (Ed) Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice, s. 7-19. ISBN 978-80-7395-024-8.
SPILKOVÁ,V. Podpora učitelů v procesu kurikulární reformy. In Franiok, P., Knotová, D. (ed.) Učitel a žák v současné škole. Brno: Masarykova univerzita, 2008, s. 37-61. ISBN 978-80-210-4752-5.
SPILKOVÁ, V. Výzkum proměn učitelské profese a učitelského vzdělávání. In Slejšková,L. Učitel v 21. století – nové výzvy, nové požadavky? Praha: VÚP 2008, s. 70-77. ISBN 978-80-87000-17-5.
SPILKOVÁ,V. Cesta k učitelské profesi – význam osobnostního rozvoje studenta učitelství In Kolář,J., Lazarová,B. (Eds.) K sobě, k druhým, k profesi. Brno: Masarykova univerzita, 2008, s. 81-94. ISBN 978-80-210-4595-8.
SPILKOVÁ,V. Role státu v profesionalizaci učitelství a učitelského vzdělávání – podpora nebo destrukce? In Lukášová,H.; Seberová,A. (Eds.) Současnost a budoucnost učitelského vzdělávání. Ostrava: PedF OU 2008, s. 17-27. ISBN 978-80-7368-615-4.
SPILKOVÁ, V. Učitelská profese a její současné proměny. In Krykorková, H., Váňová, R. a kol. Učitel v současné škole. Univerzita Karlova v Praze: Filozofická fakulta 2010, s. 33-44. ISBN: 978-80-7308-301-4. (315 stran)
SPILKOVÁ, V., WILDOVÁ, R. Kvalita učitele a jeho přípravy v kontextu měnících se požadavků na vzdělávání. In Coufalová, J. Hledisko kvality v přípravě učitelů. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010, s. 9 – 20. ISBN 978-80-7043-869-5. (204 stran)
SPILKOVÁ, V. Profesionalizace učitelství a její podpora – optikou výzkumu. In Wiegerová, A. (Ed.) Premeny univerzitného vzdelávania. Univerzita Komenského v Bratislave: Pedagogická fakulta 2010, s. 10-22. ISBN 978-80-89443-02-4. (158 stran)
VAŠUTOVÁ, J. ; SPILKOVÁ, V. Teacher Education in Czech Republic. In Valentič Zuljan M.; Vogrinc, J. (eds). European Dimensions of Teacher Education-Similarities and Differences. Ljubljana.: Faculty of Eduaction , University of Ljubljana, 2011, s. 193-224.
ISBN 978-961-253-058-7.
SPILKOVÁ,V. Pojetí kvality učitele v mezinárodní perspektivě. In Greger,D. a kol. Srovnávací pedagogika: proměny a výzvy. Praha: Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta, 2015 , s.163 – 176. ISBN 978-80-7290- 860-8.
SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A., MAZÁČOVÁ, N. The Role of Clinical Schools in Teacher Preparation. In: Švec, V., Lojdová, K., Pravdová, B. Teaching Practice: Current Knowledge and Perspectives. Brno: Masarykova univerzita, 2016, s. 50-62. ISBN 978-80-210-8134-5.
Statě v relevantních časopisech - výběr:
Spilková,V. (2023). De-profesionalizační novela v mezinárodní perspektivě přístupů k učitelské profesi. Pedagogická orientace, 33(1), 12–45.
Spilková,V. , Štech, S. (2023). Učitelství v ČR: Ohrožená profese? Pedagogická orientace, 33(1), 3–11.
Spilková,V. Hlavní směry transformace primárního vzdělávání v České republice po roce 1989 a perspektivy dalšího vývoje. Pedagogika, 2022, 72 (2), s. 157–184.
SPILKOVÁ,V. Měnící se přístupy k výuce pedagogiky v kontextu proměn paradigmat v učitelském vzdělávání. Pedagogika, 2019, 68 (3), s. 269-292. ISSN 0031-3815.
Michek, S., Spilková,V. Pád karierního systému pro pedagogické pracovníky v roce 2017 – případová studie vzdělávací politiky. Pedagogika, 2021, 71 (3), s. 323–350.
Spilková,V. Reimannová, I. Intervence české vzdělávací politiky ve vztahu k výzkumně doloženým poznatkům a doporučením: případ požadavků na kvalifikaci učitele. Pedagogika, 2021, 71 (3), s. 351–376.
Spilková, V., Straková,J. Pedagogický výzkum a vzdělávací politika – jak dál? Pedagogika, 2021, 71 (3), s. 315–322.
Spilková, V., Zavadilová, B. Mentoring jako prostředek podpory profesního učení studentů učitelství a učitelů. Pedagogická orientace, 2021, 31 (1), s. 4–34.
SPILKOVÁ,V. Ke čtvrtstoletí vzniku kateder primární pedagogiky: Reflexe proměn vzdělávání učitelů primárních škol po roce 1989. Pedagogika, 2019, roč. 68, č.3, s.365-378. ISSN 0031-3815.
Kasper, T., Spilková, V., Rýdl, K. Pedagogika a učitelská příprava – „staré“ spory, aktuální výzvy a náročná hledání. Pedagogika, 2019, roč. 68, č.3, s.265-268. ISSN 0031-3815.
Tomková, A., Spilková,V. Profesionalizace vzdělávání učitelů pro primární školu – možnosti a meze. Orbis scholae, 2019, vol.13, n.1, p.9-29. ISSN 1802-4637.
SPILKOVÁ,V. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání v kontextu transformace českého školství. Pedagogika 2005, č. 1, s. 20 – 25. ISSN 0031-3815.
SPILKOVÁ,V. Obrat k dítěti jako východisko školské reformy. Pedagogika 2005, č. 2, s. 87 – 90. ISSN 0031-3815.
SPILKOVÁ,V. Pojem kvalita ve vzdělávání, kvalita školy v kontextu decentralizovaného školského systému. The New Educational Review, 2005, Vol.5, No. 1, p. 167 – 178. ISSN 1732-6729.
SPILKOVÁ,V. Les tentatives de mise en place des „Pédagogies nouvelles“ dans les écoles fondamentales tcheque apres 1989. Revue francaise de pédagogie, 2005, No 153, p. 25 – 38. ISSN 0556-7807.
SPILKOVÁ,V. Dilemata v pojetí pedagogické přípravy studentů učitelství. Pedagogika, 2006, č. 1, s. 19 – 30. ISSN 0031-3815.
SPILKOVÁ,V. Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Pedagogika, 2007, roč. 57, č. 4, s. 338-348. ISSN 0031-3815.
HELUS,Z., SPILKOVÁ, V. Učitelská profese v teoretické a výzkumné reflexi. Pedagogika, roč. 60, 2010, č. 3-4, s. 197 – 199.
SPILKOVÁ, V Evropské přístupy k pojetí kvality učitele optikou formálních dokumentů. Pedagogika, roč. 60, 2010, č. 3-4, s.265 – 275.
SPILKOVÁ, V. Reflexe proměn přípravy učitelů pro primární vzdělávání v České republice po roce 1989. Pedagogika, roč. 61, 2011, č. 4, s. 358-372.
SPILKOVÁ, V. Development of student teacher´s professional identity through constructivist approaches and self-reflective techniques. Orbis scholae, vol.5, n.2, 2011, p.117-138. ISSN 1802-4637.
STRAKOVÁ, J., SPILKOVÁ,V. et al. Profesní přesvědčení učitelů základních škol a studentů fakult připravujících budoucí učitele. Pedagogika, roč. 64, 2014, č. 1, s. 34-65. ISSN 0031-3815.
JANÍK,T., SPILKOVÁ,V., PÍŠOVÁ,M. Standard a kariérní systém učitele: problémy předložené koncepce v širších souvislostech. Pedagogická orientace, roč.24, 2014, č.2, s. 259-274. ISSN 1805- 9511.
SPILKOVÁ,V., WILDOVÁ,R. Potřebujeme kvalitní nebo kvalifikované učitele? Pedagogická orientace, roč.24, 2014, č.3, s. 423-432. ISSN 1211-4669.
JANÍK,T., PÍŠOVÁ,M., SPILKOVÁ,V. Standardy v učitelské profesi: zahraniční přístupy a pokus o jejich zhodnocení. Orbis scholae, 2014, 8, č.3, s.133-158. ISSN 1802-4637.
SPILKOVÁ,V Přístupy české vzdělávací politiky po roce 1989: Deprofesionalizace učitelství a učitelského vzdělávání? Pedagogika, roč. 66, 2016, č. 4, s. 368-385. ISSN 0031-3815.
Ostatní:
Hlavní referát na konferenci Učitel Pro Futuro (PedF JČU České Budějovice) 5. února 2021: „Příprava učitelů jako reflektivních praktiků – možnosti a meze“
Spilková,V. Je učitelství ohroženou profesí? Řízení školy, 2020, č. 4, s. 16 – 17.
Spilková,V. Cesty ke kvalitní přípravě učitelů – co, proč a jak měnit? Řízení školy, 2020, č. 5, s. 51– 52.
Spilková,V. Příběh jedné inovace ve vzdělávání učitelů. Řízení školy, 2020, č. 12, s. 18 – 23.
Spilková,V. Rozhovor s Vladimírou Spilkovou o přípravě na učitelskou profesi a jejích proměnách. Komenský, 2019, roč. 143, č. 4, s. 5-12. ISSN 0323-0449.
Spilková,V. Rozhovor s Vladimírou Spilkovou o školské reformě a podobách současné školy. Komenský, 2018, roč. 143, č.1, s, 5-12. ISSN 0323-0449.
Ocenění: