Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

default alt ff

Tématické okruhy pro diplomové práce KVV FF UPa
Resocializační pedagogika

prof. PhDr. Karel Rýdl, CSc.

  1. Vývoj vybrané resocializační instituce a organizace v Čechách a na Moravě (19. – 20. století).
  2. Využitelnost výsledků výzkumů F. Koukolíka v současné pedagogice.
  3. Zhodnocení života a díla významné osobnosti resocializační pedagogiky 19. a  20. století.
  4. Vývoj teorie a praxe v péči o hendikepované občany (zaměření práce dle předchozí dohody).
  5. Pojetí resocializační péče v zahraničí.
  6. Segregace – integrace – inkluze. Pojetí ve vývoji v pedagogické teorii a praxi.

doc. PhDr. Albín Škoviera, Ph.D.

  1. Rituály a tradice ve výchovné a terapeutické práci  v DD se školou (Cyklické a přechodové rituály patří ve všech etapách a oblastech výchovné a terapeutické práce k standardním postupům, které spoluvytvářejí identitu společenství. Tradice zase prezentují kontinuitu minulosti, přítomnosti a budoucnosti. Diplomová práce by měla zjistit, do jaké míry se v speciálním výchovném zařízení cíleně výchovně realizují.)
  2. Hudba jako podporný prostředek resocializace (Hudba je téměř univerzálním komunikačním prostředkem, který je nejen součástí socializace v institucionálním prostředí, ale má i své důležité terapeutické dopady. Umožňuje nejen navracet se ve vzpomínkách do minulosti, snít, udržovat pozitivní životní nastavení klientely, ale je i součástí regulace chování a harmonizace osobnosti. Práce by měla identifikovat preferované způsoby práce s hudbou a v jejím kontextu reflektovat spokojenost/ nespokojenost klientely adiktologického nebo speciálně-výchovného zařízení.)
  3. Dívky a chlapci ve Výchovném ústavu – stejná, nebo jiná výchova? (Práce by měla identifikovat shody a rozdíly v koncepci práce, ve výchovném působení na dívky a chlapce, v složení personálu atd. i to, s čím jsou rozdíly spojeny, které jsou smysluplné a které ne zcela jasné. Práce by měla mít komparativní charakter).
  4. Tabuizované témata ve speciálních výchovných zařízeních. (Každá společnost nechce některé věci slyšet a vidět. Práce by měla identifikovat témata a jevy, o kterých v kontextu převýchovných zařízení nechce velmi slyšet společnost současná).
  5. Otevřená budoucnost – vize a perspektivy dívek a chlapců v DD se školou. (Práce by měla zjistit, jak vidí svoji budoucnost 14-15 letí v oblasti studijní a pracovní, v oblasti bydlení, v oblasti partnerských vztahů a rodiny, atd., jak náročné a reálné cíle si dávají i vzhledem ke školní úspěšnosti / neúspěšnosti)
  6. Fyzická námaha (práce a sport) jako součást rehabilitačního a resocializačního procesu při léčbě závislostí (Práce a sport má mnoho pozitivních terapeutických dopadů. Jak se využívá při léčbě závislostí).

PhDr., Mgr. Ilona Ďatko (Moravcová), Ph.D.

  1. Srovnávací studie ČR a vybrané země  ve zvoleném tématu.
  2. Postavení pedagoga v  resocializačních zařízeních.
  3. Specifika práce vychovatele s marginalizovanými skupinami obyvatelstva.
  4. Preventivní programy pro děti, mladistvé a dospělé sociálně handicapované v ČR a EU.
  5. Specifika resocializačního procesu u mužů, žen, nebo dětí a mladistvých.
  6. Napojení žadatelů na komunity krajanů žijících v ČR.
  7. Mapa sociálních kontaktů klientu Správy uprchlických zařízení (SUZ) a zdrojů pomoci    klientů SUZ.
  8. Zkušenosti klientů SUZ s diskriminací (na území ČR).
  9. Sociální vyloučení a jeho pedagogické aspekty.
  10. Pojetí resocializační práce ve světě (obsah, formy, klientela).
  11. Výchova k občanství na příkladě azylantů a přistěhovalců (srovnávací studie).

Mgr. Adriana Sychrová, Ph.D.

  1. Podpora vzdělávání dětí z chudých rodin
  2. Chudoba rodin s nezletilými dětmi v ČR
  3. Vstup do manželství – možnosti příprav na životní změnu (situace u nás nebo v zahraničí)
  4. Ztráta životního partnera
  5. Komparace systému péče o ohrožené děti ve vybraných zemích Evropy
  6. Hranice a rizika profesionální pěstounské péče
  7. Vzdělávání dětí v náhradní péči (ústavní výchova, náhradní rodiny)
  8. Jsem z dětského domova (z náhradní rodiny) a mám maturitu (VŠ) – případové studie dospělých s historií ústavní péče, popř. dospělých, kteří ještě žijí v ústavním zařízení (osob z náhradních rodin)
  9. Osvojení (pěstounská péče) pohledem zpět – případové studie osob, které vyrostly v osvojení (PP)
  10. Životní situace nezletilé matky (v domácím prostředí, v ústavní výchově) - případové studie
  11. Strategie rozvoje spolupráce mezi rodinou a institucí ústavní péče o dítě v ČR (a na Slovensku)
  12. Životní podmínky mladých dospělých opouštějících ústavní péči
  13. Životní situace mladých dospělých v domě na půli cesty
  14. Nezaměstnanost ve vybraném regionu – analýza životních podmínek lidí v oblasti s vysokou nezaměstnaností (kvantitativní výzkum)
  15. Vliv dlouhodobé nezaměstnanosti otce (matky) na fungování rodiny – biografický výzkum
  16. Trestání dětí v závislosti na sociálním postavení rodiny – kvantitativní šetření
  17. Dluhová past v rodinách a způsoby jejího řešení
  18. Komparace způsobů řešení bezdomovectví ve vybrané obci (ubytovny, azylové domy atd.)
  19. Probační činnosti v ČR (výběr zaměření podle zájmu)

PhDr. Marcela Ehlová, Ph.D.

  1. Vzdělávání žáků se sociálním a kulturním znevýhodněním
  2. Mediální výchova jako prevence digitální závislosti
  3. Penitenciární a postpenitenciární poradenství jako předpoklad úspěšné resocializace
  4. Práce etopeda ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy
  5. Východiska, přístupy a možnosti zkoumání vybraných negativních jevů u adolescentů
  6. Možnosti a limity působení resocializačního pedagoga

PaedDr. Zdenka Šándorová, Ph.D.

  1. Lateralita jako pedagogický problém
  2. Dítě, žák s narušenou komunikační schopností
  3. Nadané dítě, žák jako pedagogický problém
  4. Využití neuropedagogiky v edukační praxi
  5. ​Moderní didaktické přístupy v andragogice
  6. Arteterepie v gerontagogice
  7. Význam sportu pro osoby se zdravotním postižením
  8. Charakteristika speciálně pedagogických intervencí dle zvolené pedie
  9. Neurotechnologie v praxi
  10. Podpora studentů s postižením na vysokých školách

Další témata:

  1. Smysl a význam evaluačních technik v resocializační pedagogice.
  2. Efektivní management v teorii a praxi vedoucího výchovného zařízení.
  3. Využití „otevřenosti“ a „multikulturality“ v manažerské praxi.
  4. Potřeby efektivní legislativy v oblasti multikulturní orientace společnosti.
  5. Specifika resocializační výchovy ve vězeňských zařízeních.
  6. Fenomén jinakosti u člověka.
  7. Využití terapeutických technik v etopedické a resocializační praxi.
  8. Možnosti rozvoje komunit a interkulturní komunikace ve vybraném regionu.
  9. Vliv kvalitativních (kvantitativních) výzkumů na rozvoj resocializační pedagogiky.
  10. Institucionální podpora prevence patologických projevů chování.
  11. Potřeby nezletilých klientů azylových zařízení.
  12. Potřeby rodičů vzhledem k jejich plnění rodičovské odpovědnosti (informace, podpora, realitní služby, finance, výchovná pomoc…).
  13. Specifické potřeby žen – žadatelek o mezinárodní ochranu v ubytovacích zařízeních
  14. Kvalita života žadatele o azyl ubytovaného v pobytovém zařízení MV ČR.
  15. Subjektivní hodnocení životní situace žadatele o mezinárodní ochranu.
  16. „Druhý život“ v azylových zařízeních.
  17. Změny v životních návycích žadatele o mezinárodní ochranu po příchodu do pobytového střediska.

Oslovujte následující vedoucí diplomové práce na KVV:
prof. PhDr. Karel Rýdl, CSc.
doc. PhDr. Albín Škoviera, Ph.D.
PhDr. Mgr. Ilona Moravcová, Ph.D.
Mgr. Adriana Sychrová, Ph.D.
PhDr. Marcela Ehlová, Ph.D.
PaeDr. Zdenka Šándorová, Ph.D.
Ing. Jaroslav Myslivec, Ph.D.