Tématické okruhy pro diplomové práce KVV FF UPa
Resocializační pedagogika
prof. PhDr. Karel Rýdl, CSc.
- Vývoj vybrané resocializační instituce a organizace v Čechách a na Moravě (19. – 20. století).
- Využitelnost výsledků výzkumů F. Koukolíka v současné pedagogice.
- Zhodnocení života a díla významné osobnosti resocializační pedagogiky 19. a 20. století.
- Vývoj teorie a praxe v péči o hendikepované občany (zaměření práce dle předchozí dohody).
- Pojetí resocializační péče v zahraničí.
- Segregace – integrace – inkluze. Pojetí ve vývoji v pedagogické teorii a praxi.
doc. PhDr. Albín Škoviera, Ph.D.
- Rituály a tradice ve výchovné a terapeutické práci v DD se školou (Cyklické a přechodové rituály patří ve všech etapách a oblastech výchovné a terapeutické práce k standardním postupům, které spoluvytvářejí identitu společenství. Tradice zase prezentují kontinuitu minulosti, přítomnosti a budoucnosti. Diplomová práce by měla zjistit, do jaké míry se v speciálním výchovném zařízení cíleně výchovně realizují.)
- Hudba jako podporný prostředek resocializace (Hudba je téměř univerzálním komunikačním prostředkem, který je nejen součástí socializace v institucionálním prostředí, ale má i své důležité terapeutické dopady. Umožňuje nejen navracet se ve vzpomínkách do minulosti, snít, udržovat pozitivní životní nastavení klientely, ale je i součástí regulace chování a harmonizace osobnosti. Práce by měla identifikovat preferované způsoby práce s hudbou a v jejím kontextu reflektovat spokojenost/ nespokojenost klientely adiktologického nebo speciálně-výchovného zařízení.)
- Dívky a chlapci ve Výchovném ústavu – stejná, nebo jiná výchova? (Práce by měla identifikovat shody a rozdíly v koncepci práce, ve výchovném působení na dívky a chlapce, v složení personálu atd. i to, s čím jsou rozdíly spojeny, které jsou smysluplné a které ne zcela jasné. Práce by měla mít komparativní charakter).
- Tabuizované témata ve speciálních výchovných zařízeních. (Každá společnost nechce některé věci slyšet a vidět. Práce by měla identifikovat témata a jevy, o kterých v kontextu převýchovných zařízení nechce velmi slyšet společnost současná).
- Otevřená budoucnost – vize a perspektivy dívek a chlapců v DD se školou. (Práce by měla zjistit, jak vidí svoji budoucnost 14-15 letí v oblasti studijní a pracovní, v oblasti bydlení, v oblasti partnerských vztahů a rodiny, atd., jak náročné a reálné cíle si dávají i vzhledem ke školní úspěšnosti / neúspěšnosti)
- Fyzická námaha (práce a sport) jako součást rehabilitačního a resocializačního procesu při léčbě závislostí (Práce a sport má mnoho pozitivních terapeutických dopadů. Jak se využívá při léčbě závislostí).
PhDr., Mgr. Ilona Ďatko (Moravcová), Ph.D.
- Srovnávací studie ČR a vybrané země ve zvoleném tématu.
- Postavení pedagoga v resocializačních zařízeních.
- Specifika práce vychovatele s marginalizovanými skupinami obyvatelstva.
- Preventivní programy pro děti, mladistvé a dospělé sociálně handicapované v ČR a EU.
- Specifika resocializačního procesu u mužů, žen, nebo dětí a mladistvých.
- Napojení žadatelů na komunity krajanů žijících v ČR.
- Mapa sociálních kontaktů klientu Správy uprchlických zařízení (SUZ) a zdrojů pomoci klientů SUZ.
- Zkušenosti klientů SUZ s diskriminací (na území ČR).
- Sociální vyloučení a jeho pedagogické aspekty.
- Pojetí resocializační práce ve světě (obsah, formy, klientela).
- Výchova k občanství na příkladě azylantů a přistěhovalců (srovnávací studie).
Mgr. Adriana Sychrová, Ph.D.
- Podpora vzdělávání dětí z chudých rodin
- Chudoba rodin s nezletilými dětmi v ČR
- Vstup do manželství – možnosti příprav na životní změnu (situace u nás nebo v zahraničí)
- Ztráta životního partnera
- Komparace systému péče o ohrožené děti ve vybraných zemích Evropy
- Hranice a rizika profesionální pěstounské péče
- Vzdělávání dětí v náhradní péči (ústavní výchova, náhradní rodiny)
- Jsem z dětského domova (z náhradní rodiny) a mám maturitu (VŠ) – případové studie dospělých s historií ústavní péče, popř. dospělých, kteří ještě žijí v ústavním zařízení (osob z náhradních rodin)
- Osvojení (pěstounská péče) pohledem zpět – případové studie osob, které vyrostly v osvojení (PP)
- Životní situace nezletilé matky (v domácím prostředí, v ústavní výchově) - případové studie
- Strategie rozvoje spolupráce mezi rodinou a institucí ústavní péče o dítě v ČR (a na Slovensku)
- Životní podmínky mladých dospělých opouštějících ústavní péči
- Životní situace mladých dospělých v domě na půli cesty
- Nezaměstnanost ve vybraném regionu – analýza životních podmínek lidí v oblasti s vysokou nezaměstnaností (kvantitativní výzkum)
- Vliv dlouhodobé nezaměstnanosti otce (matky) na fungování rodiny – biografický výzkum
- Trestání dětí v závislosti na sociálním postavení rodiny – kvantitativní šetření
- Dluhová past v rodinách a způsoby jejího řešení
- Komparace způsobů řešení bezdomovectví ve vybrané obci (ubytovny, azylové domy atd.)
- Probační činnosti v ČR (výběr zaměření podle zájmu)
PhDr. Marcela Ehlová, Ph.D.
- Vzdělávání žáků se sociálním a kulturním znevýhodněním
- Mediální výchova jako prevence digitální závislosti
- Penitenciární a postpenitenciární poradenství jako předpoklad úspěšné resocializace
- Práce etopeda ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy
- Východiska, přístupy a možnosti zkoumání vybraných negativních jevů u adolescentů
- Možnosti a limity působení resocializačního pedagoga
PaedDr. Zdenka Šándorová, Ph.D.
- Lateralita jako pedagogický problém
- Dítě, žák s narušenou komunikační schopností
- Nadané dítě, žák jako pedagogický problém
- Využití neuropedagogiky v edukační praxi
- Moderní didaktické přístupy v andragogice
- Arteterepie v gerontagogice
- Význam sportu pro osoby se zdravotním postižením
- Charakteristika speciálně pedagogických intervencí dle zvolené pedie
- Neurotechnologie v praxi
- Podpora studentů s postižením na vysokých školách
Další témata:
- Smysl a význam evaluačních technik v resocializační pedagogice.
- Efektivní management v teorii a praxi vedoucího výchovného zařízení.
- Využití „otevřenosti“ a „multikulturality“ v manažerské praxi.
- Potřeby efektivní legislativy v oblasti multikulturní orientace společnosti.
- Specifika resocializační výchovy ve vězeňských zařízeních.
- Fenomén jinakosti u člověka.
- Využití terapeutických technik v etopedické a resocializační praxi.
- Možnosti rozvoje komunit a interkulturní komunikace ve vybraném regionu.
- Vliv kvalitativních (kvantitativních) výzkumů na rozvoj resocializační pedagogiky.
- Institucionální podpora prevence patologických projevů chování.
- Potřeby nezletilých klientů azylových zařízení.
- Potřeby rodičů vzhledem k jejich plnění rodičovské odpovědnosti (informace, podpora, realitní služby, finance, výchovná pomoc…).
- Specifické potřeby žen – žadatelek o mezinárodní ochranu v ubytovacích zařízeních
- Kvalita života žadatele o azyl ubytovaného v pobytovém zařízení MV ČR.
- Subjektivní hodnocení životní situace žadatele o mezinárodní ochranu.
- „Druhý život“ v azylových zařízeních.
- Změny v životních návycích žadatele o mezinárodní ochranu po příchodu do pobytového střediska.
Oslovujte následující vedoucí diplomové práce na KVV:
prof. PhDr. Karel Rýdl, CSc.
doc. PhDr. Albín Škoviera, Ph.D.
PhDr. Mgr. Ilona Moravcová, Ph.D.
Mgr. Adriana Sychrová, Ph.D.
PhDr. Marcela Ehlová, Ph.D.
PaeDr. Zdenka Šándorová, Ph.D.
Ing. Jaroslav Myslivec, Ph.D.