2-letý navazující magisterský studijní program Specializace v pedagogice
Resocializační pedagogika
Cíle studia
Cílem studijního programu Resocializační pedagogika je vybavit studenty speciálními dovednostmi a znalostmi pro asistenční a pedagogickou práci v resocializačních a reedukačních zařízeních a institucích různých resortů.
Smyslem je poskytnout absolventovi teoretické poznatky a aplikační dovednosti v pedagogických disciplínách ve vzájemné provázanosti a v mezioborových souvislostech ve smyslu praktického uplatnění ve specifických pedagogických profesích. Dalším cílem je rozvinout schopnost flexibilně přizpůsobovat své vlastní znalosti, zkušenosti a dovednosti stále se měnícím objektivním podmínkám a novým profesním požadavkům kladeným na pedagogické pracovníky a pracovníky v oblasti sociálních služeb. Těmto cílům je podřízen i profil absolventa.
Studijní program reaguje na rostoucí zájem trhu práce o odborníky tohoto zaměření, na stále rozvinutější potřeby zdokonalování konkurenceschopnosti lidských zdrojů, systému celoživotního vzdělávání, vztahů s veřejností, studia a rozvoje komunit, interkulturního soužití, rozvoje místních společenství, řešení problémů marginalizovaných skupin.
Profil absolventa
Studium programu Resocializační pedagogika připravuje odborníka na magisterské úrovni, s plnou kvalifikací pro přímou pedagogickou a poradenskou činnost v zařízeních zaměřených na resocializační, výchovnou a preventivní činnost, např. ve vězeňských zařízeních, detenčních ústavech, zařízeních postpenitenciární péče, školských zařízeních a zařízeních ústavní výchovy, v nízkoprahových centrech, institucích preventivně výchovné péče, uprchlických zařízeních, zařízeních sociálních služeb apod.
Absolvent získává na teoretické a praktické úrovni poznatky a dovednosti zaměřené na specifika výchovné práce zejména s jedinci a skupinami s výskytem deviantního chování a životního stylu. Využívá komplexní a interdisciplinární přístup a intervenci zaměřenou na posilování pozitivních jevů ve společnosti prostřednictvím sociálně-výchovného působení. V průběhu studia je kladen důraz na aplikační předměty a studijní praxi pod supervizí, v rámci které absolvent získává kompetence potřebné pro vytváření nových sociálně-výchovných strategií u různých sociálních skupin, pro vedení lidí i organizací a samostatné plánování aktivit.
Dle platné legislativy příslušných ministerstev je absolvent plně kvalifikován pro činnost vychovatele ve školských zařízeních (MŠMT) a úředníka probační a mediační služby (MS). V rámci Vězeňské služby ČR, dle vnitřních rezortních předpisů, vytváří studium pro absolventa předpoklady k výkonu funkce vychovatele, pedagoga volného času, a po doplnění psychoterapeutického výcviku pro výkon funkce vychovatele-terapeuta. Rovněž je kvalifikován pro organizační a řídící práci v rámci Vězeňské služby ČR.
Absolvent programu Resocializační pedagogiky se uplatní v činnostech s osobami všech věkových kategorií (děti a mládež, dospělí, senioři).