Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Mentors’ perceptions of supervising student English language teachers during one-year clinical practice
Rok: 2023
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: To Be or Not to Be a Great Educator, 2022 : Proceedings of ATEE Annual Conference
Název nakladatele: University of Latvia
Místo vydání: Riga
Strana od-do: 494-512
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Jak mentoři vnímají vedení studentů učitelství anglického jazyka během klinické praxe Mentoring hraje v přípravném vzdělávání učitelů jednu z důležitých rolí, neboť přispívá k profesnímu rozvoji studentů učitelství v kontextu jejich praktické zkušenosti. Cílem studie je prozkoumat, jak mentoři vnímají vlastní připravenost, očekávaní a vztah se studentem během roční klinické praxe. Článek definuje a diskutuje mentoring v programu přípravného vzdělávání učitelů anglického jazyka na jedné české univerzitě a prezentuje výsledky kvalitativní výzkumné sondy ve skupině mentorů, kteří vedli studenty učitelství během roční klinické praxe. Tato praxe probíhá na vybraných základních školách, kdy spolu mentoři, studenti učitelství a univerzitní učitelé úzce spolupracují. Studie poskytuje vhled do subjektivních percepcí mentorů, konkrétně do jejich vnímání různých aspektů mentorování včetně vztahu mentor-student učitelství v kontextu klinické praxe. Závěry studie jsou interpretovány ve světle navrhované reformy přípravného vzdělávání v České republice a jako takové mohou být zohledněny aktéry vzdělávací politiky. učitelská praxe; přípravné vzdělávání učitelů; mentor; vedení studenta na praxi; student učitelství anglického jazyka
eng Mentors’ perceptions of supervising student English language teachers during one-year clinical practice Mentoring in initial teacher education programmes is believed to play one of the primary roles in student teachers’ professional development, as it enhances the professional learning of student teachers in the context of their classroom and school experience. The purpose of the article is to explore mentors’ perceptions of their readiness, expectations, and relationship with student teachers during one-year clinical teaching practice. The article defines and discusses mentoring in an initial teacher education programme at a Czech university and reports the findings of a qualitative study which was conducted in a group of mentors who provided mentoring to student English language teachers during their one-year clinical practice. The clinical teaching practice is conducted in selected schools at primary and lower-secondary levels of education and mentors, student teachers, and university teacher educators communicate and cooperate closely. The study offers insights into the mentors’ perceptions of various aspects of mentoring, including the relationship of the mentors and the student English language teachers in the specific clinical practice model. The findings of the study are interpreted in the light of the proposed reform of initial teacher education in the Czech Republic and as such might be recognised by the education community and policymakers. teaching practice; initial teacher education; mentor; mentoring; student/pre-service English language teacher