Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Tvorba případových studií vzdělávací politiky
Autoři: Spilková Vladimíra | Michek Stanislav
Rok: 2022
Druh publikace: kapitola v odborné knize
Název zdroje: Inspirace pro výzkum: nahlédnutí do metodologie pedagogiky
Název nakladatele: MSD, spol. s r.o.
Místo vydání: Brno
Strana od-do: 165-180
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Tvorba případových studií vzdělávací politiky Cílem kapitoly je představit metodické postupy a etické otázky související s tvorbou případových studií vzdělávací politiky. Kapitola představuje proces tvorby případové studie, kde se jednalo o fenomén přijetí či nepřijetí konkrétního opatření souvisejícího s učitelskou profesí v průběhu legislativního procesu zasazeného do reálného kontextu vzdělávací politiky, jejích aktérů, zájmů, resp. zdroje a výsledky. Konkrétně se jednalo o: (a) nepřijetí kariérního systému pro učitele v roce 2017 (Michek & Spilková, 2021) a (b) stanovení kvalifikačních požadavků pro vstup do učitelského povolání v souvislosti s projednáváním novely zákona 563 /2004 Sb. o pedagogických pracovnících v letech 2019–2021 (Spilková & Reimannová, 2021). Vzhledem k tomu, že za posledních 30 let nebyly v českých recenzovaných časopisech publikovány žádné podobné případové studie, hledali autoři inspiraci v zahraničních případových studiích, zejména pokud jde o jejich metodologický přístup a celkovou strukturu (Virtue, 2007; Goldstein, 2011; Gonzalez & Carney, 2014). Z hlediska počtu se jednalo o jednotlivé případové studie, zabývající se jedním zkoumaným případem. Obě studie jsou vysvětlující. Oba průzkumy byly provedeny ex post poté, co obě novely zákona neprošly legislativním procesem a byly zamítnuty. Obě studie uplatňovaly holistický přístup, ve kterém se autoři snažili identifikovat konstitutivní složky případu, zachytit zkoumaný případ v kontextu reálného života a dosáhnout hlubšího porozumění. K zodpovězení výzkumných otázek byla získána data z různých zdrojů. K získání dat z různých zdrojů byly použity kvantitativní a kvalitativní metody s důrazem na metodologii desk research, která zahrnovala: a) analýzu dokumentů včetně ujednání ze schůzí obou komor Parlamentu ČR, odborné a strategické (na národní i evropské úrovni) dokumenty, b) analýza hromadných sdělovacích prostředků, c) polostrukturované rozhovory s klíčovými aktéry, včetně analýzy jejich publikovaných názorů, d) analýza tiskových zpr případová studie; vzdělávací politika; desk research; kvalitativní výzkum
eng Development of educational policy case studies The aim of the chapter is to present methodological procedures and ethical issues related to the creation of case studies of educational policy. The chapter presents the process of creating a case study, where the case was the phenomenon of acceptance or non-acceptance of a specific measure related to the teaching profession during the legislative process set in the real context of educational policy, its actors, interests, resources and results. Specifically, these were: (a) non-adoption of the career system for teachers in 2017 (Michek & Spilková, 2021) and (b) definition of qualification requirements for entering the teaching profession in connection with the discussion of the amendment to Act 563/2004 Coll. on educational staff in the years 2019–2021 (Spilková & Reimannová, 2021). As no similar case studies have been published in the Czech peer reviewed journals in the last 30 years, the authors sought inspiration in foreign case studies, especially in terms of their methodological approach and overall structure (Virtue, 2007; Goldstein, 2011; Gonzalez & Carney, 2014). In terms of number, these were individual case studies, dealing with one case examined. Both studies are explanatory. Both surveys were carried out ex post after both amendments to the law did not go through the legislative process and were rejected. Both studies applied a holistic approach, in which the authors tried to identify the constitutive components of the case, capture the case under study in the context of real life and reach a deeper understanding. Data from various sources were obtained to answer the research questions. Quantitative and qualitative methods were used to obtain data from various sources with emphasis on desk research methodology, which included: a) documents analysis, including stipulates from meetings of both chambers of the Czech Parliament, professional and strategic (at national and European level) documents, b) analysis of mass media, c) semi-structured interviews case study; education policy; desk research; quality research