Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

univerzitapardubiceziskalaocenenihrawardautorjjambor17334619813797565.jpg

Návrhy témat závěrečných prací Studia pedagogiky

Níže uvedená témata jsou pouze návrhy, student si může zvolit vlastní téma vztahující se k jeho praxi či vyučovaným předmětům, se kterým osloví vybraného vedoucího.


 

prof. PhDr. Karel Rýdl, CSc.

karel.rydl@upce.cz

  • Využití inovativních metod a forem výuky ve vybrané výukové oblasti, předmětu či tematickém celku.
  • Posilování odpovědnosti žáků a studentů za vlastní vzdělávání.
  • Efektivní uplatňování „alternativních“ metod a forem učení v běžných veřejných školách.   
  • Teorie a praxe výuky mimo školní budovu (ve volné přírodě, školní zahradě, jiné instituci).
  • Teorie a praxe kombinace formativního a sumativního hodnocení žáků ve vybrané výukové oblasti, předmětu či tematickém celku.
  • Využití AI ve výuce.
  • Aplikace inovativních zpětnovazebních procesů u žáků ZŠ a studentů SŠ.
  • Inovativní formy výuky s více učiteli, týmové, sdílené, dialogické vyučování.
  • Projekt jako didaktický problém.
  • Aplikace proměny cílů vzdělávání: od probraného učiva ke kompetencím osobnosti žáka.
  • Klíčové kompetence jako cílová kategorie výuky mého předmětu.
  • Efektivní formy komunikace mezi školou a rodinou.


 

PhDr. Mgr. Ilona Ďatko, Ph.D.

ilona.datko@upce.cz

I. Témata propojující psychologii a pedagogickou praxi

  • Psychologické aspekty motivace žáků a jejich využití ve vyučování.
  • Vliv emocí na školní výkon a možnosti podpory emoční pohody žáků.
  • Sociální klima školní třídy a jeho význam pro efektivní učení.
  • Vývoj identity žáků a role školy v jeho formování.
  • Aplikace teorie mnohačetné inteligence při plánování výuky.
  • Zvládání kázeňských problémů ve třídě: psychologické strategie učitele.
  • Podpora zvídavosti a vnitřní motivace žáků: jak na to v praxi?
  • Učitel jako facilitátor osobnostního a kognitivního vývoje žáka.
  • Sebepojetí žáka a jeho vliv na školní úspěšnost: možnosti pedagogické intervence.
  • Kreativita ve výuce: psychologické souvislosti a didaktická aplikace.

II. Témata zaměřená na specifické psychické procesy ve vzdělávání

  • Pozornost ve vyučování: jak ji rozvíjet a udržet.
  • Paměť a zapomínání z hlediska pedagogické psychologie.
  • Myšlení a řešení problémů u dětí školního věku: možnosti rozvoje ve výuce.
  • Řeč a komunikace ve školní třídě: psychologické aspekty a pedagogické dopady.
  • Vnímání školní reality žáky: role učitele při vytváření bezpečného prostoru pro učení.

III. Témata zaměřená na specifika žáků a individualizaci výuky

  • Individualizace výuky z pohledu kognitivních a osobnostních rozdílů mezi žáky.
  • Seberegulace a autoregulace žáků v procesu učení: podpora ze strany učitele.
  • Specifické vzdělávací potřeby žáků a jejich podpora prostřednictvím psychologických poznatků
  • Typy učebních stylů žáků a jejich respektování ve výuce.
  • IQ, EQ a školní zdatnost: psychologické předpoklady úspěchu ve škole.

IV. Témata zaměřená na učitele

  • Osobnost učitele a její význam pro utváření vztahů ve třídě.
  • Psychohygiena učitele: prevence syndromu vyhoření.
  • Sebereflexe učitele jako nástroj profesního rozvoje.
  • Efektivní komunikace učitele a její psychologické aspekty.
  • Didaktické rozhodování učitele z pohledu pedagogické psychologie.

V. Témata s důrazem na aplikaci ve školní praxi

  • Didaktické strategie podporující hluboké učení žáků z pohledu pedagogické psychologie.
  • Hodnocení a zpětná vazba jako psychologické nástroje motivace žáků.
  • Skupinová dynamika ve třídě a role učitele při práci se skupinou.
  • Formování školních návyků a učebních strategií na 1. stupni ZŠ.
  • Učební úlohy jako prostředek rozvoje kognitivních schopností žáků.


 

PhDr. Mgr. Zdeněk Čermák, Ph.D.

zdenek.cermak@upce.cz

  • Školní poradenské pracoviště a jeho role při podpoře pedagogů při vzdělávání žáků
  • Školská poradenská zařízení a jejich role při podpoře pedagogů při vzdělávání žáků 
  • Pedagogická diagnostika a intervence u žáků s psychickými problémy
  • Pedagogická diagnostika a intervence u žáků se syndromem CAN 
  • Pedagogická diagnostika a intervence u žáků s poruchami chování a záškoláctvím 
  • Pedagogické diagnostika a intervence u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami


 

PhDr. Marcela Ehlová, Ph.D.

marcela.ehlova@upce.cz

  • Problémové chování žáků v současné škole. Identifikace a možná řešení v konkrétní škole. 
  • Pedagogická práce s žákem s AD(H)D. Speciálně pedagogické přístupy a metody.
  • Vzdělávání a podpora žáků se specifickými poruchami učení v současné škole (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie).
  • Role středisek výchovné péče v prevenci problémového chování žáků.  Spolupráce školy s dalšími poradenskými subjekty (PPP, SPC).
  • Specifika výchovy a vzdělávání žáků nadaných/mimořádně nadaných.
  • Podpůrná opatření ve vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků. Bariéry ve vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků.
  • Kariérové poradenství a volba další vzdělávací cesty žáků na základní/střední škole.
  • Spolupráce rodiny a školy při integraci/inkluzi dítěte. Formy spolupráce rodiny a školy: příklady dobré praxe.
  • Školní poradenské pracoviště a jeho úloha v prevenci rizikového chování na základní/ střední škole (šikana, záškoláctví atd.)
  • Školní poradenské pracoviště a jeho úloha v prevenci školní neúspěšnosti na základní/střední škole.


 

PaedDr. Zdenka Šándorová, Ph.D.

zdenka.sandorova@upce.cz

  • Reflexe učitelů běžných škol k využití podpůrných opatření v rámci společného vzdělávání
  • Inkluzivní vzdělávání v praxi: Případová studie spolupráce asistenta pedagoga, učitele a školního poradenského pracoviště 
  • Digitalizace ve speciální pedagogice: Možnosti využití digitálních technologií při vzdělávání žáků se SVP
  • Vnímání inkluze z perspektivy žáků bez speciálních vzdělávacích potřeb na 2. stupni
  • Role třídního učitele v podpoře inkluzivního klimatu na škole
  • Hlavní výzvy a specifika oborové didaktiky společenských věd v kontextu inkluzivního vzdělávání.
  • Neurovědní poznatky a jejich využití v pedagogické praxi


 

Mgr. Adriana Sychrová, Ph.D.

adriana.sychrova@upce.cz

  • Výchova ke zdraví (zdraví chápané podle WHO jako stav fyzické, psychické a sociální pohody, témata, která prostupují vzděláváním, způsob jejich výuky, využití nových poznatků z medicíny ve výuce, z toho odvozená etická témata atd.)
  • Sociálně právní tématika a vzdělávání žáků a studentů (souvislosti, které se mohou projevit ve výuce, ve využití učebních pomůcek, přístupů, spolupráce s dalšími subjekty atd.)
  • Nerovnost ve vzdělávání a jejich vyrovnávání (nové materiály v práci se žáky, experimenty ve výuce a jejich testování, možnosti začleňování žáků, evaluace atd.)
  • Rodina jako téma vzdělávání (přístupy, metody, techniky, možnosti nových pomůcek, popř. vytvoření vlastních a jejich testování, využití rodičů žáků ve vzdělávání atd.)