Návrhy témat závěrečných prací Studia pedagogiky
Níže uvedená témata jsou pouze návrhy, student si může zvolit vlastní téma vztahující se k jeho praxi či vyučovaným předmětům, se kterým osloví vybraného vedoucího.
prof. PhDr. Karel Rýdl, CSc.
- Využití inovativních metod a forem výuky ve vybrané výukové oblasti, předmětu či tematickém celku.
- Posilování odpovědnosti žáků a studentů za vlastní vzdělávání.
- Efektivní uplatňování „alternativních“ metod a forem učení v běžných veřejných školách.
- Teorie a praxe výuky mimo školní budovu (ve volné přírodě, školní zahradě, jiné instituci).
- Teorie a praxe kombinace formativního a sumativního hodnocení žáků ve vybrané výukové oblasti, předmětu či tematickém celku.
- Využití AI ve výuce.
- Aplikace inovativních zpětnovazebních procesů u žáků ZŠ a studentů SŠ.
- Inovativní formy výuky s více učiteli, týmové, sdílené, dialogické vyučování.
- Projekt jako didaktický problém.
- Aplikace proměny cílů vzdělávání: od probraného učiva ke kompetencím osobnosti žáka.
- Klíčové kompetence jako cílová kategorie výuky mého předmětu.
- Efektivní formy komunikace mezi školou a rodinou.
PhDr. Mgr. Ilona Ďatko, Ph.D.
I. Témata propojující psychologii a pedagogickou praxi
- Psychologické aspekty motivace žáků a jejich využití ve vyučování.
- Vliv emocí na školní výkon a možnosti podpory emoční pohody žáků.
- Sociální klima školní třídy a jeho význam pro efektivní učení.
- Vývoj identity žáků a role školy v jeho formování.
- Aplikace teorie mnohačetné inteligence při plánování výuky.
- Zvládání kázeňských problémů ve třídě: psychologické strategie učitele.
- Podpora zvídavosti a vnitřní motivace žáků: jak na to v praxi?
- Učitel jako facilitátor osobnostního a kognitivního vývoje žáka.
- Sebepojetí žáka a jeho vliv na školní úspěšnost: možnosti pedagogické intervence.
- Kreativita ve výuce: psychologické souvislosti a didaktická aplikace.
II. Témata zaměřená na specifické psychické procesy ve vzdělávání
- Pozornost ve vyučování: jak ji rozvíjet a udržet.
- Paměť a zapomínání z hlediska pedagogické psychologie.
- Myšlení a řešení problémů u dětí školního věku: možnosti rozvoje ve výuce.
- Řeč a komunikace ve školní třídě: psychologické aspekty a pedagogické dopady.
- Vnímání školní reality žáky: role učitele při vytváření bezpečného prostoru pro učení.
III. Témata zaměřená na specifika žáků a individualizaci výuky
- Individualizace výuky z pohledu kognitivních a osobnostních rozdílů mezi žáky.
- Seberegulace a autoregulace žáků v procesu učení: podpora ze strany učitele.
- Specifické vzdělávací potřeby žáků a jejich podpora prostřednictvím psychologických poznatků
- Typy učebních stylů žáků a jejich respektování ve výuce.
- IQ, EQ a školní zdatnost: psychologické předpoklady úspěchu ve škole.
IV. Témata zaměřená na učitele
- Osobnost učitele a její význam pro utváření vztahů ve třídě.
- Psychohygiena učitele: prevence syndromu vyhoření.
- Sebereflexe učitele jako nástroj profesního rozvoje.
- Efektivní komunikace učitele a její psychologické aspekty.
- Didaktické rozhodování učitele z pohledu pedagogické psychologie.
V. Témata s důrazem na aplikaci ve školní praxi
- Didaktické strategie podporující hluboké učení žáků z pohledu pedagogické psychologie.
- Hodnocení a zpětná vazba jako psychologické nástroje motivace žáků.
- Skupinová dynamika ve třídě a role učitele při práci se skupinou.
- Formování školních návyků a učebních strategií na 1. stupni ZŠ.
- Učební úlohy jako prostředek rozvoje kognitivních schopností žáků.
PhDr. Mgr. Zdeněk Čermák, Ph.D.
- Školní poradenské pracoviště a jeho role při podpoře pedagogů při vzdělávání žáků
- Školská poradenská zařízení a jejich role při podpoře pedagogů při vzdělávání žáků
- Pedagogická diagnostika a intervence u žáků s psychickými problémy
- Pedagogická diagnostika a intervence u žáků se syndromem CAN
- Pedagogická diagnostika a intervence u žáků s poruchami chování a záškoláctvím
- Pedagogické diagnostika a intervence u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
PhDr. Marcela Ehlová, Ph.D.
- Problémové chování žáků v současné škole. Identifikace a možná řešení v konkrétní škole.
- Pedagogická práce s žákem s AD(H)D. Speciálně pedagogické přístupy a metody.
- Vzdělávání a podpora žáků se specifickými poruchami učení v současné škole (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie).
- Role středisek výchovné péče v prevenci problémového chování žáků. Spolupráce školy s dalšími poradenskými subjekty (PPP, SPC).
- Specifika výchovy a vzdělávání žáků nadaných/mimořádně nadaných.
- Podpůrná opatření ve vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků. Bariéry ve vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků.
- Kariérové poradenství a volba další vzdělávací cesty žáků na základní/střední škole.
- Spolupráce rodiny a školy při integraci/inkluzi dítěte. Formy spolupráce rodiny a školy: příklady dobré praxe.
- Školní poradenské pracoviště a jeho úloha v prevenci rizikového chování na základní/ střední škole (šikana, záškoláctví atd.)
- Školní poradenské pracoviště a jeho úloha v prevenci školní neúspěšnosti na základní/střední škole.
PaedDr. Zdenka Šándorová, Ph.D.
- Reflexe učitelů běžných škol k využití podpůrných opatření v rámci společného vzdělávání
- Inkluzivní vzdělávání v praxi: Případová studie spolupráce asistenta pedagoga, učitele a školního poradenského pracoviště
- Digitalizace ve speciální pedagogice: Možnosti využití digitálních technologií při vzdělávání žáků se SVP
- Vnímání inkluze z perspektivy žáků bez speciálních vzdělávacích potřeb na 2. stupni
- Role třídního učitele v podpoře inkluzivního klimatu na škole
- Hlavní výzvy a specifika oborové didaktiky společenských věd v kontextu inkluzivního vzdělávání.
- Neurovědní poznatky a jejich využití v pedagogické praxi
Mgr. Adriana Sychrová, Ph.D.
- Výchova ke zdraví (zdraví chápané podle WHO jako stav fyzické, psychické a sociální pohody, témata, která prostupují vzděláváním, způsob jejich výuky, využití nových poznatků z medicíny ve výuce, z toho odvozená etická témata atd.)
- Sociálně právní tématika a vzdělávání žáků a studentů (souvislosti, které se mohou projevit ve výuce, ve využití učebních pomůcek, přístupů, spolupráce s dalšími subjekty atd.)
- Nerovnost ve vzdělávání a jejich vyrovnávání (nové materiály v práci se žáky, experimenty ve výuce a jejich testování, možnosti začleňování žáků, evaluace atd.)
- Rodina jako téma vzdělávání (přístupy, metody, techniky, možnosti nových pomůcek, popř. vytvoření vlastních a jejich testování, využití rodičů žáků ve vzdělávání atd.)