Katedra věd o výchově,
Fakulta filozofická, Univerzita Pardubice
Historie
Vznik Katedry věd o výchově spadá do poloviny 90. let 20. století, kdy doc. PhDr. Věra Poláčková, CSc., společně s doc. PhDr. Karlem Rýdlem, CSc., založili v rámci tehdejšího Ústavu jazyků a humanitních studií Univerzity Pardubice, kabinet humanitních věd.
Jejich tým rozšířila v roce 1998 Mgr. Ilona Moravcová, a následně PhDr. Věra Vrátná, PhDr. Matouš Řezníček a PhDr. Marta Kremličková, s pomocí nichž mohla být postupně rozšiřována výuka pedagogických a psychologických disciplín pro jednotlivé studijní obory, a v roce 2000 otevřen samostatný studijní obor Jazyková a sociokulturní studia (pod vedením doc. Poláčkové).
Na začátku nového tisíciletí byl Ústav jazyků a humanitních studií transformován na Fakultu humanitních studií a následně na Fakultu filozofickou. Do této doby spadá vznik samostatné Katedry věd o výchově (KVV), pod vedením prof. PhDr. Karla Rýdla, CSc.
Tyto pozitivní organizační změny poskytly prostor jak pro příchod dalších spolupracovníků, a to Ing. Jaroslava Myslivce (2002) a Mgr. Adriany Sychrové (2004), tak i pro zahájení příprav vlastního bakalářského studijního oboru, který se podařilo akreditovat v roce 2005, s názvem Humanitní studia.
V akademickém roce 2009/10 na místo vedoucí katedry nastoupila PhDr. Mgr. Ilona Moravcová, Ph.D. a pod garancí prof. Rýdla, byl společně s týmem ostatních spolupracovníků KVV, otevřen navazující Mgr. studijní obor ve studijním programu Specializace v pedagogice, s názvem Resocializační pedagogika.
Současnost
Od roku 2010 dochází k plynulé, úspěšné stabilizaci katedry. Na KVV zdárně fungují dva studijní obory: Humanitní studia (3 letý; Bc. program) a Resocializační pedagogika (2 letý; NMgr. program), oba v prezenční formě studia. Od akademického roku 2010/11 je navíc zahájeno licenční specializované studium Doplňujícího pedagogického studia, které poskytuje absolventům úplného vysokoškolského vzdělání způsobilost k vyučování na 2. stupni základních škol a na středních školách v České republice.
Tým katedry pod vedením dr. Myslivce je trvale zajištěn 8 kmenovými zaměstnanci. Počet všech studentů katedry se v obou oborech pohybuje kolem počtu 250 frekventantů.
Rozvojový plán KVV, definovaný v akademickém roce 2011/12, umožňuje díky ukončené konsolidaci a příznivému provozu pracoviště další rozšiřující záměry. Mezi ně patří návrh projektu doktorského studia (ve studijním programu Pedagogika) a připravený podklad základního vědeckého úkolu (v rámci GAČR).
KVV v roce 2012 představuje unikátní, dynamicky se rozvíjející, stabilní a respektované pracoviště, poskytující širokou paletu odborných pedagogických, sociálních a psychologických zaměření, ve vlastních studijních programech. Má uzavřenou dohodu o spolupráci s řadou českých, ale i zahraničních univerzitních pracovišť.
Vědecké zaměření pracovníků katedry
prof. PhDr. Karel Rýdl, CSc. - alternativní školství, dějiny pedagogiky, obecná pedagogika, srovnávací pedagogika, školský management, kvalita a evaluace ve vzdělávání.
doc. PhDr. Albín Škoviera, Ph.D. - terapeutická komunita, její fungování v převýchovných a léčebných zařízeních, resocializační výchova a její metody, práce s problémovým dítětem a jeho rodinou, reflexe postmoderny v současné pedagogice.
PhDr. Mgr. Ilona Ďatko, Ph.D. - komparativní pedagogika, české školství v zahraničí, dějiny pedagogiky, resocializační pedagogika, obecná a pedagogická psychologie
Mgr. Adriana Sychrová, Ph.D. - sociální politika, sociální práce, sociální pedagogika.
Ing. Jaroslav Myslivec, Ph.D. - vizualizace vícerozměrných dat, informační technologie, statistika a metodologie pedagogického výzkumu.
PhDr. Marcela Ehlová, Ph.D. - sociální pedagogika, speciální pedagogika, metodologie pedagogických věd.
PaeDr. Zdenka Šándorová, Ph.D. - speciální pedagogika, raná péče, vysokoškolská speciální pedagogika, sociální služby, andragogika, organizace neziskového sektoru, projekty a projektování, animoterapie, expresivní terapie.
PhDr. Jana Křišťálová - sociální psychologie, psychologie zdraví, psychologie práce, vývojová psychologie.
Mgr. Lucie Hájková - vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem, Interkulturní pedagogika, evropanství z pohledu kultury, pedagogiky a historie, etika pro pedagogy.