Okruhy k tématům bakalářských prací
pro studenty 2. ročníku oboru Humanitní studia
prof. PhDr. Karel Rýdl, CSc.
- Přínos vybraného kulturního činitele (učitel, muzejník, sociální pracovník, atd.) pro zvolenou obec či region.
- Vývoj a vliv vybrané instituce (škola, muzeum, sociální ústav apod.) na rozvoj obce, města, regionu.
- Efektivita uplatnění alternativních pedagogických forem v praxi vybrané pedagogické instituce.
- Obsahová analýza vybraného pedagogického časopisu z hlediska vlivu na pedagogickou teorii a praxi.
- Pojetí svobody a autonomie učení v teorii a praxi vybrané školy.
PhDr. Mgr. Ilona Ďatko, Ph.D.
- Psychologická diagnostika osobních kompetencí a vliv na studijní úspěšnost.
- Motivace a sebemotivace studentů humanitních studií.
- Emoční inteligence a její vliv na mezilidskou komunikaci.
- Role reflexe a sebereflexe při profesním rozvoji studentů.
- Sebeřízení a efektivní sebehodnocení jako klíčová dovednost.
- Vnitřní versus vnější motivace a jejich dopad na kreativitu.
- Diagnostika kognitivních schopností studentů humanitních studií a možnosti jejich rozvoje.
- Efektivní komunikace a interakce mezi studenty a pedagogy v humanitních oborech.
- Význam neurofyziologických poznatků pro kreativní myšlení a učení.
- Aktivní metody učení a strategie podporující zapojení studentů a žáků.
- Autorita v akademickém prostředí - role a vnímání profesorů mezi studenty.
- Současné trendy v pedagogické psychologii a jejich aplikace v humanitním vzdělávání.
- Kognitivní a emotivní aspekty učení (teoretické rámce a praktické implikace).
- Strategie zvládání stresu a posilování odolnosti.
- Sebehodnocení jako nástroj osobního růstu.
- Analýza efektů odměn a trestů na motivaci a chování studentů.
- Faktory adaptace dětí v mezinárodním školském prostředí.
- Interkulturní rozdíly ve výchově dětí (srovnání přístupů ve vybraných zemích).
- Mezigenerační komunikace a analýza vztahů mezi dětmi a seniory.
- Vliv kulturního zázemí na psychosociální rozvoj dětí (komparativní studie).
- Psychologická podpora seniorů v multikulturních společenstvích.
- Adaptace dětí migrantů v hostitelských zemích.
- Role mezigeneračního transferu hodnot.
- Kulturně specifické strategie podpory duševního zdraví u seniorů.
- Možnosti informálního a neformálního vzdělávání.
PhDr. Jana Křišťálová
- Jak tráví volný čas ženy na rodičovské dovolené
- Role prarodičů ve výchově vnoučat
- Užívání drog vysokoškolskými studenty
- Stres v práci pedagogů v roce 2020
Mgr. Adriana Sychrová, Ph.D.
- Solidarita ve společnosti – jak Češi pomáhají druhým (kvantitativní výzkum)
- Porozvodová péče - případové studie rodin s dětmi ve střídavé péči
- Hazard ve městě – terénní výzkum ve vybraném regionu
- Doučování jako forma pomoci dětem
- Analýza mediálních sdělení pojednávajících o rodině (popř. rodičovství, výchově dětí, seniorech atd.)z denního tisku v určitém časovém období
- Hledám práci – situace osob bez práce
- Neziskový sektor a jeho vliv na fungování občanské společnosti ve vybraném regionu ČR
- Co nám říkají webové stránky vybraných organizací sociálních služeb, obsahová analýza informačních sdělení
PhDr. Marcela Ehlová, Ph.D.
- Záškoláctví očima studentů středních škol (případová studie)
- Možnosti dalšího vzdělávání a profesní rozvoj pedagogů
- Společné rodinné aktivity jako posilování sounáležitosti rodiny
- Krize autority ve výchovných institucích
- Terénní práce s rodinou v krizi
- Fluktuace studentů středních a vysokých škol – příčiny a možnosti řešení
- Kvalitativní analýza finanční gramotnosti studentů v sekundárním vzdělávání
- Postavení nadaného žáka ve školní třídě
- Fenomén školní nekázně v současných školách
PaedDr. Zdenka Šándorová, Ph.D.
- Dopad pandemie Covid-19 na činnost sociálních služeb.
- Management a projektování v neziskovém sektoru.
- Uplatnění podpůrných opatření v běžné základní škole
- Sociální politika ve prospěch osob se zdravotním postižením
- Volnočasové aktivity pro osoby s postižením
- Význam sportu pro osoby s postižením
- Diagnostika ve speciální pedagogice
Mgr. Lucie Hájková
- Partnerské vztahy očima 3 generací
- Mezigenerační soužití v době covidové
- Integrace cizinců do české společnosti
- Duhové rodiny a jak je vnímá česká společnost
- Sociální sítě versus realita
- Rodinné vztahy, kdy partner dítěte je věkově blíž rodičům
- Dnešní seznamování - jsou seznamovací aplikace krokem vpřed?
- Výchova v dnešních rodinách
- Tabu pro českou společnost
- Chování české společnosti v online diskusích
- Manželství versus soužití bez svazku
- Psychologie zdraví - teorie versus realita
- Život s poruchou příjmu potravy
- Šikana ve vybrané skupině
- Fake news – (ne)věřit médiím?
- Cizinci na českých vysokých školách (NE Erasmus studenti) - jaké jsou důvody zahraničních studentů studovat VŠ v České republice
- Vzdělávání cizinců na školách v České republice
- Stereotypické vnímání menšinových skupin na pracovišti
- Výchova dítěte v bilingvní rodině
- Realizace multikulturní výchovy na ZŠ