Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

The transformation of the Czech Education Paradigm after the Velvet Revolution - Turning to Child Centred Education and Its Importance for the Existential Themes of the Child
Rok: 2021
Druh publikace: kapitola v odborné knize
Název zdroje: Children and death : educational, spiritual, theological, philosophical and medical perspectives and their meanings for theologizing, philosophizing or just being with children
Název nakladatele: Flavia Viera
Místo vydání: Sokolov
Strana od-do: 23-31
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Proměna paradigmatu českého vzdělávání po roce 1989 - edukace obratu a její význam pro existenciální témata dítěte Kapitola reflektuje nové paradigma nazývané „na dítě orientované pojetí vzdělávání“, „osobnostně rozvojové pojetí vzdělávání“ nebo „pedagogika obratu“, které ovlivnilo český vzdělávací systém po roce 1989. Text představuje zásadní změny v pedagogických přístupech a myšlení českých odborníků, kteří otevřeli prostor pro relativně nová a obtížná témata týkající se výchovy a vzdělávání dětí. Jedním z nich je péče o duši, vedení k přesahu, jejichž význam pro český vzdělávací systém je zdůrazňován konceptem „edukace obratu“. Koncept upozorňuje na existenciální otázky a témata, která byla s ohledem na ideologizaci školského systému a vzdělávací indoktrinaci dlouhodobě tabuizovaná. Těmito tématy jsou např. svoboda, smysl života, hodnota života, svědomí, víra, Bůh, nekonečnost/konečnost člověka a smrt. V centru pozornosti textu je téma smrti ve vztahu k dětem a školnímu vzdělávání. proměna paradigmatu; humanizace vzdělávání; na dítě orientované pojetí vzdělávání; pedagogika obratu; smrt ve vzdělávací perspektivě
eng The transformation of the Czech Education Paradigm after the Velvet Revolution - Turning to Child Centred Education and Its Importance for the Existential Themes of the Child The chapter reflects a new Czech pedagogical paradigm called „the child centred education“, „personally developing education“ or „pedagogy of turnabout“ which influenced the Czech educational system after the Velvet Revolution after 1989. The text presents major changes in pedagogy and in thinking of Czech experts who opened the space for difficult, overreaching topics in children’s education. One of them is the care for the soul and guidance to transcendence, which is emphasized by the “turnabout“ education for the Czech education system. This concept highlights existential questions and themes that have been taboo for a long time with regard to the ideologisation of the school system and educational indoctrination. These themes are e.g. freedom, the meaning of life, the value of life, conscience, faith, God, the infinity/finiteness of a human and death. The focus of the text is on the topic of death in relation to children and school education. the transformation of the paradigm; the humanisation of education; the child centred education; education of turnaround; the death from educational perspectives