Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Autonomy in learning English pronunciation: the role of portfolios
Autoři: Černá Monika
Rok: 2017
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Hradec Králové Journal of Anglophone Studies
Strana od-do: 33-43
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Autonomie v učení se anglické výslovnosti: role portfolia Článek diskutuje autonomní učení se anglické výslovnosti založené na práci s portfoliem, a to v kontextu přípravného vzdělávání učitelů anglického jazyka v České republice. Představená konceptualizace portfolia, která je využívána na Univerzitě Pardubice, je vystavěna na principech sociálního konstruktivismu a modelu učitele jako reflektivního praktika. Portfolio bylo využito jako nástroj pro posílení koherence studijního programu prostřednictvím integrace jednotlivých kursů a jako nástroj podporující autonomii studentů v učení se anglické výslovnosti. Studenti portfoliem dokumentovali proces učení zaměřený na vybrané aspekty výslovnosti. Obsahová analýza portfolií ukázala, že se studenti zaměřovali na segmentální i suprasegmentální jevy a k učení využívali různorodé techniky. Současně se ukázala nízká míra autonomie v oblasti stanovování cílů a získávání zpětné vazby. Studie potvrdila potenciál portfolia jako nástroje podpory autonomního učení se anglické výslovnosti a také naznačila možné změny implementace tohoto nástroje. anglická výslovnost; učení; autonomie; portfolio
eng Autonomy in learning English pronunciation: the role of portfolios The article discusses portfolio-based autonomous learning of English pronunciation in the context of initial English language teacher education in the Czech Republic. More specifically, it introduces one possible conceptualisation of the portfolio as it was used at the University of Pardubice. This particular implementation reflects the socio-constructivist paradigm and also the reflective practitioner model of the teacher. Portfolios were deployed as a tool to strengthen coherence and integration among courses and, especially, to promote autonomy in the development of student teachers’ English pronunciation. During a one-semester course they were expected to collect evidence documenting their autonomous learning, i.e. the learning tasks which they accomplished in order to improve selected aspects of their pronunciation. The content analysis of the portfolios revealed that the student teachers targeted both segmental and suprasegmental features of English pronunciation through a considerable variety of tasks. Moreover, the analysis revealed a critical lack of autonomy, especially in relation to goal-setting and feedback strategies. In conclusion, the study acknowledged the potential of the portfolio to enhance autonomous learning of English pronunciation and also suggested possible changes in subsequent implementations of this tool. English pronunciation; learning; autonomy; portfolio