Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Influence of formal instruction in English on the acquisition of Czech learners’ production of English phonemes
Autoři: Ivanová Jaroslava | Černá Monika
Rok: 2016
Druh publikace: ostatní - článek
Název zdroje: Konin Language Studies
Strana od-do: 127-149
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Vliv anglické výuky na osvojování anglických fonémů českými mluvčími Výslovnost představuje důležitou součást komunikační kompetence v cizím jazyce, její zvládnutí ovlivňuje celá řada faktorů. V tomto článku autoři diskutují vliv formální výuky angličtiny (proměnné: délka, počet rodilých mluvčích) na vybrané segmentální jevy. Jako nástroje sběru dat byly použity dva úkoly zaměřené na hlasité čtení a dotazník. Výzkumný vzorek zahrnoval 112 českých studentů, kteří v roce 2013 nastoupili do prvního ročníku přípravného vzdělávání učitelů anglického jazyka na třech českých univerzitách. Vztah mezi dvěma výslovnostními skóry byl statisticky významný (r=0.9841, p= 2.17*10-84), ostatní vztahy statisticky významné nebyly. angličtina jako cizí jazyk; výslovnost; segmentální výslovnostní jevy; formální výuka angličtiny
eng Influence of formal instruction in English on the acquisition of Czech learners’ production of English phonemes Pronunciation is a crucial component of communicative competence in a foreign language and there are many factors that affect pronunciation learning in general, and segmental features in particular. In this paper the researchers investigate how the native language and the amount of exposure to English influenced the Czech learners’ production of selected English phonemes. Data elicitation instruments included a questionnaire and two reading aloud tests. The research cohort consisted of 112 Czech students who entered English language education programmes at three Czech universities in autumn 2013. The respondents’ pronunciation was assessed by gathering two scores which were correlated with two variables related to formal instruction (length in years, number of native speaker teachers). While the correlation between pronunciation scores A and B (r=0.9841, p= 2.17*10-84) proved to be statistically significant, otherwise no other statistically significant correlations were found. English as a foreign language; segmental pronunciation features; formal instruction