Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Budování znalosti obsahu u studentů učitelství anglického jazyka
Rok: 2014
Druh publikace: ostatní - přednáška nebo poster
Strana od-do: nestránkováno
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Budování znalosti obsahu u studentů učitelství anglického jazyka Ačkoliv napříč pedagogickou veřejností panuje shodný názor v tom, že znalost obsahu, respektive oboru, představuje jeden z klíčových faktorů nezbytných pro rozvoj příslušných didaktických znalostí obsahu, věnuje se této pedeutologické problematice u nás, ale i v zahraničí, jen velmi malá pozornost (viz např. Píšová, Duschinská a kol.; 2011). Proto je cílem této pilotní studie přispět k poznání toho, co vlastně konstruuje oborovou, tj. obsahovou znalost studentů učitelství anglického jazyka. Znalost obsahu představuje jednu ze základních kategorií znalostní báze učitelství (Shulman, 1987). Za jednu z doménově specifických věd, prostřednictvím kterých lze rozvíjet didaktiku cizích jazyků považujeme lingvistiku (Hendrich a kol., 1988). Formální a praktické znalosti této disciplíny (Janík, 2005) lze vyjádřit prostřednictvím konstruktu komunikační kompetence, tj. znalosti a schopnosti k užívání cizího jazyka (Hymes, 1972 in Richards a Rodgers, 2001). V naší pilotní studii jsme se zaměřily na zkoumání plánovaného a realizovaného kurikula příslušného oboru. Zjišťovaly jsme, jaké jsou cíle a obsah oboru a v jaké míře jsou tyto znalosti zvědomovány. Proto jsme v pilotní studii provedly obsahovou analýzu sylabů nedidaktických předmětů vyučovaných v rámci zvoleného oboru a pomocí didaktických testů jsme zjišťovaly úroveň znalostí studentů tohoto oboru. Pilotní studie nastínila zajímavé vztahy a souvislosti mezi tzv. formálními a praktickými znalostmi obsahu a představuje tak východiska pro další výzkum, ve kterém se zaměříme na hlubší a komplexnější prozkoumání problematiky rozvíjení znalosti obsahu u studentů učitelství anglického jazyka a možnosti intervence příslušného bakalářského programu. znalost obsahu; formální a praktické znalosti obsahu; studenti učitelství anglického jazyka