Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Využití informačních technologií ve výuce odborného anglického jazyka: Blended learning v cizojazyčném vyučování.
Rok: 2008
Druh publikace: ostatní - dizertace
Název nakladatele: Univerzita Palackého v Olomouci. Pedagogická fakulta. Katedra pedagogiky s celoškolskou působností.
Místo vydání: Olomouc
Strana od-do: nestránkováno
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Využití informačních technologií ve výuce odborného anglického jazyka: Blended learning v cizojazyčném vyučování. Prostředky informačních a komunikačních technologií se staly přirozenou součástí našich životů, tedy i procesů vyučování/učení se. Jejich uplatňování v rámci e-learningu však samo o sobě neovlivňuje kvalitu vzdělávání, proto v této práci zkoumáme především psychodidaktické možnosti jejich využití, tj. jejich role a postavení ve výuce spojující (či mísící) jak distribuovanou, nekontaktní či nepřímou výuku realizovanou prostřednictvím elektronických prvků vzdělávání (tzv. e-learning), s kontaktní, přímou výukou, tedy tzv. blended learning, zejména ve výuce odborného anglického jazyka na terciární úrovni. V teoretické části nejprve přehledově shrnujeme přístupy k vyučování cizího jazyka, přičemž se zaměřujeme především na systémové pojetí technologického vzdělávání a na sociokognitivní proudy ve vzdělávání, které v současných trendech a postojích k výuce cizího jazyka (angličtiny) považujeme za zásadní. V další části vymezujeme specifika výuky anglického odborného jazyka v kontextu Evropské unie. Následující kapitola pojednává o současném postavení e-learningu v terciárním vzdělávání, uvažujeme zde především možnosti využití e-learningu v přímé (kontaktní výuce), tzv. blended learning. Závěrečná kapitola teoretické části shrnuje postupy, strategie a techniky, které lze uplatnit při projektování sylabu smíšené vysokoškolské výuky odborného anglického jazyka, jeho následné realizaci a hodnocení. V praktické části zjišťujeme, zda je e-learning účinným nástrojem výuky anglického odborného jazyka v prezenční formě vysokoškolského studia; zda v takovém vyučování/učení se dochází k rozvoji komunikativní kompetence, případně v jaké míře; a především to, jaké jsou postoje studentů k výuce integrující e-learning do jazykových předmětů. blended learning, e-learning, konstruktivismus, sociální interakce, komunikace, materiální/nemateriální didaktické prostředky, informační a komunikační technologie (ICT), terciární vzdělávání, odborná (obchodní) angličtina, projektování sylabu, komunikativní kompetence, procesy učení, postoje studentů
eng Information Technologies in Teaching English for Specific Purposes: Blended Learning in Foreign Language Teaching/Learning. Information and communication technologies (ICTs) have become an integral part of our lives, i.e. also of learning and teaching processes. The aim of this dissertation is to enquire the processes of integrating ICT, or in the terms of our paper, e-learning, fully to the face-to-face classes (so called blended learning). Our attention is focused especially on exploiting the role of e-learning in the traditional university classes of English for Specific Purposes, namely the class of Commercial correspondence 1, and its students? perceptions on the effectiveness of such integration: case study. The paper is divided into two parts: theoretical and research. In the first part of our paper we concentrate on defining approaches to education we find relevant in the terms of learning/teaching English for Specific Purposes (ESP), namely Business English (BE), with integrated ICTs. We explain the role of social constructivism in contemporary learning/teaching; briefly outline historical development of the underlying linguistic theory of linguistics, and present attitudes to the concept of communicative competence and English as a Foreign Language Teaching. Next part discusses the issues of ESP, its history and position in the family tree of English Language Teaching. One chapter of this part is devoted to the role of ESP in European languages learning/teaching. In the third part of this paper the relation of e-learning and blended learning is analyzed in detail, with the upcoming idea of integrating ICTs into education in such a natural and common way that it will not be necessary to premodify learning anymore (from learning all the way round to e-learning, then blended learning, and happily returning back to learning). Chapter 5 describes processes of syllabus design of the ESP blended courses. Research results of the case study are presented and analyzed in the second part of the dissertation. The study examines students? perceptions of integrating online components in t