Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Corpora as a Source of Materials for Practising English Syntax in Pre-Service EFL Training
Rok: 2008
Druh publikace: ostatní - přednáška nebo poster
Strana od-do: nestránkováno
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Jazykové korpusy jako zdroj pro studijní materiály anglické syntaxe v přípravné vzdělávání učitelů angličtiny Vzhledem k rychlému vývoji nových technologií a jejich velkému vlivu na všechny oblasti je nutné této skutečnosti přizpůsobit i vzdělávání učitelů cizích jazyků. Žáci, kteří dnes přicházejí do škol, považují za přirozené používat počítače pro nejrůznější účely, a proto je nezbytné, aby informační technologie tvořily nedílnou součást co možná největšího počtu kurzů v programech přípravného vzdělávání učitelů. Jak potvrzují výzkumy, osobní prekoncepce značně ovlivňují budoucí práci učitele, z toho důvodu je žádoucí, aby se budoucí učitelé setkali s nejrůznějšími aktivitami, kde uvidí přínos technologií a budou je považovat za přirozenou součást procesu učení. Jazykové korpusy nabízejí obrovský objem autentického jazykového materiálu, ovšem je třeba učitele připravit pro smysluplnou a účelnou práci s nimi. Jednou z cest je zařazení práce s těmito zdroji do lingvistických kurzů. Takto se součástí kurzu anglické syntaxe stala práce s různými typy korpusů (Britský národní korpus a další internetové zdroje) s cílem vyhledávat příklady konkrétních syntaktických struktur. Takto sestavená databáze poté následně slouží jako zdroj materiálu pro tvorbu interaktivních cvičení. Tato cvičení jsou vytvářena za použití běžně dostupného softwaru a studenti tak mají možnost si osobně vyzkoušet práci s technologiemi, což je připraví na jejich budoucí praxi. V prezentaci jsou zmíněna teoretická východiska práce s korpusy pro výuku a studium cizích jazyků a dále popsány konkrétní aktivity, které byly zařazeny do kurzu anglické syntaxe pro budoucí učitele angličtiny. K tvorbě cvičebnice byl využit software HotPotatoes a některé ukázky jsou i demonstrovány.
eng Corpora as a Source of Materials for Practising English Syntax in Pre-Service EFL Training The technology development is quick and its influence very wide, thus the language teacher training must shift its focus. Pupils coming to schools today use computers quite naturally for a wide range of purposes and thus in programmes preparing language teachers we should aim at making various ICT sources an integral part of courses. As proved by research, personal preconceptions based on the learners' experience influence their future teaching style significantly, so it is desirable to provide future teachers with such types of activities in courses where they can see the added value of ICT and they feel it as a natural part of the learning process. Language corpora offer a huge amount of authentic material, but we should train language teachers to use them effectively and purposefully. One way which can help this process is incorporating the work with language corpora to their linguistic courses. As a part of the course of English syntax, teacher trainees are asked to work with various types of corpora (British National Corpus, or free on-line sources) in order to exemplify certain structures they study. Such a data-bank can later serve as a source of materials for interactive exercises which can become a part of study materials of the course. The exercises are created with free, widely available software, so students can experience the use of ICT in person and they can be more ready to use ICT in their EFL classrooms in the future. The presentation covers some theoretical background for the ways of working with corpora in foreign language learning / teaching and also will describe some particular activities which were used in the course of English syntax for future English language teachers. The free HotPotatoes software was used to create an interactive set of practising materials and some of the products will also be demonstrated. corpus linguistics, English syntax, sentence analysis, linguistics