Published: 12.04.2021
Některá muzea se k webovým výstavám uchýlila z nouze a on-line expozice tak trochu roubují. Takové Východočeské muzeum v Pardubicích ale přichází s výstavou dělanou speciálně pro web. Představuje v ní kosmetické produkty ze svých sbírek.
„Obaly od kosmetiky jsou velmi drobné. Jde o předměty, které by ve vitrínách třeba i zanikly. Webová výstava jim umožňuje vyniknout v celé kráse. Jsou to věci z pozůstalostí anebo darované,“ říká kurátorka Daniela Hynková.
Hlavně dobře vypadat
Prodat kosmetiku bylo samozřejmě vždy cílem všech tvůrců a prodejců. „Proto se to muselo zabalit do nějaké hezké krabičky, klidně i s nějakou hezkou reklamou a sloganem.“
Klikne podle Hynkové na tuhle výstavu vůbec nějaký muž? „Vybírali jsme takové ikonické produkty spíš pro ženy. Máme tam třeba ale i dobový text mířený na pány o tom, jak mají vybrat parfém pro svou ženu. Muži by se tedy taky mohli inspirovat.“
Oslovují celé generace
Jádro nové on-line výstavy tvoří samotné obaly od kosmetických produktů. Některé upadly v zapomnění, jiné se ale na pultech drogerií a parfumérií prodávají dodnes. Třeba žluto-bílý motiv labutěnek dokázal zaujmout ženy ve 30. letech minulého století stejně dobře jako zákaznice dneška.
Kosmetika taky pomáhala od problémů s kůží. „Sirná mast z lékárny doktora Richtera měla odstraňovat nečistoty a svrab z kůže. Produkt pochází z první třetiny 20. století. Dnes je nepředstavitelná už jenom potřeba něčeho podobného,“ všímá si kurátorka.
A ještě jedno historické srovnání. Fotografie z roku 1974 nahlíží přímo pod ruce odborné pracovnice v provozovně kosmetických služeb na třídě Míru. Lidé se můžou podívat na vybavení provozovny skoro padesát let nazpátek.
Rozhovor byl převzat z Českého rozhlasu Pardubice.
autor: Jakub Malý | foto: Východočeské muzeum v Pardubicích
Český rozhlas Pardubice