- Vývoj institucionalizace vzdělávání a výchovy v Evropě. Pojetí člověka (dospělého a dítěte).
- Problémy vnějších vlivů na prosazování pedagogických inovací a reforem v oblasti struktury obsahu vzdělávání. Změna cílů výchovy a vzdělávání ve vývoji společnosti.
- Vliv industrializace na systematizaci státního vlivu na oblast školství a vzdělávání. Byrokratizace a systémy kontroly „kvality“. Pojetí hodnoty ve vzdělávání.
- Současné problémy s pojetím kvality vzdělávání a výchovy. Základní problémy plošného testování žáků a hodnocení škol.
- Pojetí vzdělanosti a její smysl pro potřeby současné doby z hlediska prosazování nových technologií. Problém socializace člověka prostřednictvím školského systému.
- Kurikulární reforma v ČR podle Zákona č. 561/2004 Sb. Základní problémy včleňování dovedností, postojů a hodnotové orientace žáků do obsahu vzdělávání.
- Základní principy moderní didaktiky – efektivní učební metody a formy. Pojetí Komenského smyslu vzdělávání a výchovy z hlediska současnosti.
- Tradice reformních a alternativních škol v Čechách a na Moravě a jejich vliv v současnosti. Základní poruchy učení v současnosti a formy jejich řešení.
- Montessori a waldorfská pedagogika z hlediska současných potřeb a cílů výchovy a vzdělávání (tzv. klíčové kompetence).
- Práce s dětmi s LMD, ADD a ADHD zvláště z hlediska inkluzivního principu. Problém nadaných dětí. Selekce ve vzdělávání.
- Současný systém rozdělení zřizovatelských kompetencí ve školství mezi státem, samosprávou (kraje, obce) a soukromými subjekty v České republice. Pojetí pedocentrismu.
- Didaktický výběr učiva. Tvorba kurikula ve škole (RVP a ŠVP) a role učitele v něm.
- Změna paradigmatu v současnosti a její problémy: člověk není objektem, ale subjektem vzdělávání. Problémy technokratického přístupu ke vzdělávání.
- Pojetí mimoškolní pedagogiky a teorie volného času. Výchovné působení sportovně a kulturně orientovaných organizací. Problém autonomizace školství.
- Základní problémy pedagogické práce s hendikepovanými a sociálně znevýhodněnými lidmi.
- Problémy evaluace ve školství a vzdělávání. Smysl a cíle hodnocení člověka a instituce. Význam zpětné vazby v pedagogickém procesu.
- Pojem výchova a vzdělání (hlavní rozdíly). Činitelé výchovy a jejich role v praxi ovlivňování nové generace. Pedagogicko psychologické aspekty komunikace a interakce učitel – účastník vzdělávacího procesu. Problém autority ve vzdělávání dospívajících.
- Aktuální problémy současného školství – problém globalizace a internacionalizace národních školských systémů. Pojem kyberšikany a mobbingu.
- Problém standardizace ve školství a v pedagogickém procesu. Znaky profesionalizace učitelů a vychovatelů. Hlavní problémy autority učitele dnes.
- Předmět psychologie a nejzákladnější psychologické pojmy. Přehled hlavních skupin psychických jevů (psychické procesy,stavy, specificky získané dispozice, vlastnosti osobnosti).
- Vývoj a formování osobnosti (základní pojmy a zákonitosti, formování motivů).
- Učení (druhy, zákonitosti atd.). Současné přístupy k problematice učení. Typologie učení. Přehled teorií učení a jejich rozbor (behaviorální, kognitivní, sociální atd.). Motivace – výkonová motivace, motivace k učení.
- Výzkumy podporující teorie učení. Osobnost učícího se (předpoklady dospívajících k učení a vzdělávání, bariéry učení v dospělosti, osobnostní rysy a kognitivní styly, tvůrčí schopnosti a možnosti jejich rozvíjení). Efektivní zpracování informací. Smysluplné učení.
- Osvojování intelektových dovedností (řešení problémů, vývojová stádia řešení problémů, tvůrčí řešení problémů – kreativita).Osvojování vědomostí (učení ve spirále, zapomínání a opakování).
- Emocionální aspekty učení a vzdělávání dospívajících. Tréma a úzkost, psychologické aspekty zkoušení a hodnocení. Problematika zátěže a stresu v učení a vzdělávání dospívajících(únava a její prevence.) Speciální problémy učení a vzdělávání dospívajících - psychologie učení se cizím jazykům.