prof. PhDr. Karel Rýdl, CSc.
Rozsah: 36 hodin
Cíle: Získat vhled do základních témat obecné pedagogiky a didaktiky vztažené k učiteli a škole. Získat dovednost orientovat se v problematice, odborné literatuře a kriticky ji přijímat. Schopnost diskutovat o aktuálních problémech pedagogiky a didaktiky.
Témata:
- Úvod, vývoj učitelství a pedagogického myšlení.
- Teorie a praxe vzdělávacího a školského systému, kutikulární reforma
- Škola jako instituce a jako síť vztahů.
- Pedagogika osobnosti dítěte a dospělého, problém komunikace a autority
- Vzdělávací teorie a teorie učení, jejich aplikace v praxi
- Základní otázky obecné didaktiky.
- Didaktická transformace učiva.
- Třída jako sociální skupina.
- Alternativní pedagogické směry, formy a metody.
- Legislativa pro učitele.
- Evaluační techniky a formy ve výchově a vzdělávání. Diagnostika.
- Současná vzdělávací politika, pedagogické asociace a sdružení.
Atestace: Zkouška
Literatura:
Cangelosi, S.: Strategie řízení třídy.. Praha, Portál 1996. ISBN 80-7178-083-9
Havlík, R.; Koťa, J.: Sociologie výchovy a školy. Praha, Portál 2002. ISBN 80-7178-635-7
Kyriacou, Ch.: Klíčové dovednosti učitele. Praha, Portál 1996. ISBN 978-80-7367-434-2
Mareš, J.: Styly učení žáků a studentů. Praha, Portál 1998. ISBN 80-7178-246-7
Petty, G.: Moderní vyučování. Praha, Portál 1996. ISBN 80-7178-070-7
Průcha, J.: Pedagogická encyklopedie. Praha, Portál 2010
Rýdl, K.: Inovace ve školských systémech. Praha, ISV 2003. ISBN 80-86642-17-8
Rýdl, K.: Alternativní pedagogická hnutí. Brno, ZEMAN 1994
Skalková, J.: Obecná didaktika. Praha, Portál 2003
Vališová, A.; Kasíková, H.: Pedagogika pro učitele. Praha, Grada 2007. ISBN 978-80-247-1734-0
Vašutová, J.: Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno, Paido 2004. ISBN 80-7315-082-4
www.msmt.cz (školské zákony a předpisy)
Příloha: Přednášky Mgr. Ivany Málkové
ABC učitele - vědomá pedagogika
Toto vzdělání v oboru pedagogiky zahrnuje tři moduly po pěti výukových hodinách v jednom dni. Každý modul je rozdělen na teoretickou a praktickou část a příklady z praxe. Předpokladem pro získání základů vědomé pedagogiky je vnímání řeči těla a vysoká důvěra ve své vlastní pocity.
Záměr
- Příprava učitelů na běžné, praktické i extrémní situace ve škole.
- Práce s vědomými a nevědomými vzorci v oblasti myšlení, mluvení a jednání.
- Inspirace k nalézání nových možností práce ve stávajícím školském systému.
1. modul
Základní znalosti o systémech a jejich funkční charakteristika
- Zákonitosti vztahů v systémech, jejichž jsme součástí (rodina, škola, parta, tým…), obraz mé rodiny a její vliv na mé chování v zaměstnání, základní uspořádání rodinného systému, hierarchie mezi rodiči a dětmi, rovnocenné vztahy mezi sourozenci, páry, kolegy
- Význam rodinného pozadí každé žákyně/žáka
- Obraz všedního pracovního dne, mé školní třídy, vyučovací hodiny, uspořádání třídy (praktické tipy)
- Rituály – význam rituálů při příchodu a odchodu nového žáka, učitele, denní rituály, přítomnost hraček a plyšáků
- Typologie - úvod čtení z tváře – čeho si všímat, na co se zaměřit
2. modul
Vztahy v pedagogice a jejich uspořádání - vztahy mezi rodiči, dětmi, učiteli, školským sborem, vedením školy. Společné setkávání rodinného systému a sociálního systému školy.
- Skupina a jednotlivec ve vztahu k učiteli/lce, vzájemné vztahy ve skupině
- Zacházení s jedinci či skupinami, kteří se nějakým způsobem „odlišují“, hledání řešení
- Vývoj kultury dialogu mezi rodiči a učiteli (situace konfliktní i podnětné)
- Třídní schůzky a individuální rozhovory (formy setkání s rodiči a dětmi)
- Strukturální uspořádání v učitelském kolegiu a týmu (mé místo v týmu)
- Zacházení s vlastní a cizí autoritou (nalezení si vlastních hranic)
- Rozchod rodičů, úraz, extrémní situace (jak postupovat)
- Typologie - co lze vyčíst z tváře (autorita, sebevědomí)
3. modul
Faktory úspěšného vyučování z vlastní praxe
- Požadavky na kvality a dovednosti pedagoga
- Pochybení pedagoga – situace, postoje, východiska
- Komunikační techniky
- Tvořivý přístup k chybě
- Slovní hodnocení/známky
- Projektové vyučování – tipy na projekty, formy, jak na to
- Školní parlament, krabička důvěry
- Typologie - co lze vyčíst z tváře
Výběr témat, kterých se můžeme dotknout
A_utorita, ADHD, Autismus, Agresivita
B_ilingvní prostředí
C_itlivost, cizinci
D_uch školy, Dialog, Divadlo, Domácí úkoly, Diktáty
E_moce
F_ormulace pokynů, F_rontální výuka
H-ranice, H_umor, Historie školy, Hodnocení, Hierarchie
CH_yba
I_maginace, Improvizace, Inspirace
K_omunikační techniky, K_onflikt, Kritika
M_anipulace
N_evědomí
O_riginalita, Otevřenost, Omluva, Oběť a viník, Odměna
P_ravidla, Pozdní příchody, Pravdivost, Pozice, Přijetí, Pomahačství, Příprava na vyučování, Písmo, Projekty, Přestávky
R_ituály, Respekt, Rétorika, Rozchod rodičů/kamarádů/spolupracovníků
S_ystém, Systemika, Spolupráce, Srovnávání, Sexualita, Strach, Sprostá slova, Stěhování tříd, Soutěživost
Š_ikana, Školy v přírodě, Školní den, Škatulkování, Školní parlament
T_ypologie, Tvořivost, Tresty, Tělo, Techniky čtení
Ú_nava, Úrazy, Uspořádání lavic, Učitel
V_ztahy, Vůdcovství, Víra, Vyvolené děti, Výběr školy
Z_ákonitosti, Známky
Zásady mé práce
- Vycházím z přítomného okamžiku – nechám účastníky přicházet s tématy, která jsou pro ně aktuální a o která mají zájem
- Kladu otázky tak, aby účastník rozhovoru nalézal řešení situace sám a nalézal nové úhly pohledu
- Respektuji signály těla, zda je připraveno se danému tématu věnovat a v jakém rozsahu
- Vedu účastníky k osobnímu prožitku s minimálním vysvětlováním, analyzováním a hodnocením
Doporučená literatura
Marianne Franke-Gricksch – Patříš k nám
Respektovat a být respektován – Pavel Kopřiva, Jana Nováčková, Dobromila Nevolová, Tatjana Kopřivová
Koncept kontinua - Jean Liedloffová
Malý tyran - Jiřina Prekopová
Alchymista - Paulo Coehlo
Čtyři dohody – Don Miguel Ruiz
Probouzení tygra – traumata uzavřená uvnitř nás
Radikálni sebeodpuštění – Colin C. Tipping
Inspirativní weby a videa
Peter Gray - Škola Sudbury Valley
www.svobodauceni.cz
Ken Robinson říká: Školy ničí kreativitu
http://www.ted.com/talks/ken_robinson_says_schools_kill_creativity.html
Ken Robinson: Jak uniknout ze vzdělávacího údolí smrti
http://www.ted.com/talks/lang/cs/ken_robinson_how_to_escape_education_s_death_valley.html?source=facebook#.UgFYiGqt1up.facebook
Nick Vujicic
http://www.videacesky.cz/kratke-filmy-online-zdarma/cirkus-motyl