Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Žák s odlišným mateřským jazykem jako žák se speciálními vzdělávacími potřebami na základní škole
Rok: 2024
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Teorie a praxe v soudobé speciální pedagogice : sborník z konference s mezinárodní účastí
Název nakladatele: Ostravská univerzita. Pedagogická fakulta
Místo vydání: Ostrava
Strana od-do: 40-48
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Žák s odlišným mateřským jazykem jako žák se speciálními vzdělávacími potřebami na základní škole Cílem příspěvku bude pojednat o praxi při realizaci vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem na základních školách, jakožto žáků se speciálními vzdělávacími potřebami s důrazem na to, že se jedná o žáky nejen s jazykovou bariérou, ale především se socio-kulturním znevýhodněním. Díky geopolitickým událostem, globalizovaností (smíšená partnerství, ekonomické důvody) jejich počet na základních školách stále narůstá a školy, vedení i samotní učitelé stejně tak jako odborní pracovníci školních poradenských pracovišť a školních poradenských zařízení se musí ve své praxi s touto relativně novou problematikou neustále potýkat. V rámci příspěvku se tedy budeme zabývat opatřeními, která byla přijata na národní úrovni, stejně tak jako analýzou vzdělávacích potřeb žáků s odlišným mateřským jazykem příp. realizací vybraných podpůrných opatření při jejich vzdělávání. odlišný mateřský jazyk; podpůrné opatření; speciální vzdělávací potřeby; základní škola
eng A PUPIL WITH A DIFFERENT MOTHER TONGUE AS A PUPIL WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS IN PRIMARY SCHOOL The aim of the paper will be to discuss the current practice in the implementation of the education of pupils with a different mother tongue in primary schools as pupils with special educational needs, with emphasis on the fact that these are pupils not only with a language barrier, but mainly with socio-cultural disadvantages. Due to geopolitical events, globalisation (mixed partnerships, economic reasons), their number in primary schools is constantly increasing and schools, management and teachers themselves as well as school counselling and guidance professionals have to constantly deal with this relatively new issue in their practice. In this paper we will therefore look at the measures that have been adopted at national level, as 40 well as at the analysis of the educational needs of pupils with a different mother tongue and the implementation of selected support measures in their education. different mother tongue; support measures; special educational needs; primary school