Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Vzdělávání učitelů primárních škol v historicko-srovnávací a systematické perspektivě
Rok: 2024
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Pedagogická orientace
Strana od-do: 18-46
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Vzdělávání učitelů primárních škol v historicko-srovnávací a systematické perspektivě Přehledová studie analyzuje klíčové trendy ve vývoji vzdělávání této kategorie učitelů u nás od konce 19.století do současnosti na pozadí vývojových trendů v západoevropských zemích. V centru pozornosti jsou proměny po roce 1989 v kontextu měnících se společenských podmínek a transformace školství s cílem identifikovat pozitivní stránky dosavadního vývoje i kritická místa a otevřené otázky v koncepci a realizaci studia učitelství. Je reflektována role primární pedagogiky, v českém kontextu nově konstituovaného oboru, v tvorbě koncepce a inovacích studijních programů učitelství pro primární školu. Retrospektivní pohled je východiskem k úvahám o perspektivách dalšího vývoje. transformace; primární vzdělávání; učitel primární školy; příprava učitelů
eng Primary school teacher education in historical, comparative and systematic perspective This overview study analyses key trends in the development of education in this category of teachers in the Czech Republic from the late 19th century to the present against the background of development trends in Western European countries. The focus is on the changes after 1989 in the context of changing social conditions and transformation of education in order to identify the positive aspects of the current development as well as critical points and open questions in the concept of and implementation of teacher education studies. The role of primary pedagogy, in the Czech context, a newly constituted discipline, in the conception and innovation of study programmes Teacher Education for Primary School is reflected upon. The retrospective view is the starting point for reflection perspectives of further development. transformation; primary education; primary school teacher; teacher education