Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Which Truth and Love are Right for the Socialisation of Children
Autoři: Rýdl Karel
Rok: 2024
Druh publikace: kapitola v odborné knize
Název zdroje: Pedagogika (w) nauce i praktyce
Název nakladatele: Oficyna Wydawnicza Impuls
Místo vydání: Kraków
Strana od-do: 283-294
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Která pravda a láska je ta správná pro socializaci dětí Cílem sdělení je poukázat na využití pravdivých sdělení a jednání v oblasti výchovy dětí v různých věkových kategoriích. Předpokladem ovšem je správně chápat klíčové pojmy a souvislosti mezi nimi, včetně konkrétních příkladů ze současné životní praxe, stále více ovlivňované účelovými mediálními zájmy a cíli. Poukážeme na jevové shody pojmů „výchova“ a „indoktrinace“ a jejich podstatné rozdíly v teorii i praxi společenského vývoje. Pozornost je věnována problematice obsahu vzdělávání a indoktrinačním snahám v oblasti školství, kde je poukázáno zejména na nevhodnost výukových metod a forem bez využití rozdílností pojetí vědy a víry vůči světu a společnosti. Text je uzavřen poznámkami k pojmu „pravda“, kde je věnována pozornost pojetí jeho absolutní platnosti na straně jedné a stálé relativnosti z hlediska vývoje na straně druhé. S ohledem na pokusy o odlišení jevové podobnosti a podstatných rozdílů, vyplývajících z analýzy dosavadního vývoje společnosti je poukázáno na velmi hluboké zmatení lidí v rozlišování smyslu a významu pojmů výchova a indoktrinace, víra a věda, pravda a lež, což výrazně posiluje tendenci k jednoduchému přijetí sdělení bez vědeckých důkazů, tedy na základě pouhé důvěřivosti, vyplývající z neznalosti podstaty a obsahu sdělení. Jsou jasně vymezeny zásadní východiskové rozdíly mezi pojmy výchova a indoktrinace. Nebezpečí manipulace při (re)socializaci dítěte tkví s prosazováním jednoho tvrzení na úkor tvrzení jiných. Takové nebezpečí lze snižovat chápáním relativnosti pojmu pravda pomocí např. Komenského chápáním pravdy. Indoktrinace; výchova; jevové shody; podstatné rozdíly; víra a věda; pravda, láska; socializace; účelová manipulace
eng Which Truth and Love are Right for the Socialisation of Children The aim of the paper is to highlight the use of truthful messages and actions in the education of children at different ages. The prerequisite, however, is a correct understanding of the key concepts and the connections between them, including concrete examples from contemporary life practice, increasingly influenced by media agendas and objectives. We will point out the phenomenal correspondences between the concepts of "education" and "indoctrination" and their essential differences in the theory and practice of social development. Attention is paid to the issue of the content of education and indoctrination efforts in the field of education, where the inappropriateness of teaching methods and forms without taking advantage of the differences in the conception of science and faith towards the world and society is pointed out in particular. The text concludes with remarks on the notion of "truth", where attention is paid to the notion of its absolute validity on the one hand and its constant relativity in terms of development on the other. With regard to the attempts to distinguish between the similarities and differences in phenomena, resulting from the analysis of the development of society to date, it is pointed out that people are very deeply confused in distinguishing the meaning and significance of the concepts of education and indoctrination, faith and science, truth and falsehood, which greatly strengthens the tendency to simply accept the message without scientific evidence, i.e. on the basis of mere credulity, resulting from ignorance of the nature and content of the message. The fundamental underlying differences between the concepts of education and indoctrination are clearly defined. The danger of manipulation in the (re)socialisation of a child lies in the promotion of one claim at the expense of others. Such a danger can be reduced by understanding the relativity of the concept of truth through, for example, Comenius' understanding of truth. Indoctrination; education; phenomenal correspondences; fundamental difference; belief and science; truth; love; socialization; manipulation