Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Первые мусульманские школы для девочек на Южном Кавказе
Autoři: Mamedova Roiala
Rok: 2024
Druh publikace: kapitola v odborné knize
Název zdroje: ИСЛАМ И МУСУЛЬМАНЕ В ЦЕНТРАЛЬНОЙ ЕВРАЗИИ ИСТОРИЯ И СОВРЕМЕННОСТЬ
Název nakladatele: Institute of knowledge integration
Místo vydání: Georgia Tbilisi
Strana od-do: 262-287
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze První muslimské dívčí školy v kulturním prostředí jižního Kavkazu: Problémy, řešení, perspektivy Tématem článku jsou první muslimské dívčí školy na jižním Kavkaze. Cílem výzkumu je odhalit útrapy spojené s výchovou vzdělaných muslimských dívek. Když se císařské Rusko usadilo na jižním Kavkaze, neexistovaly v regionu školy, které by odpovídaly tehdejším vzdělávacím standardům. Muslimské děti se vzdělávaly v mullachánech starého typu. Dívky se běžně nesměly vzdělávat, a i když ano, nemohly navštěvovat koedukované školy. Ázerbájdžánští intelektuálové, kteří vystudovali ruské školy, byli přesvědčeni, že tyto problémy lze vyřešit reformou školství. S touto logikou podporovali vzdělávací reformu ústřední vlády. V pozdější fázi stejná skupina intelektuálů našla různé způsoby, jak zobecnit vzdělávání. Nakonec byla v roce 1901 v Baku otevřena první sekulární muslimská dívčí škola na muslimském Východě. jižní Kavkaz; Ázerbájdžán; ženy; muslimky
eng The First Muslim Girls’ Schools in the Cultural Environment of the Southern Caucasus: Problems, Solutions, Perspectives The subject of the article is the first Muslim girls’ schools in the South Caucasus. The aim of the research is to reveal the ordeals involved in raising educated Muslim girls. When Imperial Russia settled in the South Caucasus, there were no schools in the region that met the educational standards of the time. Muslim children were educated in old-style mullakhanas. Girls were not normally allowed to receive education, and even if they were, they could not attend a coeducational school. Azerbaijani intellectuals who had graduated from Russian schools were convinced that these problems could be solved by educational reform. With this logic, they supported the education reform of the central government. At a later stage, the same group of intellectuals found different ways to generalize education. Eventually, the first secular Muslim girls’ school in the Muslim East opened in Baku in 1901. South Caucasus; Azerbaijan; Women; Muslim