Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Spiritual meal, identity and community in Bohemia 1400-1650: historical anthropology and the reformation of religious food and textual practices
Autoři: Capska Veronika | Čapský Martin
Rok: 2024
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: European Review of History/Revue Europeenne d'Histoire
Název nakladatele: Routledge
Místo vydání: Oxon
Strana od-do: 584-611
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Duchovní pokrm, identity a komunita v Čechách 1400-1650: Historická antropologie a reformace náboženských stravovacích a textových praxí Článek zkoumá ranou českou reformaci (utrakvismus) jako alternativní středoevropský projekt církevní reformy, který nebyl tak úzce spojen se západoevropským civilizačním narativem jako luteránská reformace. Autoři vycházejí z kulturně antropologických přístupů a z nedávného "material turnʼ. Upozorňují na úzké historické souvislosti mezi posvátným jídlem a posvátnými texty a zabývají se reformací náboženské stravy a textových praktik. Zkoumají, jak kalich fungoval jako symbol inkluze a kolektivní identity a jak se to projevilo v materiální kultuře. Autoři analyzují inovace ve tvaru kalicha (nálevky a trubičky) a přinášejí doklady o soukromých či rodinných kališích a tvrdí, že takové kalichy znovu zaváděly prvky sociální hierarchie v utrakvistickém společenství. V souvislosti se svatým jídlem se autoři zaměřují také na půst a rozlišují dvě hlavní linie diskurzu: 1) pokračování středověkého náboženského diskurzu o obžerství a 2) obtíže spojené s dodržováním postních předpisů na sever od Alp. Nakonec poukazují na to, že česká reformace se hodí ke studiu měnících se symbolů, jak to navrhl Peter Burke, a zkoumají modelový proces, v němž kniha (knihy) do značné míry nahradila (nahradily) kalich (kalichy) jako hlavní symbol (symboly) a zdroj (zdroje) identity mezi reformovanými nekatolickými křesťany v nové náboženské situaci v Čechách po roce 1620. Historická antropologie; reformace; dějiny nové hmotné kultury; komunity; utrakvisté; eucharistie
eng Spiritual meal, identity and community in Bohemia 1400-1650: historical anthropology and the reformation of religious food and textual practices The article explores the early Bohemian reformation (Utraquism) as an alternative Central European project of church reform that has not been as closely connected with the Western European civilizational narrative as the Lutheran reformation. The authors build on cultural anthropological approaches and on the recent 'material turn'. They draw attention to the close historical associations between holy food and holy texts and look into the reformation of religious food and textual practices. They explore how the chalice functioned as a symbol of inclusivity and collective identity and how this became manifest in material culture. The authors analyse innovations in chalice shape (lips and tubes) and provide evidence of private or family chalices, arguing that such chalices re-introduced elements of social hierarchy in the Utraquist communion. In relation to holy food, the authors also focus on fasting, distinguishing two main lines of discourse: 1) the continuation of the medieval religious discourse of gluttony; and 2) difficulties connected with observing fasting regulations north of the Alps. Finally, they point out that the Bohemian reformation lends itself to a study of changing symbols, as suggested by Peter Burke, and they explore the model-like process through which book(s) largely replaced chalice(s) as the main symbol(s) and source(s) of identity among reformed non-Catholic Christians in the new religious situation in Bohemia after 1620. Historical anthropology; reformation(s); new material culture history; communities; Utraquists; Eucharist