Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Leadership and agency in Ukraine-related discourse: Focus on press conferences and Twitter
Autoři: Tereszkiewicz Anna | Szczyrbak Magdalena Adriana
Rok: 2024
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Topics in linguistics
Název nakladatele: de Gruyter Open
Místo vydání: Varšava
Strana od-do: 55-69
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Vůdcovství a konání v diskurzu o Ukrajině: Zaměření na tiskové konference a Twitter Článek pojednává o vytváření diskurzního vůdcovství a konání v politickém diskurzu týkajícím se Ukrajiny. Materiál k analýze zahrnuje přepisy tiskových konferencí a příspěvků na Twitteru tří evropských politiků, a to Mateusze Morawieckého, Borise Johnsona a Olafa Scholze, z období od února do června 2022. Na základě systémové funkční gramatiky studie zkoumá, jak tito mluvčí komunikují ve dvou různých prostředích a jak tato prostředí ovlivňují jejich volbu jazykových prostředků. Zjištění ukazují, že v obou situačních kontextech převládají slovesa vyjadřující aktivitu, což znamená, že politici kladou důraz na kroky přijaté v reakci na krizi. Co se týče zájmen, v obou kontextech je nejčastější první osoba množného čísla, která odkazuje na mezinárodní kolektivitu. Analýza rovněž naznačuje, že důraz na kompetence, schopnost reagovat a mezinárodní spolupráci patří k dominantním strategiím vytváření diskurzního vůdcovství a konání v krizových situacích. diskurzní vůdcovství; systémová funkční gramatika; tisková konference; Twitter; Ukrajina
eng Leadership and agency in Ukraine-related discourse: Focus on press conferences and Twitter This paper reports on a study into discursive leadership and agency construction in Ukraine-related political discourse, as exemplified by press conferences and Twitter. The material used in the analysis includes transcripts of press conferences and Twitter posts by three European politicians, i.e. Mateusz Morawiecki, Boris Johnson and Olaf Scholz, from the period between February and June 2022. The study investigates how the speakers construct leadership and agency in two different communicative settings and whether any differences can be noted between their respective styles. Drawing on Systemic Functional Grammar, the analysis examines different process and reference types, and illustrates their role in the projection of leadership and agency, as well as accounts for the impact of the communicative setting on linguistic choices. The study reveals that material processes are the most visible in both situational contexts, which indicates that the politicians emphasize the actions taken in response to the crisis. Regarding the types of reference (i.e. first-person singular and first-person plural), the analysis shows that first-person plural forms linked to international collectivity are the most salient in both settings. The findings suggest that underscoring responsiveness, competence and international cooperation are the dominant strategies of establishing discursive leadership and agency in crisis circumstances. discursive leadership; agency; Systemic Functional Grammar; press conference; Twitter; Ukraine