Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Stvoření podle Božího obrazu u Filóna Alexandrijského
Rok: 2024
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Imago Dei ako filozofický a teologický pojem
Název nakladatele: Univerzita Komenského v Bratislave
Místo vydání: Bratislava
Strana od-do: 34-47
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Stvoření podle Božího obrazu u Filóna Alexandrijského Tématem článku je způsob, jakým Filón Alexandrijský interpretuje biblickou zprávu o stvoření člověka ve spise O stvoření světa podle Mojžíše (De opificio mundi) a v prvních dvou knihách Alegorií zákonů (Legum allegoriae). Článek zkoumá Filónův výklad biblické nauky o stvoření „podle Božího obrazu“ (Gn 1,26–27) a interpretaci vztahu mezi první a druhou zprávou o stvoření člověka (Gn 1,26–27 a 2,7). Podle Filónova výkladu biblického textu v septuagintním překladu je člověk nejen imago Dei, ale jako bytost stvořená „podle Božího obrazu“ je také obrazem Božího obrazu. Obrazem Božím je Logos neboli inteligibilní svět: lidské bytosti byly, stejně jako celý smyslový svět, stvořeny podle inteligibilního vzoru. První a druhá zpráva o stvoření je interpretována buď jako stvoření rodu a individua, nebo jako stvoření lepšího a horšího člověka. Předložený článek ukazuje, co podle Filóna v těchto různých souvislostech znamená být obrazem Božím. Filón Alexandrijský; Legum allegoriae; Genesis; Imago Dei; Logos; stvoření člověka podle Božího obrazu; dvojí stvoření člověka; alegorická interpretace
eng Creation after the Image of God according to Philo of Alexandria This article focuses on Philo of Alexandria’s interpretation of the biblical account of the creation of man in his treatise On the Creation of the Cosmos according to Moses (De opificio mundi) and in the first two books of the Allegories of the Laws (Legum allegoriae). It examines Philo’s interpretation of the biblical doctrine of the creation “after the image of God” (Gen 1:26f) and of the relationship between the first and the second biblical account of the creation of man (Gen 1:26f and 2:7). According to Philo’s interpretation of the biblical text in the Septuagint translation, man is not only imago Dei, but as created “after the image of God”, he is also an image of an image of God. An image of God is the Logos or the intelligible world: Human beings as well as the whole sensible world were made in accordance with the intelligible pattern. The first and the second account of the creation is interpreted either as the creation of a genus and of an individual or as the creation of a better and a worse human being. In the different contexts, what does it mean for Philo to be an image of God? Philo of Alexandria; Legum allegoriae; Genesis; Imago Dei; Logos; Creation of Man after the Image of God; Double Creation of Man; Allegorical Interpretation