Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

The Reversal of Gender Roles: Girl Gangs in Rebecca Prichard’s Yard Gal
Autoři: Kalavská Petra
Rok: 2023
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Ostrava Journal of English Philology
Strana od-do: 19-30
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Záměna rolí: Dívčí gangy v Yard Gal od Rebeccy Prichard Článek se zabývá dramatickou tvorbou mladší generace britských autorek, které začaly psát v 90. letech 20. století, a vysvětluje, proč jejich díla nebyla původně řazena do kategorie ženského dramatu. V 90. letech dominují na britských jevištích hry od mladých mužů zabývajících se krizí maskulinity, vykořeněností machistických jedinců a sexismem. Mladou generaci ovšem reprezentuje i několik „rozhněvaných mladých žen“, které začaly psát v době, kdy se feminismus považoval za nepotřebný a zastaralý přežitek. Článek zvažuje změny ve feministickém myšlení a důvody, proč druhá vlna feminismu začala být vnímána jako neadekvátní. Přestože dílo mladší generace žen zdánlivě nezapadá do kategorie ženského psaní, tento článek staví na poměrně novém výzkumu, vyjímá hru Yard Gal (1998) od Rebeccy Prichard (1971) z „in-yer-face“ divadla a začleňuje ji do kategorie ženské tvorby. In-Yer-Face divadlo; postfeminismus; Rebecca Prichard; Yard Gal
eng The Reversal of Gender Roles: Girl Gangs in Rebecca Prichard’s Yard Gal The article concentrates on the dramatic work by the younger generation of British women who started writing in the 1990s and explains why their plays were not initially seen to fit into the category of womenʼs drama. It considers the changes in feminist thinking and the reasons why second-wave feminism seems to have lost its edge and became regarded as insufficient by the new generation. Even though Yard Gal (1998) by Rebecca Prichard (1971) differs from the feminist plays written in the 1980s, the article suggests that it is a subtly feminist and implicitly political play as it condemns apolitical power feminism which does not consider the disadvantaged and socially deprived. The play criticises ʻgirl powerʼ and uncovers the deleterious effects of postfeminism as it does not aim to transform the social reality of those who are on the edge of British society. In-Yer-Face Theatre; postfeminism; power feminism; Rebecca Prichard; Yard Gal