Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

In Hindsight: An Essay Concerning My Limited Moral Understanding
Rok: 2024
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Journal of Ethics
Název nakladatele: Springer Nature Switzerland AG
Místo vydání: Cham
Strana od-do: 383-404
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Zpětný pohled: Eseje o mém omezeném morálním chápání Tento článek se zabývá jedním z hlavních předpokladů, jimiž se řídí velká část současné (analytické) morální filozofie: myšlenkou, že morální filozofie musí být zaměřena na budoucnost a vést k jednání. Na základě pozornosti věnované řadě příkladů je argumentováno, že tento vůdčí předpoklad je v rozporu s důležitými aspekty skutečného morálního života. Morální situace nejsou (vždy) takové povahy, abychom je mohli plánovat a předem o nich uvažovat. Morální realita či morální souvislosti jsou spíše často takové, že morální situace vzniká na místě, a je tedy něčím, co je možné reflektovat až zpětně. Existují přinejmenším dva hlavní důvody, proč tomu tak je: Prvním je, že smysl, význam jednání a pojmy, které při úvahách o něm používáme, nejsou předem uzamčeny a naše chápání se utváří v průběhu procesu. Druhým důvodem je, že morální situace vznikají spíše reaktivně než plánovaně. To znamená, že náš morální svět objevujeme spíše prostřednictvím našich reaktivních interakcí než v teoretické reflexi, jejímž cílem je vytvořit "předvídaná přesvědčení". Tento článek tedy navrhuje způsob zkoumání zpětně orientované povahy morálky, který nezkresluje morální realitu. Raimond Gaita; teorie morálky; realismus; etika ctnosti; zpětný pohled; vedení k jednání
eng In Hindsight: An Essay Concerning My Limited Moral Understanding This article explores one central assumption that is guiding large portions of contemporary (analytic) moral philosophy: the idea that moral philosophy has to be forward-looking and action-guiding. By paying attention to a number of examples, it is argued that this guiding assumption flies in the face of important aspects of actual moral life. Moral situations are not (always) of the nature that we can plan for them, and reason about them in advance. Rather, the moral reality, or the moral contexts, are often such that the moral situation is created in the scene, and hence something that is only available to reflect upon in hindsight. There are, at least, two central reasons why this is so: The first is that the sense, meaning, of the actions and the concepts we use in reflection about them, are not locked beforehand, and our understanding of them are formed in the process. The second reason is that moral situations come about in a responsive, rather than planned, way. That is, we discover our moral world by means of our reactive interactions, rather than in theoretical reflection that aims to produce ""anticipated beliefs."" Thus, this article suggests a way of exploring morality's backward-looking nature that does not misrepresent moral reality." Action-guidance; Hindsight; Raimond Gaita; Moral theory; Realism; Virtue ethics