Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

"Nesvobodná vůle je mytologie." Nietzsche a Kant
Autoři: Sikora Ondřej
Rok: 2023
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Filozofia
Strana od-do: 194-210
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze "Nesvobodná vůle je mytologie." Nietzsche a Kant Cílem studie je prozkoumat základní paradoxy Nietzscheho pojetí svobody v knize Mimo dobro a zlo z perspektivy Kantovy filozofie svobody. Analýza vybraných aforismů ukazuje, že Nietzscheho ambivalentní výroky týkající se vůle a svobody nejsou výrazem nekonzistence, ale spíše nastiňují filozofii svobody, která má podobu osvobozující dekonstrukce ideje svobodné vůle. Zároveň se ukazuje, že v této filozofii lze číst radikalizaci některých kantovských motivů. Těmi jsou scientologická kritika, autonomie lidské bytosti a z ní vycházející étos svobodného sebeurčení. Na druhé straně Nietzsche překračuje Kanta tím, že odmítá dvě striktně odlišné sféry a také tím, že zdůrazňuje legitimní pluralitu řečových aktů týkajících se svobody. V důsledku toho se mu daří myslet svobodu jako projev lidského bytí v tomto světě. Nietzscheho filosofie vůle bývá často interpretována přísně naturalisticky. Interpretace těchto kantovských rysů však odhaluje nedostatečnost naturalistické interpretace Nietzscheho. Nietzsche;Kant;svoboda;vůle;autonomie
eng “Unfree Will is Mythology”: Nietzsche and Kant The aim of the study is to explore the basic paradoxes of Nietzsche’s conception of freedom in Beyond Good and Evil from the perspective of Kant’s philosophy of freedom. The analysis of selected aphorisms shows that Nietzsche’s ambiva-lent statements regarding will and freedom are not expressions of inconsistency, but rather they outline a philosophy of freedom that takes the form of a liberating deconstruction of the idea of free will. At the same time, it turns out that in this philosophy one can read a radicalization of some Kantian motifs. These are sci-entistic criticism, the autonomy of human being and the ethos of free self-deter-mination stemming from it. On the other hand, Nietzsche transcends Kant by rejecting two strictly distinct spheres, as well as by emphasizing the legitimate plurality of speech acts regarding freedom. As a result, he succeeds in thinking freedom as an expression of human being in this world. Nietzsche’s philosophy of the will is often interpreted in a strictly naturalistic way. However, an inter-pretation of these Kantian features reveals the insufficiency of naturalistic inter-pretation of Nietzsche. Nietzsche;Kant;Freedom;Will;Autonomy