Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

El sentimiento divino: la función epistémica del deseo erótico en la teoría de la reminiscencia de Platón
Autoři: Candiotto Laura
Rok: 2023
Druh publikace: ostatní - překlad článku
Název zdroje: Synthesis-La Plata
Strana od-do: 1-16
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Božský cit: epistemická funkce erotické touhy v Platónově teorii reminiscence V "erotických dialozích", zejména v Symposiu a Faidrovi, Platón vysvětlil, proč může erotická touha hrát epistemickou funkci, a vytvořil silnou vazbu mezi erotickou touhou a krásou, "nejzřetelněji viditelnou a nejmilovanější" (Faidr 250e1) mezi idejemi. Vycházeje z erotických dialogů, objasním v tomto článku Platónův výklad v jiném kontextu, a to ve Faidónovi (72e3-77a5), abych pojednal o epistemické funkci erotické touhy ve vztahu k argumentu nedostatku a argumentu afinity. Můj návrh spočívá v tom, že erotická touha filosofa se aktivuje rozpoznáním stop Ideí, něčeho, co materiálnímu světu chybí, a přesto je jeho duši důvěrně známo. Tato touha po Ideách spouští proces reminiscence, a tak erotická touha získává rozhodující roli při získávání poznání ve Faidónovi. V závěrečné části článku zdůrazňuji současný význam platónské epistemologie pro erotickou touhu. Platónův Faidros; Erotická touha; Teorie vzpomínání; Argument nedostatku; Argument afinity
eng The Divine Feeling: the Epistemic Function of Erotic Desire in Plato’s Theory of Recollection In the “erotic dialogues”, especially the Symposium and the Phaedrus, Plato explained why erotic desire can play an epistemic function, establishing a strong connection between erotic desire and beauty, “the most clearly visible and the most loved” (Phaedr. 250e1) among the Ideas. Taking the erotic dialogues as a background, in this paper I elucidate Plato’s explanation in another context, the one of the Phaedo (72e3-77a5), for discussing the epistemic function of erotic desire in relation to the deficiency argument and the affinity argument. My claim is that the erotic desire of the philosopher is activated by the recognition of traces of the Ideas as something that the material world lacks and that, nevertheless, his soul is familiar with. This desire for the Ideas triggers the process of recollection, and thus erotic desire acquires a decisive role in the acquisition of knowledge in the Phaedo. In the final section of the paper, I highlight the contemporary relevance of Plato’s epistemology of erotic desire. Plato’s Phaedros; Erotic Desire; Theory of Recollection; Deficiency Argument; Affinity Argument