Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Sakralita knížecí moci v raném středověku – na slovanském materiálu
Autoři: Téra Michal
Rok: 2023
Druh publikace: kapitola v odborné knize
Název zdroje: "Kráčej s rukou na Pánově pluhu..." Podoby studií křesťanského Východu v 21. století. Michalu Řoutilovi k padesátinám.
Název nakladatele: Pavel Mervart
Místo vydání: Červený Kostelec
Strana od-do: 79-111
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Sakralita knížecí moci v raném středověku – na slovanském materiálu Sakralita jako příznak představitele nebo vládce společenství je vlastní mnoha archaickým společnostem. Tento koncept se projevuje a je rozpoznatelný v archaické tradici mnoha indoevropských etnik a byl přítomen i ve slovanské archaické kultuře. V první řadě je třeba zmínit způsob, jakým byl vládce, tj. ve slovanském případě kníže, dosazován do úřadu. Jednalo se o rituál nastolení na posvátný knížecí stolec. Ve slovanském prostředí máme podrobnější zprávy o intronizaci z Čech a Korutan, ale narážky na ni najdeme i v jiných slovanských oblastech. Druhým důležitým prvkem jsou dynastické legendy dochované v raně středověkých písemných pramenech. Texty nám tak v podstatě předkládají mýty o vzniku vlády spojené s konkrétním rodem. Posledním významným prvkem je pronikání archaické knížecí sakrality do uměleckého projevu již christianizované kultury. Vedle zobrazování konkrétních urozených světců se ve slovanském prostředí objevuje tendence začlenit do církevního prostoru celý vládnoucí rod jako výraznou sakrální složku. V křesťanském umění slovanských států se tak v roli světců či donátorů objevují nejen knížata, ale objevuje se i tendence vytvářet panovnické galerie a rodokmeny. Slované;raný středověk;sakralita panovníka;intronizační obřady;archaická kultura;středověké kroniky;chrámová výzdoba
eng The Sacrality of Princely Power in the Early Middle Ages - on Slavic Material Sacrality as a symptom of the representative or ruler of a community is inherent in many archaic societies. This concept is manifest and recognizable in the archaic tradition of many Indo-European ethnic groups and was also present in Slavic archaic culture. First and foremost, we should mention the manner in which the ruler, i.e. in the Slavic case the prince, was installed in office. It was a ritual of seating on the sacred princely seat. In the Slavic milieu, we have more detailed accounts of the enthronement from Bohemia and Carinthia, but we can also find allusions to it in other Slavic areas. The second important element is the dynastic legends preserved in early medieval written sources. Thus, the texts essentially present us with myths about the origins of government related to a specific family. The last significant element is the penetration of archaic princely sacrality into the artistic expression of an already Christianized culture. In addition to the depiction of specific noble saints, there is a tendency in the Slavic milieu to incorporate the entire ruling family as a distinctive sacral component into the ecclesiastical space. Thus, in the Christian art of the Slavic states, not only princes appear in the role of saints or donors, but there is a tendency to create rulers' galleries and family trees. Slavs;early Middle Ages;sacrality of rulership;enthronement ceremonies;archaic culture;medieval chronicles;temple decoration