Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Vzdělání a výchova řemeslnických dcer v první polovině 19. století: možnosti výzkumu korespondence
Rok: 2022
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Studia Historica Nitrensia
Strana od-do: 23 - 51
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Vzdělání a výchova řemeslnických dcer v první polovině 19. století: možnosti výzkumu korespondence Studie se zabývá příslušníky maloměstských řemeslnických rodin, tj. nižších středních vrstev, přičemž středem pozornosti je jejich korespondence. Osobní dopisy těchto osob jsou totiž přímým dokladem úrovně jejich vzdě­lání a zároveň reprezentují vzdělanost řemeslnictva jako sociální skupiny. Korespondence žen a dívek byla analyzována jako zdroj informací (obsahová analýza) a zároveň i po formální stránce. Výsledky analýzy ukazují, že manželky a dcery řemeslníků měly nečekaně dobré znalosti pravopisu, dodržovaly zdvořilostní úzus písemného projevu obvyklý v jejich sociálním prostředí a disponovaly slušnými formulačními dovednostmi; rovněž ukazují dopisy jako bohatý zdroj pro výzkum vzdělanostní úrovně této sociální skupiny. korespondence; písemná kultura; vzdělání; řemeslnictvo; ženy
eng Education of artisans‘ daughters in the 19th century: Possibilities of correspondence research This article deals with provincial artisan families, that is to say, the lower middle-class families. The focus of the article is their correspondence. Each letter is a direct evidence of author’s level of education. When compiled and analysed in a corpus of texts, these are valuable pointers to the educational level of the artisans as a social group. The correspondence of women and girls was used in this article both as a source of information for a content and as a language material for a formal stylistic analysis. The results show that the wives and daughters of artisans had typically a good knowledge of orthographic rules, politeness conventions and a good domain of stylistic elaboration and prove that letters can be a rich source for the research of the educational level of this social group. correspondence; writing culture; education; artisan enviroment; women