Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Professional dominance? Encounters between physicians and patients in the first half of the 19th century under the Habsburg Monarchy
Autoři: Hanulík Vladan
Rok: 2021
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Dynamis
Název nakladatele: Editorial Universidad de Granada
Místo vydání: Granada
Strana od-do: 323-355
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Profesní dominance? Vztah mezi lékaři a pacienty v první polovině 19. století v Habsburské monarchii Ve Vídni začala tradice klinické výuky na lékařské fakultě inovací Antona de Haen v městském špitále v roce 1754. Klinická výuka na lékařských fakultách přispěla k posunu mocenských vztahů mezi lékaři a pacienty. Disciplinární kontext prostorového dispozitivu reguloval chování pacientů i lékařů v prostředí nemocniční medicíny, ale to neznamená, že by došlo k naprosté proměně vztahu mezi lékaři a pacienty. Lékařská autorita nebyla založena pouze na znalostech, dovednostech a pověsti mezi kolegy na lékařské fakultě. Pacienti ani po změně paradigmatu ve vzdělávání nebyli pouze pasivními objekty, ale vlivnými aktéry v rámci léčebného procesu. Až do konce 19. století kontakt lékaře s pacientem často zahrnoval tradiční metody konzultace prostřednictvím dopisů a lékaři své pacienty viděli a ošetřovali převážně v jejich domovech. Stejně jako v raně novověké tradici se setkávání lékaře s pacientem odehrávalo na základě vůle a rozhodnutí pacientů, kteří hráli roli konečného arbitra výkonu lékařů. Lékaři; pacienti; dějiny 19. století; klinická výuka lékařství; Habsburská monarchie; Mariánské Lázně
eng Professional dominance? Encounters between physicians and patients in the first half of the 19th century under the Habsburg Monarchy In Vienna, the tradition of clinical teaching began with Anton de Haen???s intro-duction of the newly established educational approach in the Buergerspital in 1754. In the second half of the 18th century, clinical teaching at medical faculties contributed to the shift of power relationships between doctors and patients. The medical gaze that the doctor and the patient directed towards each other regulated the patients??? as well as the physicians??? behavior in the setting of hospital medicine, but this does not mean that a wholesale transformation of the medical field took place. Patients were not mere passive objects of externally controlled processes but influential agents of medical process. Middle-and upper-class patients sought assistance from their family general practitioners even at the beginning of the 20th century, and the relationships between these family doctors and their patients were more equal. Up to the end of the 19th century, physician-patient contact often comprised traditional methods of consultation by letter, and physicians saw and treated their patients predominantly in the patient???s homes. A doctor???s medical authority was not solely based on his knowledge, skills, and reputation among colleagues at the medical faculty. As in the early modern tradition of doctor-patient encounters, patients continued to play the role of ultimate arbiter of the performativity of physicians. physicians; patients; 19th century; clinical education; Habsburg monarchy; Marienbad