Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

The whole truth? : hypothetical questions and the (de)construction of knowledge in expert witness cross-examination
Rok: 2023
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Studia Linguistica Universitatis Iagellonicae Cracoviensis
Strana od-do: 67-93
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Celá pravda? : hypotetické otázky a (de)konstrukce poznatků při křížovém výslechu Článek se zabývá vztahem mezi hypotetickými otázkami a epistemickým postojem v soudních řízeních a ukazuje, jak jsou hypoteticky formulované otázky (HQs) používány při křížovém výslechu k vytváření "přípustné pravdy" (Gutheil et al. 2003), která se následně stává důkazem. Zkoumá vybrané interakce v přepisech a videozáznamech, které dokumentují dva dny výslechu ve dvou významných trestních případech. Článek objasňuje roli, kterou tyto otázky hrají v protichůdných znaleckých tvrzeních a v interakci se soudními znalci. Zjištění ukazují, že hypotetické otázky se používají k získání svědkova posouzení alternativních scénářů událostí a příčinných souvislostí zahrnujících skutkové okolnosti případu i hypotetických scénářů, které se skutkových okolností případu netýkají, nebo ke zpochybnění validity svědkovy výpovědi. Článek tedy vysvětluje, jak používání hypotetických otázek pomáhá vyslýchajícím znalcům při dekonstrukci nepříznivých svědectví a vytváření "právní pravdy", která podporuje jejich narativ. křížový výslech; soudní znalec; epistemický postoj; hypotetické otázky
eng The whole truth? : hypothetical questions and the (de)construction of knowledge in expert witness cross-examination This paper examines the relation between hypotheticals and epistemic stance in jury trials, and it reveals how hypothetically framed questions (HQs) are used in cross-examination to construct “the admissible truth” (Gutheil et al. 2003) which is then turned into evidence. It looks at a selection of interactional exchanges identified in the transcripts and video recordings which document two days of expert witness cross-examination in two high-profile criminal cases. In the study, two approaches to data analysis were combined: a bottom-up approach focusing on markers of HQs offering “points of entry” into discourse through a corpus-assisted analysis and a top-down approach looking at cross-examination as a complex communicative event, providing a more holistic view of the interactional context in which HQs are used. The paper explains the role which such questions play in the positioning of opposing knowledge claims, as well as discusses the effect they create in hostile interaction with expert witnesses. As is revealed, HQs are used to elicit the witness’s assessments of alternative scenarios of past events and causal links involving the facts of the case; to elicit the witness’s assessments of general hypothetical scenarios not involving the facts of the case, or to undermine the validity of the witness’s method of analysis. In sum, the paper explains how the use of HQs aids cross-examining attorneys in deconstructing unfavourable testimony and constructing the “legal truth” which supports their narrative. cross-examination; expert witness; epistemic stance; hypotheticals