Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

‘We Poles are pill poppers’ : Proximity in Polish medical popularisation videos on YouTube
Autoři: Szczyrbak Magdalena Adriana | Tereszkiewicz Anna
Rok: 2022
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Iberica
Strana od-do: 207–238
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze ‘My Poláci jsme polykači pilulek’: Proximita v polských popularizačních videích se zdravotní tématikou na YouTube Článek se zabývá strategiemi vytváření blízkosti v multimodální online komunikaci. Cílem analýzy populárního polského YouTube kanálu se zdravotní tématikou je zmapovat, jak autoři budují vztah se svým publikem a jak vyjadřují svůj postoj k řešeným problémům. Článek se dále zaměřuje na roli socio-kulturního kontextu komunikace a národní identity youtuberů při vytváření proximity. Výsledky analýzy poukazují na diverzitu multimodálních strategií používaných při vytváření blízkosti a důležitost společného socio-kulturního prostředí. proximita; multimodalita; YouTube; popularizace; lékařská komunikace
eng ‘We Poles are pill poppers’ : Proximity in Polish medical popularisation videos on YouTube The paper focuses on strategies of creating proximity in multimodal online communication. Based on the case study of a popular Polish YouTube medical channel (i.e. Najprościej mówiąc), the analysis examined how, relying on different modes of communication, the authors establish a relationship with the audience and how they create and display their identity and their position on the issues discussed. It was also the aim to determine whether the socio-cultural context of communication and the national identity of the YouTubers influences the construction of proximity. To uncover these aspects the study drew on the concept of proximity as introduced and defined by Hyland (2010). The results show a diversity of multimodal strategies of establishing proximity along five facets of organisation, argument, credibility, stance, and engagement. The original classification into the proximities of commitment and membership was extended to include a third type, i.e. the proximity of experience, which involves the demonstration of communality with and knowledge of the immediate socio-cultural context of communication. proximity; multimodality; YouTube; popularisation; medical communication