Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

La unidad del compromiso público y la filosofía de Jan Patočka —Jan Patočka como ciudadano y filósofo—
Autoři: Hejduk Tomáš
Rok: 2021
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Pedagogía y saberes
Strana od-do: 163-176
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Jednota života a díla Jana Patočky. Patočka jako občan a filosof V této stati usiluji o vyjasnění konceptů politična, politiky a nepolitické politiky v životě a díle Jana Patočky, a to především na základě sledování napětí mezi jeho aktivitami občanskými a filosofickými. Kladu si otázku, jak známou nepohnutou pozici (přesvědčení, „vědění“) Charty 77 a s ní spojené skálopevné vystupování navenek (které Patočka nejen jako mluvčí zastával, ale které – i svými texty k Chartě – spolutvořil) sjednotit s přitakáním problematičnosti lidského života a vědění, které je v Patočkových dílech ústřední. Jediná mně známá interpretace, která na tuto otázku (byť si ji explicitně neklade) odpovídá, říká, že ono Patočkovo fundamentální přitakání „obnáší politickou teorii radikální a agonistické demokracie“ a Patočku s tímto radikálním postojem plně identifikuje. Jelikož ale výsadním (ovšem dobře rozmyšleným a konzistentně drženým) „politickým“ činem Patočky byla aktivita nepolitické politiky, respektive Charty 77, musíme se ptát, zda lze tento čin (a s ním spojené texty) řadit k radikální agonistické demokracii a zda je s ní vůbec slučitelná. Pokud nikoliv, vyvstává otázka, jak potom onu problematičnost života vykládat v kontextu postojů nepolitické politiky, jak obé držet pospolu. nepolitická politika; filosofie; Jan Patočka
eng The Unity of Public Engagement and the Philosophy of Jan Patočka—Jan Patočka as a Citizen and Philosopher— In this article, I attempt to clarify concepts of the political, political and non-political politics in the life and work of Jan Patočka, primarily on the basis of an observation of the tensions between his civic and philosophical activities. Indeed, it’s proposed the question regarding how to reconcile the familiar, unwavering position (the conviction, “leadership”) of Charter 77 and its associated rock-solid outward stance (which Patočka, as its spokesperson not only held but which –also by means of his Charter texts– he co-created) with an affirmation of the problematic nature of human life and knowledge that is central to Patočka’s works. The only interpretation that could answer this question (even if it is not explicitly asked), states that Patočka’s fundamental affirmation “contain(s) a political theory of radical and agonistic democracy”, and identifies Patočka fully with this radical position. However, since Patočka’s principal (indeed thoroughly considered and consistently held) action was the activity of non-political politics, specifically his activity in the dissident initiative Charter 77, I must inquire as to whether it is possible to classify this acth it) as radical agonist democracy, and whether it is at all compatible with this. If not, then how are we to interpret the problematic nature of life within the context of stances of non-political politics, and how are we to keep the two together? nonpolitical politics; philosophy; Jan Patočka