Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

New Education and Dewey´s Pragmatism
Autoři: Prázný Aleš
Rok: 2021
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Pragmatism Today
Strana od-do: 91-98
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Nová výchova a Deweyho pragmatismus Předložená studie se věnuje konceptu vzdělání ve filosofii pragmatismu u Johna Deweye. Dewey se zabýval vzděláním v souvislosti s rozvojem americké demokracie. Vzdělanost považoval za zásadní pilíř demokratického společenství, přičemž demokracii nechápal pouze jako politický systém, ale jako způsob života. Deweyova koncepce školství vychází z epistemologie pragmatismu: odmítá tradiční rozdělení na teorii a praxi; pravda není daná předem, ale je výsledkem experimentálních věd. Izolace mezi jednáním a poznáním má být zrušena. Dewey zdůrazňuje jednání, sociální interakci a přiklání se tudíž k operacionalismu a experimentalismu. To vede k přehodnocení a odmítnutí dosavadní filosofické tradice reprezentované především Platónem, Aristotelem a Kantem. Pragmatismus odmítá metafyziku, křesťanství a sází na biologický evolucionismus se všemi důsledky, které to má na oblast vzdělávání. Deweyova revoluce v americkém vzdělávání má být zcela ve službách demokracie a jejích hodnot. Na rozdíl od tradičních konceptů vzdělání, kde šlo především o vzdělání elit, jde Deweyovi o sociální a politickou transformaci světa s výraznými atributy sociální politiky. Svou koncepci Dewey rozvíjí na základě dějinného optimismu vycházejícího z osvícenství, jehož mnohé aspekty sám kritizoval. Předložená studie rekapituluje základní myšlenky Deweyovy koncepce vzdělání a ukazuje její limity. výchova, vzdělání, filosofie výchovy, Dewey, pragmatismus, demokracie, progresivismus, školstký systém
eng New Education and Dewey´s Pragmatism This study examines the concept of education in John Dewey’s philosophy of pragmatism. Dewey addressed education as it related to the development of American democracy. He considered democracy to be the fundamental pillar of democratic society, and not only understood democracy as a political system, but as a way of life. Dewey’s concept of education is based on the epistemology of pragmatism: he rejects the traditional division of theory and practice; truth is not something given in advance but is the result of experimental science. The barrier isolating doing from knowledge should be eliminated. Dewey emphasizes doing and social interaction, and therefore tends towards operationalism and experimentalism. This leads to a reassessment and rejection of the existing philosophical tradition represented primarily by Plato, Aristotle and Kant. Pragmatism rejects metaphysics, Christianity, and embraces biological evolutionism with all of its implications for education. Dewey’s revolution in American education is intended to be entirely in the service of democracy and its values. Unlike traditional concepts of education, which were primarily concerned with educating the elite, Dewey desires a social and political transformation of the world strongly shaped by social policy. Dewey develops his concept based on the historical optimism stemming from the Enlightenment, many aspects of which he himself criticized. The present study recapitulates the basic thoughts of Dewey’s concept of education and shows its limits. education, cultivation, philosophy of education, Dewey, pragmatism, democracy, progresivism, school system