Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Education and Aristocratic Childhood in Late Imperial Russia
Autoři: Vydra Zbyněk
Rok: 2021
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Kultúrne dejiny
Strana od-do: 237-258
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Výchova dětí aristokratů v pozdně-carském Rusku Článek se zaměřuje na výchovu a vzdělávání aristokratů v pozdně-carském Rusku (1855-1917). Vychází zejména z pramenů osobní povahy (nepublikovaných a publikovaných memoárů a deníků). Prostřednictvím jejich analýzy ukazuje hlavní prvky, kontinuitu a diskontinuitu ve vzdělávání chlapců a dívek z aristokratických rodin ve věku od šesti do dvanácti/třinácti let. Ve většině případů vzpomínky aristokratů na dětství byly pozitivní. Dětský svět byl naplněn učením a hrami, často v idylickém prostředí venkovskéh sídla (usaďby). Studie se zabývá vzdělávacími prioritami a výchovnou strategií s ohledem na budoucí kariéru ruských aristokratů. Mimo jiné, autor se zaobírá významem vzdělání v hodnotovém systému aristokracie. Článek zdůrazňuje absolutní převahu domácího vzdělávání, která trvala od první poloviny 19. století až do první světové války a revoluce. Výraznější změny ve vzdělávání nastávaly teprve v dospívání, kdy se více projevoval vliv státních vzdělávacích reforem, rostoucí občanské uvědomění a různé myšlenky o nejlepší průpravě pro budoucí život a kariéru. Aristokratické rodiny vybíraly mezi elitními šlechtickými školami, privátními lycey nebo státními gymnázii a vzdělávání dospívajících chlapců a dívek bylo mnohem dynamištější. Charakteristickým znakem vzdělávacího procesu byla kosmopolitní orienace, s důrazem na univerzálnost a znalost cizích jazyků. Náboženství a morální autorita rodičů hrály ve vzdělávání také roli. Zapojení rodičů do výchovy dětí během století posilovalo. carské Rusko; aristokracie; vzdělávání; každodenní život; dějiny dětství
eng Education and Aristocratic Childhood in Late Imperial Russia The article focuses on the education and upbringing of aristocrats in late imperial Russia (1855 – 1917). It draws mainly from sources of a personal nature (non-published and published memoirs and diaries). Their analysis shows the main elements, continuity and discontinuity in the education of boys and girls from aristocratic families during their childhood, i.e. from the age of six to twelve/thirteen. In the vast majority of cases, aristocrats’ childhood memories were positive. The children’s world was filled with studying and games, often in the idyllic setting of a country estate (usaďba). The study deals with educational priorities and an educational strategy concerning the future careers of Russian aristocrats. Besides other things, the author comments on the importance of education in the aristocratic value system. The article emphasizes the absolute predominance of the home education of aristocratic children, which lasted from the first half of the 19th century until the First World War and the Revolution. More significant changes in education became evident only in adolescence, which was more influenced by state educational reforms, growing civic awareness, and various ideas about the best preparation for future life and a career. Aristocratic families chose from among elite aristocratic schools, private lyceums, or state gymnasiums and the education of adolescent boys and girls was much more dynamic. The characteristic features of the educational process were a cosmopolitan orientation, an emphasis on versatility, and knowledge of foreign languages. Religion and the moral authority of parents played an important role in education, too. Over the centuries, parental involvement in child-rearing increased. Imperial Russia; aristocracy; education; everyday life; history of childhood